– Bike Expo blir alt en forventer på en sykkelmesse med stæsj og testing, men Bike Expo skal også være en arena for sykkelpolitikk, tilrettelegging, miljø og transport, foredrag og eventer, sier Bike Expo-gründer Bjørn Sætre, tidligere generalsekretær i Norges Cykleforbund.

LES OGSÅ: Sætre ferdig i NCF 

Dette er gründere
Sætre er en av tre initiativtakere bak Bike Expo Sykkelmessen Bike Expo, som arrangeres på Hellerudsletta helga 2. til 4. mars 2018. Etter at han sluttet i jobben som generalsekretær i NCF fra 1. januar 2017, har han og de to andre gründerne jobbet med å skape et konsept for en sykkelmesse som skal favne bredt, motivere og inspirere flere til å sykle.

Sætre har med seg Thor Haraldsen, som har bakgrunn fra tekstil- og eventbransjen, med erfaring fra blant annet Raumerrittet, Kalas og Bioracer. Stig Robertson er også med på laget, og sistnevnte er en ivrig mosjonist med erfaring fra klubbdrift og ski.

Saken fortsetter under

MESSE-GRÜNDER: Bjørn Sætre. Foto: NCF

Utstyr, show og aktiviteter
Mye av det praktiske rundt Bike Expo er allerede på plass. Messen vil ha en egen Bike Park der besøkende kan prøve el-sykler og vanlige sykler, og der barna kan ta Sykkelknappen.

– Alle de ledende sykkel og utstyrleverandørene vil stille, og forhåpentligvis mange av destinasjonene innen sykkelturismen i Norge og Europa. Shimano vil holde mekkekurs for både nybegynnere og viderekomne, og trial syklisten Eirik Ulltang vil vise sine kunster. BMX Show kommer også med et spektakulært show som tar pusten fra de fleste, sier Sætre.

Saken fortsetter under

SPENNENDE: Med Bike Expo får Norge en egen sykkelmesse for utstyr og nyheter. Foto: Eurobike

Etablerer tverrfaglig sykkelriksdag og sykkelgalla
For å få sykling i alle former på dagsorden, fra miljø og transport til rekreasjon og konkurranse, etablerer Bike Expo en sykkelriksdag. Der vil Bike Expo og samarbeidspartnere som Syklistenes landsforening og Norges Bedriftsidrettsforbund utfordre politikerne på temaet Hvordan og når skal vi nå de oppsatte målene? Hva er Norges sykkelstrategi?”

– Vi samarbeider allerede med Syklistenes landsforening, bedriftsidretten og sykle til jobben aksjonen. I nasjonal transportplan står det at andelen som bruker sykkel til transport skal økes fra fire til åtte prosent, men nå har politikerne tatt bort målsettingen om når det skal skje. Det er for dårlig, og der må vi utfordre politikerne. Skal vi få flere på sykkel må det tilrettelegges for det, sier Sætre.

LES OGSÅ: Nå får Landevei-leserne rittrabatt 

Videre skal Bike Expo hedre heltene i sykkel-Norge med en helt ny festaften.

– Norge er en liten sykkelnasjon, men med store sykkelprestasjoner. Prestasjoner vi vil sette pris på og hylle. Derfor inviterer vi til en Sykkel Galla. Der vil vi kåre Norges beste syklist gjennom tidene, dagens helter og morgendagens helter samt priser til beste sykkelby, sykle til jobben syklist/bedrift og mange flere som har betydd og utretter noe ekstra for å få flere til å sykle, sier Sætre, og legger til at TV2 vil sende daglig fra Bike Expo og Sykkel Gallaen.

Viktig felles arena
Bike Expo arrangeres i samarbeid med Landevei og Terrengsykkel, og redaktør i Landevei Henrik Alpers, ser at en slik messe fyller et behov.  

– Sykling i Norge består av alt fra rask konkurransesykling til jobbsykling, og i løpet av en sesong er jeg innom alle grenene. Men de ulike sykkelaktivitetene har aldri vært samlet tidligere, og i så måte er Bike Expo en messe jeg ser frem til å delta på, sier Alpers, og forklarer:

– Sykling som breddefenomen i Norge er relativt nytt, og både sykling til jobb og konkurranser på landeveien har hatt en eksplosiv vekst. En messe som Bike Expo gjør at vi kan ta en pause og se hva hverandre driver med, og det er mange synergier alle leire kan dra nytte av, sier han.

Her finner du oversikt over alle Landevei-abonnementene    

Saken fortsetter under

ALLSIDIG: Landeveis redaktør Henrik Alpers syklet tvers over USA i fjor sommer. Foto: Privat

Løsningsorientert
– Vi skal treffe både de som sykler og de som ikke sykler ennå. Vi skal være for de som sykler ritt, for hverdagssyklistene og for bransjen, utstyrsleverandørene og politikerne. Men da kan vi ikke være bare for menigheten. Vi må skape en arena som engasjerer også mora mi, og der er vi faktisk inne på noe veldig sentralt. De store årskullene fra etterkrigstiden, de som nå er mellom 50 og 70 år gamle, er de som kjører mest bil, sier Sætre.

For å engasjere de som ikke sykler, gjelder det å presentere løsningene.

– Er det for kaldt og vått? Se på alle de gode klærne som finnes. Er det for slitsomt? Prøv en elsykkel. Det selges mellom 300 000 og 350 000 sykler i Norge hvert år, og nesten 25 prosent av disse er elsykler. Er det for farlig å sykle? Utstyret finnes, men infrastrukturen svikter, den viktigste årsaken til at folk ikke sykler til jobben eller kortere transportstrekninger er dårlig tilrettelegging og infrastruktur. Der skal vi legge press på politikerne, sier Sætre.