Skal du sykle ute i vinter trenger du lys. Enten du skal sykle til og fra jobb, eller bare dra hjemmefra litt tidlig vil du trenge minst en pendlelykt på styret for å bli sett og se veien foran deg. Gjennom vintermånedene er det også mye å hente på å ha et kraftig, blinkende lys på styret, også i dagslys. Terrengsykkel har testet sju frontlykter for pendling, grus og landeveissykling. Lyktene koster fra ca 500 kroner og opp til 1299 kroner. Lysstyrken er på mellom 450 lumen og 950 lumen. Terrengsykkels test viser at du helst bør opp i 800-900 lumen lysstyrke for å ha glede av lykten på grus- og landeveier der det ikke er gatelys eller annen belysning. Lyktene i testen oppgir at de har batteritid på ca en og en halv time på full styrke. Du bør ta høyde for at denne tiden reduseres ganske kraftig i minusgrader. Det er derfor viktig at lyset gjør det enkelt for deg å veksle mellom sparemodus og full styrke på lyset. Dette gjør at du kan bruke lite lys i lav fart og på strekninger der det er mer lys fra omgivelsen. Så kan du skru opp til full lysstyrke i nedoverbakkene og de partiene der det er realt mørkt. I terrengsykkels test er det den ganske så rimelige lykta til Lezyne - Lite Drive 800 XL som gjør det aller enklest å veksle mellom lite lys og full styrke. Du kan enkelt programmere denne lykta til såkalt Race Mode som gir deg kun sparebluss og full styrke å velge mellom. Da veksler du mellom de to styrkene ved å trykke på lyktas eneste knapp. Denne lyser i den fargen som beskriver gjenværende batteritid og er derfor lett å finne i mørket. Den er også lett å betjene, selv med tjukke hansker. Les også Terrengsykkels tester av dyrere og kraftigere lykter. Når det kommer til ren lysstyrke er det i Terrengsykkels test fire lykter som utmerker seg. Bontrager Ion 800, Exposure Sirius MK7, Specialized Flux 900 og Gemini Xera Flashlight. Specialized-lykta utmerker seg med et bunnsolid feste som gjør det mulig å plassere lykta både over, under og foran styret. Lykta er lett å løsne fra det solide festet, samtidig som også festet er lett å flytte fra en sykkel til en annen. Specialized Flux 900 har også en flott lysstråle som på full styrke er en kombinasjon av lyset fra to dioder, den ene en kraftig spot, den andre en som lyser bredt og nært. Til sammen lyser de både nært og fjernt. Specialized-lykta får i Terrengsykkels test litt trekk for at knappen for betjening er litt flatt og vanskelig å trykke på i fart med tjukke hansker, samt litt høy pris. Lykta kan likevel trygt anbefales til både pendling, grussykling og landeveissykling. Exposure Sirius Mk7 og Gemini Xera Flashlight er ganske like i fasongen. De har begge form som en liten lommelykt - slik Mini Maglite som mange ønsket seg for en del år siden. Begge disse lykten har klare, runde stråler og holdes fast til styret ved hjelp av en klype. Exposure-lyktas klype er lett og feste til styret og sitter godt, men den holder litt dårlig på lykta. Gemini-lyktas klype er klønete å feste til styret med strips, men den holder til gjengjeld veldig godt på styret. Exposure-lykta har en suveren kvalitetsfølelse, og den blanke stålknappen gir fra seg et tydelig klikk når du trykker på den. Hele baksiden av lykta lyser også i den fargen som beskriver gjenstående batteri. Gemini-lykta får trekk for at den er litt krevende å bruke når du ønsker å velge lysmodus. Å vri frem og tilbake på frontpartiet av lyset krever nesten to hender og er krevende å gjøre i fart. Bontrager Ion 800 er testens minste lykt, men også den med klarest og sterkest lysstråle. Den enslige dioden i Bontrager-lykta gir fra seg konsentrert og hvitt lys. Den lyser også opp godt foran forhjulet og har en godt synlig, opplyst knapp som lik knappen på Lezyne-lykta skifter farge etter hvert som batteriet brukes opp. Bontrager-lykta blir av Terrengsykkel kåret til best i test, men får litt kritikk for et klønete hardplastfeste.Blackburn Dayblazer er en rimelig lykt som også for gode tilbakemeldinger i Terrengsykkel. Den lyser litt svakere enn de sterkeste i testen og har et strikkfeste som oppleves litt klønete og sårbart i bruk. Knappen for modusvalg og av og på er også litt vag i trykket, spesielt med tjukke hansker på.  Knog sin PWR Rider-lykt er testens svakeste med sine 450 lumen. Det merkes spesielt på mørke grusveier. I tillegg er lyktas knapp veldig liten og krevende å bruke med vinterhansker på. Knog-lykta får likevel pluss i boka for en flott synliggjøring av gjenværende batteri. Fire små dioder lyser rødt, for så å slukke en etter en etterhvert som batteriet i lykta brytes opp. Enkelt å tyde og ganske så elegant. Knog-lykta kan også brukes som en powerbank for mobiltelefonen eller sykkelcomputeren hvis du prioriterer dem fremfor lys på sykkelen.  Er du på utkikk etter hodelykt har Utemagasinet testet 8 slike. Skal du bruke disse lyktene i trafikken og til sykling langs veier der du møter andre på sykkel, biler og personer til fots bør du montere lykten slik at den peker nedover mot bakken og ikke blender dem som kommer i mot. Du kan også gå ned på styrken på strekninger med trafikk.Les Landeveis tester av allsidige grussykler, vinterklær og blandeveissykler.  Les testen av Blackburn Dayblazer her:  Les testen av Bontrager Ion 800 R her:  Les testen av Exposure Sirius Mk7 her:  Les test av Gemini Xera Flashlight her:  Les test av Knog PWR Rider her:  Les test av Lezyne Lite Drive 800 XL her:  Les test av Specialized Flux 900 her: