Bontrager-lykta er liten, men ikke spesielt lett, noe som gjenspeiles i ganske god batterikapasitet, den lille størrelsen til tross.

Ion 800-lykta har en knapp på toppen som også fungerer som batteriindikator. Denne veksler fra grønn til rød etter hvert som du har mindre batteri igjen. At batteri-lyset er i form av en Bontrager-logo kompletterer det eksklusive inntrykket denne lykta gir. Lykta har fint oransje sidelys for god synlighet i trafikken. Strålen er kraftig og klar, og gir også godt lys helt nær ved styret i tillegg til god lengde. Styrefestet er det største ankepunktet vi har med denne lykta. Skruklemma i hardplast er klønete å bruke og vanskelig å bruke på tvers av styrediametere. De fleste styrer er 31,8mm innerst ved framspringet, men blir tynnere kort ut fra midten. Festet er tilpasset både 31,8 og 35mm, men passer dårlig på styrets tynne partier. Andre lykter fra Bontrager har vanlig strikk-feste i silikon. Det hadde vært å foretrekke her også. Hvis silikon, eller gummi ikke regnes som varig nok ville vi ha foretrukket metallfeste som på Specialized-lykta. Har du nok plass innerst på styret til klemma holder den i hvert fall godt på lykta. Det er også enkelt å løsne lykta fra festet for å lade den, eller unngå tyveri.

Lykta trenger 6 timer med usb-lading for å bli fulladet. Både Specialized, Lezyne, Gemini og Exposure fyller batteriet på ca timer.