Bart Wellens

· Sykler for Telenet-Fidea
· Verdensmester 2003 og 2004
· Verdensmester U23 1999 og 2000
· Belgisk mester 2000, 2005 og 2007
· Vant verdenscupen 2003
· Vant Superprestige 2004
· 3. plass belgiske mesterskapet 2014

Fint skal det være selv om rompa er bar. Selv om det hender at firedobbelt verdensmester i sykkelkross Bart Wellens bare bruker en sykkel i løpet av et ritt, er det greit å ha fire identiske sykler i depoet.

Annonse

Han kjører på toppmodellen til Ridley, X-Night.  Sykkelen er utstyrt med SRAM CX1, hjul fra den sveitsiske produsenten Edco, utstyrt med dekk fra Dugast. Forøvrig er sykkelen utstyrt med 4ZA, Ridleys husmerke.

– Det er flere ritt i året hvor jeg bruker alle syklene i løpet av et ritt. Det skjer enten når forholdene skifter fra tørt til vått i løpet av rittet, eller om det er ekstremt mye tekniske problemer, sier Wellens selv.

Les også: Førsteinntrykk av CX1

Bart Wellens er 36 år gammel. Han vant VM i U23-klassen to ganger, og har også vunnet VM som senior to ganger. I dag er han nesten alltid topp ti, men sjelden bedre enn topp fem. Likevel er han en av de aller mest populære. Han har kontrakt med Telenet-Fidea ut 2016, og akter å kjøre ut kontraktstiden selv om han vet karrieren er på hell.

Wellens har siden starten av karrieren vært gjennom utallige sykler og testet alt som er av utstyr. Nå kjører han med SRAMs nye krossgruppe CX1.

– Jeg har jo kjørt med ett tannhjul foran i nesten alle år, så CX1 er ikke noe nytt for meg! Jeg har tidligere frest ut en kjedefører selv bestående av et stort og et lite krankdrev, og det fungerte knallbra. Men CX1 er jo lettere, så jeg liker systemet godt. Jeg kjører nesten alltid med 42 tenner foran, men kan også bruke 40 eller 44 om det trengs.

FUNKER SOM FJELL: Bart Wellens bruker stort sett alltid 42 tenner på storskiva.

I sykkelkross er det Dugast som gjelder. Nesten alle rytter kjører på de håndlagede dekkene, som er dyre greier. I dag er det bare Sven Nys som får sponset dekk av leverandøren. Om Dugast virkeligerbest eller om rytterne simpelthen ikke tør utfordre skjebnen med andre merker blir ubesvart.

Les også: Dette er Ridleys modeller for 2015

– Da jeg var verdensmester fikk jeg sponset dekk, men jeg gjør ikke det nå lenger. Jeg kjører stort sett på Dugast Rhino, slik som forholdene er i dag. (Superprestige Gavere, red. anm).

Dekk fra Dugast er ingen billig affære. Selv om topprytterne får en god pris på dekk går det med store summer hvert år. Enkelte utøver opplyser at de bruker så mye som 2000 euro på dekk i løpet av en sesong.

DUGAST DUGER: Få ryttere tør bruke noe annet enn Dugast. Dekket er ren magi for en krossrytter.

Utenfor den store bobilen til Bart står det et utall sykler. Mekanikere løper frem og tilbake og bytter girvaiere og strømper, sjekker dekktrykk og vasker sko. Bart har den største bobilen av alle på Telenet Fidea. Ungguttas biler blir som radiobiler mot fortet til Wellens.

– Det skulle da bare mangle, jeg er jo den eldste og mest renommerte av gutta!

– Men hvor mange sykler har du egentlig, jeg klarer ikke helt å få oversikten her ute?

– Jeg har alltid fem sykler når jeg stiller til start. Jeg har hatt fem sykler så lenge jeg kan huske.

FIRER'N: Ser du denne sykkelen betyr det at nummer 1, 2, 3 og 5 ikke er langt unna.

Utenfor bobilen står de alle fem. Når en først får oversikt over hvilke kvadratmeter som er Barts er det lettere å se hva som tilhører han. Fem sykler til ca 50000 kroner stykket blir en kvart million tilsammen. Sikkert ikke en stor utgift for Bart, men gildet skal uansett betales.

Ingen av syklene har skivebrems. Men hvorfor ikke?

– Jeg har aldri trengt det synes jeg, men det er mange som bruker det nå. Det er litt tyngre, og det er fordeler og ulemper med alt.

GODT NOK: Bart Wellens holder seg til en enkel løsning med Avids Shorty-bremser.

Helt til slutt før du må løpe Bart, hva er det du har limt på girspakene dine?

Les også: Slik går det når redaktøren prøver seg på alternativ trening

– Det er en liten bit sandpapir. Du vet når det blir skikkelig gjørmete, når det er gjørme inni giret, ja nesten inni rammen, da er det greit å kunne ha godt tak på girspaken. Det er en smart ting.

FRIKSJON: Litt sandpapir på girspaken sørger for at Wellens ikke mister taket når han girer.

HØY PÅ PÆRA?: Bart tillater seg mange avstandsringer under stemet, stikk i strid med amatørenes uskrevne regler.

INTEGRERT: Bart Wellens bruker et Cirrus Pro integrert styre fra 4ZA.

STOR SPREDNING: På bakhjulet finner vi en kassett med 11-32 utveksling. Dette er mye for mange, uten at det plager Bart veldig.

NYMOTENS: Bart bruker Fiziks nye sete ved navn Volta, på alle sine sykler.