Med en uvirkelig kjendistilværelse bak seg utfordrer hun Norgeseliten i sykling.
– Jeg var fullsponset og dro verden rundt og kjørte masse forskjellig. I 2015 kjørte jeg VM i Japan, og senere kjørte jeg EM, hvor det beste resultatet var delt fjerdeplass. Det var ekstremt kult, forteller hun.
Den norske cyclocross-sesongen er akkurat ferdig, men vi snakker om radiostyrt bil med Malin Karlsen fra Vestby. 18-åringen har akkurat blitt nummer to i NM i sykkelkross i Spikkestad.
Tidligere i sesongen ble hun nummer tre i prestisjetunge Superpokal Voldsløkka, i tillegg til at hun vant norgescupen i cx sammenlagt denne høsten.
Vi starter med bittesmå biler i ulike klasser, som en helst forbinder med unge gutter eller menn med mekkedilla.
Hun snakker om forhjulstrekk, firehjulstrekk, touring, skala 1:10 og 1:8. Vi er innom elektrobiler og nitromotorer som bråker. I den grenen har hun allerede lagt bak seg et liv der hun var verdensstjerne.
Planen var alt annet enn sykling, og før korona kom hadde hun utover de radiostyrte bilene vist et bilsporttalent som kunne legge til rette for en bilsportskarriere.
– Det startet da jeg var syv og et halvt. Jeg var med faren min til Moss hvor det åpnet en innendørsbane for radiostyrte biler. Jeg maste helt til jeg fikk prøve bilen hans, og senere samme år kjørte jeg en innendørscup som gikk fantastisk bra. Jeg kjørte Sverige Cup den våren, og to år etter var jeg ti år og vant cupen totalt, forteller hun.
På bildene fra de første årene hun kjørte RC er hun avbildet sammen med gutter eller menn i helt vanlige klær, og hun står gjerne på en trekasse, eller hva arrangøren av et løp for radiostyrte biler har brukt til å lage seierspall.
Hun er to hoder kortere enn de andre, og mannlige antagelser kan fint tenke at han som vant gjerne ville ha med datteren på podiet.
Men hun er et barn som har knust gutta.
– Jeg har merket at helt siden jeg var liten har jeg tatt ting fort. Om jeg merker at jeg ikke får til ting blir jeg utålmodig og gidder ikke, sier hun.
Å forstå Malin Karlsens palmares innenfor RC er omtrent like krevende som å forstå vårklassikerne.
POSTER GIRL: Malin ble headhuntet til Team Xray på grunn av sitt store talent. I 2017 vinner hun junior-EM. Foto: European Federation of Radio Operated Model Automobiles
PAPPAJENTE: Malin Karlsen har et tett forhold til faren Bent. De jobbet tett sammen under RC-karrieren, og i dag er han treneren hennes på sykkel. EM i Spania, 2016. Foto: Team Xray.
Hun har kjørt utallige løp verden over, på det aller høyeste nivået. Hun og faren Bent har levd i en bobil store deler av året. Krevende norske lisensregler gjorde at hun i en årrekke måtte kjøre med utenlandsk lisens.
Hjemme bygget hun og faren en innendørsbane hvor de har planla en serie konkurranser i samarbeid med hovedsponsoren.
Hun har delt store deler av sin karriere på sosiale medier, og opplevd baksiden av medaljen. I en artikkel fra D2 i 2017, der hun er bare tolv år gammel, blir blant annet reaksjonene fra haters verden over omtalt.
Hun har figurert på reklameplakater for utallige produkter, og blar vi gjennom arkivene til ulike RC-sider finner vi navnet hennes overalt.
Et googlesøk viser bilder av en fullsponset utøver, veldig mye yngre enn alle andre.
– Det var en stund vi vurderte å flytte til USA, der kunne jeg levd av det og tjent penger. Men vi bestemte at vi heller skulle bli hjemme og få utdanning, forteller hun om RC-karrieren.
Gokart, Formel 4 og sykling
Malin Karlsen dukket ikke opp på resultatlister i sykkelsporten før 2021-sesongen, da i terrengritt som 15-åring. Det skjer av og til at utøvere dukker opp fra intet, men det er sjelden navnet deres forblir i toppen over lengre tid.
Oftest er det utøvere fra andre kondisjonsgrener som deltar i sykkelritt for avveksling eller nye utfordringer, det er sjelden det er snakk om helt nye utøvere.
– Jeg har hatt en sen inngang i sporten. Men jeg har talent, og med talent kan jeg jobbe hardt. Da kan jeg nå langt. Er det mulig, har jeg lyst til å leve av terrengsykling. Det er terrengsykling jeg brenner for, så cx, forteller hun om sitt nye liv.
Talentet for radiostyrte biler gjorde at hun etterhvert fikk prøve seg bak et ratt, noe som etterhvert skulle bli starten på sykkelkarrieren som nå er i startgropa.
Det finnes absolutt ingen naturlige overganger fra radiostyrte biler til faktiske kjøretøy, selv om prinsippet bak svingteknikk kanskje er det samme.
Men RC-kjøringen var det som gjorde at hun fikk mulighet til å teste for to gokart-lag, et svensk og et belgisk, hvor hun senere også fikk tilbud om å kjøre for laget.
Samtlige formel-kjørere mange har blitt kjent med gjennom Netflix-serien Drive to Survive startet med gokart. Etter å ha håndtert de raskeste gokartene gikk turen videre til formel-klassen, henholdsvis formel 4, 3 og 2, og Formel 1 for de 20 beste i verden du kanskje har sett på tv.
Norske Dennis Hauger vant både Formel 4 og Formel 3, og det var førstnevnte serie Malin var på vei inn i.
– Jeg fikk beskjed om at jeg måtte være i form for å kjøre go-kart. Jeg begynte med styrketrening for å få fysisk styrke, og fikk beskjed av pappa om at jeg også måtte ha kondisjon. Jeg liker ikke å løpe og jeg liker ikke å gå på ski, så jeg begynte å sykle, forteller hun.
På styrkerommet hjemme fikk hun satt opp en rulle, og etterhvert begynte hun å sykle med Soon CK. Viken-klubben har et sterkt terrengsykkelmiljø, uten at det gjorde henne til fulltidssyklist - ennå.
– Så kom korona. Jeg skulle begynne å kjøre formel-bil og få til noe der, men da var det plutselig mange sponsorer som trakk seg, forteller hun.
Bilen som Malin prøvekjørte november 2019 har det klassiske utseendet til en Formel 1-bil med front-og bakvinger, men den er teknisk sett langt enklere.
Den kjører null til hundre på fire sekunder og har en toppfart på over 250 kilometer i timen. Malin er fortsatt ikke mer enn 14 år gammel når hun setter seg bak rattet i den nordiske varianten av Formel 4, Formula Nordic.
– Jeg jobbet hardt for å få henne med videre. Hun var en fører vi ville satse på, vi mente hun sannsynligvis kunne bli til noe, forteller Marius Gjevik.
Han var Team Manager i Formula Basic i 2019, laget Malin prøvekjørte for like før verden skulle stenges ned.
– Det var overraskende hvor dyktig hun var med tanke på erfaringen hun hadde. Hun kommer fra RC, og selv om det er biler der også er det ingen som tar steget derfra til bil. Ingen.
– Hva var det som gjorde henne god?
– Det var måten hun tok i mot informasjon om hva hun skulle gjøre. I motorsport handler det om bremsepunkt, akselerasjon og kurvehastighet for å nevne noe. Det var gøy å se hvordan hun tok det, vi ble overrasket.
– Hva skjedde?
– I motorsport er det dessverre vanskelig økonomisk, og det var det som gjorde at det ikke ble noe mer, forteller han.
Summen av sponsorer som trakk seg og en verden som var satt på vent på grunn av pandemien gjorde at det ikke ble noe av bilkjøringen.
OVERBEVISTE: Malin har dominert den hjemlige cyclocross-sesongen allerede i sin første senior-sesong. Under NM i Spikkestad tok hun sølv bak Mie Bjørndal Ottestad. Foto: Henrik Alpers.
SOLID START: Allerede i sin første utgave av Superpokal tok hun seieren i juniorklassen. Foto: Snorre Veggan.
Den nye karrieren
Syklingen var like fullt i gang med å ta overhånd.
I 2021 melder hun seg på sitt første ritt. Det starter lokalt, men nå går det fort.
– Mitt første ritt jeg syklet var Kalas Cup i Drøbak. Ti dager etterpå syklet jeg NM i Brumunddal. Da lå jeg på andre helt til jeg kom øverst i løypa, der jeg droppet ut fra et hopp. Jeg traff noe og punkterte, og bestemte meg for at jeg skulle gå ut av løypa selv om jeg visste jeg brøt. Men det var ingen nedtur, forteller hun.
Siden har det tikket inn det ene toppresultatet etter det andre i terreng junior, senest med NM-sølv i rundbane i våres.
Spol frem til cyclocross-sesongen og alt blir annerledes. Kross-sesongen passerer nyttår, og derfor er det alderen ved sesongstart som avgjør hvilken klasse du stiller i, ikke året du er født.
Dermed er Malin senior denne høsten. Hun skal konkurrere med langt mer erfarne ryttere i en løype som favoriserer landeveissyklister.
Men bak henne på resultatlisten fra sitt første senior-NM i cyclocross finner vi sterke navn som Oda LaForce, Berit Nordsæter Resell og Elisabeth Sveum. De to førstnevnte tok sølv og bronse under NM i terrengsykling tidligere i år, i seniorklassen.
Sykkelkarrieren har vært kort og utviklingen bratt, og allerede ser hun videre enn høstens resultater.
– Det er litt trist at det er slutt på RC og at det ikke ble noe mer kjøring, for det blir en stor del av deg. Samtidig er jeg glad der jeg er nå. Jeg er ganske ny, jeg har holdt på i snart to år, så det er helt greit at det ikke har vært press og mye fokus på meg i en ny idrett, sier hun.
– Hva nå? Du har nådd toppen før?
– Det kommer til et visst punkt der en vil videre, senere må en kanskje flytte ut for å få mer oppmerksomhet.
– Du vil ut av landet?
– Ja, jeg vil det. Vi har off season samlinger med klubben hvor vi drar til Spania i februar, men jeg vil dit fordi klubben deltar på to av rittene i Spania. Det er et ganske mye større startfelt der enn i Norge, men vi har heller ikke dårlig tid. Jeg skal se hva som kommer og hvilke muligheter en får.
– Det betyr?
– Lar det seg passe med landevei kan jeg delta på noe ritt, men jeg synes ikke det er like gøy som CX og terreng. Jeg har lyst å komme inn på et terrengsykkellag, og leve av det.
Malin Karlsen
Født: 18.07.2005
Fra: Vestby, Viken
Lisensklubb: Soon CK
Trener: Bent Karlsen, far
Yrke: Skoleelev, Idrettslinja på Frogn Videregående skole
Studieretning: Toppidrett og generell studiekompetanse
Resultater CX senior: NM-sølv, tredjeplass Superpokal Voldsløkka, sammenlagtvinner av norgescupen
UT AV LANDET: Sykkelkross er en liten gren i Norge. Malin har allerede begynt å se på muligheter utenfor landets grenser. Superpokal 2023. Foto: Snorre Veggan.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.