Bontrager Ion 800 R er liten og kraftig, og skiller seg ut med sin hvite lyktekropp. Bontrager Ion 800 R har imidlertid mye lenger ladetid enn vi skulle ønske oss.
Bontrager Ion 800 R er liten, men ikke spesielt lett, noe som gjenspeiles i ganske god batterikapasitet, den lille størrelsen til tross.
Bontrager Ion 800 R har en knapp på toppen som også fungerer som batteriindikator. Denne veksler fra grønn til rød etter hvert som du har mindre batteri igjen. At batteri-lyset er i form av en Bontrager-logo kompletterer det eksklusive inntrykket denne lykta gir.
Bontrager Ion 800 R har fint oransje sidelys for god synlighet i trafikken. Strålen er kraftig og klar, og gir også godt lys helt nær ved styret i tillegg til god lengde.
LITEN: Bontrager Ion 800 har testens sterkeste lys til tross for at den er minst.
Styrefestet er det største ankepunktet vi har med Bontrager Ion 800 R. Skruklemma i hardplast er klønete å bruke og vanskelig å bruke på tvers av styrediametere.
De fleste styrer er 31,8mm innerst ved framspringet, men blir tynnere kort ut fra midten. Festet er tilpasset både 31,8 og 35mm, men passer dårlig på styrets tynne partier. Andre sykkellykter fra Bontrager har vanlig strikk-feste i silikon. Det hadde vært å foretrekke her også.
PLASTFESTE: Hardplastfestet passer best på den tjukke delen av styret
Hvis silikon, eller gummi ikke regnes som varig nok ville vi ha foretrukket metallfeste som på Specialized Flux 900. Har du nok plass innerst på styret til klemma holder den i hvert fall godt på lykta. Det er også enkelt å løsne lykta fra festet for å lade den, eller unngå tyveri.
Bontrager Ion 800 R trenger 6 timer med usb-lading for å bli fulladet. Både Specialized, Lezyne, Gemini og Exposure fyller batteriet på ca to timer.
STANDARD: Micro-USB-kabelen går rett inn her. De fleste kabler vil passe.
De fem lys-innstillingene Bontrager Ion 800 R byr på er alle hensiktsmessig. Dagblinken er ekstra kraftig og gir god synlighet. På grusrunder og i situasjoner der vi bruker lyset til å se mer enn for å bli sett, ønsker vi en hurtigfunksjon for veksling mellom høy og lav, uten at vi må trykke oss gjennom hele menyen, for å komme fra nivå to, tilbake til nivå 1.
Bontrager Ion 800 R er elegant og nett, men styrefestet er klønete i bruk og ladetiden litt lang. Knappen for å skru av og på og justere styrke er flat og vanskelig å kjenne med hansker.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.
Oppsummert
Bontrager Ion 800 R
9/10
Valuta
9/10
Dette liker vi
Liten
Supert lys
Sidelys
Batteriindikator i knapp
Kraftig dagblink
Noe å tenke på
Klønete hardplastfeste
Vanskelig å trykke på knapp med hansker
Du må scrolle hele menyen for å komme tilbake til full styrke