PLUSS: Oakley-kvalitet, utallige kombinasjoner, kan leveres med styrke 
MINUS: Innfatningen hindrer noe utsyn, røft ut- seende forbeholdt sykkel 
PRIS: 1690-2380, ekstra glass fra 550-1450
IMPORTØR: Oakley Norge

Eyeshade og LeMond, Overthetop og Millar, M-Frame og Lance Armstrong, og haugevis av dagens syklister som bruker Radar, RadarLock og nå Jawbreaker. Sykkel, vinnere og Oakley har hørt sammen siden 1984.

Jawbreaker veier 34 gram. Linser med styrke ordner du hos optikeren din. Med standard- og customdesign finnes det hundretusenvis av variasjoner, så tilpasningsmulighetene er tilnærmet uendelige. Det røffe utseendet passer dårlig til sivilt bruk, men de kommer til sin rett på sykkelen.

Glassene er høye og store. Det betyr både at innfatningen ikke hindrer utsyn når du sitter langt nede i bukken eller når du prøver å se deg over skulderen. Brillestengene kommer ikke i veien for hjelmstroppene, og de sklir lett inn i ventilasjonshullene i hjelmen. Stengene kan også justeres i tre lengder, og det er enkelt å skifte linser.

Oakley har som vanlig fått til veldig mye med sin nye brille, men:

På den negative siden trekker vi frem at hel innfatning kan virke forstyrrende på utsyn, og vårt eksemplar hadde en gjennomskinnelig neongrønn øvre innfatning som ved enkelte solvinkler ga et forstyrrende strølys. Vurder gjerne en innfatning uten transparent farge hvis du shopper etter Jawbreakers.

Oakleys briller er bunnsolide kjøp, men Jawbreaker er ikke for alle, og egner seg helst på sykkelen. Er du redd for at hel innfatning kan være til bry bør du heller titte på Radar-serien som har liknende egenskaper, men mangler innfatning på undersiden. Radar er fortsatt en markedsleder.