Speedplay er det sære, men høyt elskede pedalalternativet til gigantene Shimano og Look. Med Wahoo som eiere har pedalene blitt relansert. Vi har testet de nye Speedplay Zero.
Etter at de ble kjøpt opp av Wahoo har rullegiganten gått over hele pedalparken til Speedplay og relansert dem, deriblant de populære Speedplay Zero.
Speedplays pedaler har mange fans rundt omkring i verden. De unike pedalene, som ser ut som kjærligheter på pinne har flere funksjoner som syklister med kresne bein har lært å sette pris på.
Amerikanske Speedplay har i mange år vært et lite firma i kampen mot de store i pedalbransjen.
Speedplay-pedalens hovedfordeler er at de er tosidige, de er lette og de gir muligheten for masse fri, sideveis bevegelse på pedalen. De siste årene har også skoklossene blitt blant de beste i bransjen å gå med.
Frem til nå har likevel Speedplay slitt med ganske dårlig holdbarhet, krevende vedlikehold og, her i Norge, ganske dårlig tilgjengelighet.
Med trenings- og utstyrsgiganten Wahoo inn som eier er det mange som håper at Speedplays fordeler har bestått, mens ulempene har blitt minimert.
Vi sikret oss et av de første Wahoo Speedplay-parene som nådde landet for en nøye vurdering om Speedplay nå virkelig kan stjele markedsandeler fra de store, som SRAM-eide Time, Shimano og klikkpedal-oppfinnerne, Look.
Wahoo har ikke endret selve pedalen i vesentlig grad siden oppkjøpet. De har kuttet ned på utvalget av pedaler og fokusert kun på den modellen som i Speedplays tidligere kataloger het Zero. Tidligere hadde Speedplay også en landeveis-modell som het X og terrengpedalen Zyzr.
Ønsker du pedaler som også måler watt, har Speedplay meldt om at de har slike på vei. Inntil de kommer på markedet kan du velge wattpedaler fra Assioma eller Garmin.
Wahoo har valgt å kalle alle sine nye pedaler kun Wahoo Speedplay. Alle har funksjonen og mekanismen som Zero-pedalene hadde tidligere, men nå er det kun den nest letteste pedalen i linja som heter Zero. De andre Wahoo Speedplay-pedalene er Speedplay Nano med titanaksling og så lav vekt som 168 gram, Speedplay Comp som har aksling i chromo-stål og leveres med skokloss med mykere fjær, Speedplay Aero som er en ensidig pedal basert på Zero-pedalen testet her.
Zero-pedalene har aksling i rustfritt stål og veier inn på 110 gram per pedal - altså 220 gram for paret. Skoklossene veier i tillegg 73 gram per fot. Totalvekt for pedaler og klosser blir dermed ca 370 gram.
Lette pedaler - tunge cleats
Zero-pedalene har aksling i rustfritt stål og veier inn på 110 gram per pedal - altså 220 gram for paret. Skoklossene veier i tillegg 73 gram per fot. Totalvekt for pedaler og klosser blir dermed ca 370 gram.
Til sammenligning veier Shimano Dura Ace R9100-pedaler 137 gram per pedal og 36 gram per skokloss - Altså 305 gram til sammen.
Nye Wahoo Speedplay Zero er med andre ord lette i seg selv, men ikke spesielt lette når vi tar vekten av skoklossen med i beregningen, og det må vi jo. Hvis vi ønsker å ha så lett sykkel som mulig innenfor UCIs vektgrense, er det smartere med tunge pedaler enn med tunge skoklosser. Da du slipper å legge på mer vekt etter at du har veid inn sykkelen akkurat på limiten. Men er du mest opptatt av om sykkelen kjennes lett ut når du løfter den
En del av vekten i Speedplays skoklosser ligger i adapterplaten som vi må bruke for at sko med standard tre-hulls-mønster under sålen skal kunne brukes med Speedplays fire-hulls-mønster. Ytterst få sko leveres med Speedplay-mønster som alternativ.
Wahoo har valgt å videreføre Walkable-klossen som kom som standard på de siste årenes Speedplay-pedaler. Disse har et beskyttende gummideksel rundt klossen, som ikke bare gjør klossen god å gå på, men også gjør den vesentlig mer aerodynamisk, i følge Speedplay. Den beskytter også parketten hjemme i leiligheten din mot skarpe kanter.
Grunnen til at skoklossene på Speedplay-pedaler er såpass tunge er at i motsetning til på de aller fleste andre pedaler på markedet så sitter fjærmekanismen som holder skoen fast i pedalen i skoklossen og ikke i pedalen. Speedplay-pedalene fungerer altså motsatt av f.eks Look og Shimanos pedaler.
Hardheten på fjæren på Speedplay-klossene kan ikke justeres, men du kan justere hvor mye flyt, altså fotbevegelse du kan hente ut på pedalen. Du kan justere både mulig hælvinkel innover mot kranken og hælvinkelen utover. Maks flyt er 7,5 grader begge veier, altså 13 grader totalt. Den store flyten gjør det mindre kritisk å treffe helt på den vinkelen du montere skoklossen under skoen i.
For dem som ikke nødvendigvis tråkker som fullkomne stempler, men gjerne vrir foten litt under tråkket, er denne muligheten en av Speedplays viktigste salgs-argumenter.
Synes du det er for stramt å vri foten ut av Speedplay-pedalene kan du velge å bytte til en skokloss med mykere fjær. Denne gjør det enklere å komme ut av pedalene. Disse koster 699 kroner kjøpt løst. Kjøper du Wahoos rimeligste Speedplay-pedal - Comp med chromo-aksling, kommer denne levert med de såkalte easy tension-klossene som standard.
Hva er nytt fra Wahoo?
Wahoo har ikke endret vesentlig på selve Speedplay-pedalen, men en del viktige oppgraderinger har de foretatt. Selve pedalflaten er nå dekket av en metallring, slik at den ikke skal slites ut så fort som plastplattformen på tidligere generasjoner Speedplay.
Stål-akslingen har fått ny konisk fasong og mulighet for å bruke 8 mm unbrako på innsiden for å skru pedalene av og på sykkelen. Akkurat som på forrige generasjon Speedplay er akslingen hul.
De viktigste endringene er likevel dem som ikke synes: Forseglingen for de to radene med små nållagre inne i pedalen skal være vesentlig forbedret på Wahoos Speedplay, i forhold til dem på forrige generasjon som var uforseglet.
Akkurat dette var et stort ankepunkt med forrige generasjon Speedplay. Lagrene ble fort utslitt og de krevde spesialverktøy for å vedlikeholde eller eventuelt bytte dem.
Wahoos Speedplay-pedaler kommer, motsetning til forrige generasjon kun i svart og metall. Tidligere kunne man få Speedplays pedaler i en hel rekke farger, fra Giro-rosa, Tour-gult og Liquigas-grønt til hvitt og rødt. Noen vil nok savne denne muligheten til å personifisere sykkelen sin litt.
I bruk
Det må sies med en gang. Denne testeren har brukt Speedplay-pedaler på sine egne landeveissykler i over 10 år. Fortsatt har jeg over 10 år gamle pedaler i bruk. De har fått nye lagre flere ganger, men overflaten er fortsatt ikke utslitt. Jeg har tre par jeg roterer på og sprer slitasjen utover. Uansett - jeg er godt vant med å klikke inn og ut av Speedplay-pedaler.
Funksjonen på Wahoos nye varianter er identisk som på tidligere pedaler. Om noe er koblingen mellom sko og pedal ørlite grann mer skarp og presis takket være metallringen rundt hele pedalen. Den justerbare flyten er super. Jeg justerer klossene slik at hælene i liten grad kan roteres innover, samtidig som de kan roteres maksimalt utover. Dette gjør at jeg slipper å spenne leggen mot pedalmekanismen, slik jeg gjør på andre pedaler uten tilsvarende fri flyt.
Jeg slipper også å finjustere vinkelen på klossen under skoen for å plassere den slik at den tillater min hælen-ut-stilling.
Ut- og innklikk er tydelig med en klar metallisk lyd både inn og ut. Den fjærende stålbuen i skoklossen ruster litt og bør smøres jevnlig for ikke å bli treig og uforutsigbar.
Tråkker du i sant eller myk jord med skoklossen kan du oppleve at disse fylles og blir vanskelige å klikke inn på pedalen. Vi har likevel brukt pedalene på grussykkelen uten problemer. Gummidekselet på skoklossen begrenser hvor mye sand du får inn i mekanismen.
I motsetning til på Look og Shimano-pedaler trenger du ikke å fikle med å få pedalen i posisjon og tåsiden av skoklossen på rett sted når du skal klikke inn. Speedplay-pedalenes tosidige funksjon gjør at det bare er å tråkke rett ned på pedalen. Det er relativt enkelt å vite hvor på skoen klossen og mekanismen sitter.
Hullet i klossen som pedalen skal klikkes inn i fungerer som en trakt og leder pedalen på plass.
Setter du ned foten i et lyskryss krever det ingen fikling med sko og pedal for å tråkke avgårde. Dette er en klar fordel med Speedplay-pedalene i forhold til andre pedaler, men på sykkelturer kan antallet ganger man klikker inn og ut av pedalene oftest telles på én hånd.
Mange frykter at de små pedalene kjennes små under skoene og at de vil gi trykk på et lite område under foten. Med dagens stive sko og den harde og stive adapterplaten mellom sko og skokloss, er dette et ikke-problem. Kraften fra føtter og sko treffer pedalene minst like bra som på større pedaler. De føles heller ikke ustabile å stå på i utforkjøringer eller i spurter. Skoene kan vri seg fra side, men vipper ikke på noen måte på pedalen. Kontakten mellom sko og pedal er uten slark.
Den frie flyten kan være uvant for mange. Skoene sklir nærmest friksjonsløst rundt på pedalen - dog kun roterende rundt pedalen - ikke fra side til side eller frem og tilbake. Synes man det er ugreit, er det bare å stramme inn flyten med de små settskruene på skoklossene.
En siste fordel med Speedplays pedaler er at de har rekordlav byggehøyde. Selv med den ekstra adapterplaten mellom sko og pedalkloss kommer fotsålen nærmere akslingen på Speedplay-pedaler enn på de fleste andre pedaler på markedet. Speedplay har byggehøyde på lave 11,5 mm. Til sammenligning bygger Dura Ace R9100-pedalene 13,7 mm. Dette gjør ikke bare at du får ørlite grann lavere tyngdepunkt på sykkelen. Det fører også til at det blir mindre sjanse for at du slår pedalen nedi bakken i en krapp sving. Sannsynligvis vil skoen treffe asfalten før pedalen i slike tilfeller.
Konklusjon
Speedplay Zero var allerede en favoritt når det kom til funksjon, før Wahoo lanserte sine oppgraderte varianter. Nå, med antatt bedre lagerholdbarhet, bedre holdbarhet på selve plattformen og den finere stålakslingen med unbrako-hull bakpå, er mange av ulempene med Speedplay eliminert.
Fortsatt er skoklossen kompleks. Den er i flere lag slik at den kan være litt krevende å få montert på riktig sted og den er utsatt for skitt og rust. Den er likevel bransjens beste å gå på på fast underlag som heller, fliser, asfalt og parkett.
Prisen på Wahoo Speedplay Zero er identisk med Shimano Dura Ace, men har du flere par sko og trenger flere par med skoklosser, må du ut med 699 kroner per sett. Dette gjelder selvfølgelig også når skoklossene blir utslitt, noe som man må regne med skjer ca annethvert år.
Fordelen til Speedplay her er man ikke går på de delene av klossen som fester i pedalen. Så lenge du smører og renser klossemekanismen jevnlig vil klossene vare veldig lenge, mye lenger enn plastklossene fra Shimano og Look. Disse slites ned for hvert skritt du tar med sykkelskoene.
Løp og kjøp, eller trå videre?
Sliter du med knevondt og muskelspenninger fordi de tradisjonelle pedalene holder foten din for fast i samme vinkel, vil Speedplay-pedaler kunne hjelpe deg. Den tosidige funksjonen er suveren og holdbarheten og gå-vennligheten på klossen er klassebeste.
Pedalen føles mindre under skoen og vil være uvant å bruke for dem som er vant til større plattform.
Personlig har forbedringene Wahoo har gjort på et allerede ganske kult produkt, gjort at undertegnede vil fortsette med Speedplay på alt av landeveissykler også fremover. Bare vær klar over at de små pedalene ikke nødvendigvis sparer deg for noe vekt i forhold til større pedaler med lettere skoklosser.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.