Tour de Hallingdal blir første etapperitt i Norgescupen siden 2009, og byr på fire dager med mye klatring. 

Arrangementsansvarlig i Norges Cykleforbund, Per Erik Mæhlum, mener Tour de Hallingdal fyller et behov i Norgescupoppsettet på flere plan. Først og fremst blir det mer klatring, men videre er det også viktig at norske ryttere får tilbud om et nasjonalt etapperitt på øverste nivå.

Annonse

– Med dette rittet vil vi sette fokus på klatreferdigheter. Her skal det være etapper med så lange bakker at rene klatrere skal kunne hevde seg. Å hevde seg sammenlagt i ritt over flere dager setter også andre krav enn å vinne endagsritt, sier Mæhlum.

Tour de Hallingdal får Norgescupklasser i senior og junior. Det fem etapper lange rittet er også eneste etapperitt på Norgescupterminlista.

Saken fortsetter under

kristian tjønneland - kr klevgård - Petter Zahl Mrken - Dan Erik Hansen Murdoch 1400x933
GÅR UNNA: Kristian Tjønneland (fra venstre), Kristian Klevgård, Petter Zahl Mrken og Dan Erik Hansen i brudd på tredje etappe i Tour de Hallingdal 2016. Foto: Kent Murdoch

GÅR UNNA: Kristian Tjønneland (fra venstre), Kristian Klevgård, Petter Zahl Marken og Dan Erik Hansen i brudd på tredje etappe i Tour de Hallingdal 2016. Foto: Kent Murdoch

INGEN MASTERKLASSER I 2017
– Fordi masters-NM går samme helg som Tour de Hallingdal får Tour de Hallingdal verken status som Norgescup master eller rankingpoeng for master i 2017. Av den grunn velger vi å ikke ha master klasser i 2017. Men vi håper likevel at en del av de mastersyklistene som kvalifiserer inn til ordinære Norgescupklasser og som ikke reiser til NM i Bodø vil komme og være med på Tour de Hallingdal i 2017, sier rittleder Ole Christian Nymoen.

Det gjelder senior kvinner og senior menn. Startfeltene i Norgescupklassene er imidlertid begrenset til 200 ryttere og Norgescuprytterne vil prioriteres, men Nymoen tviler på at det vil by på problemer.

– Mange av mastersyklistene i Norge har nivå til å kjøre Norgescupklassene, og dersom ikke Norgescupklassene fylles opp vil vi åpne disse for mastersyklister, sier Nymoen.

Nymoen, som var med å starte rittet tilbake i 2007, er opptatt av at rittet skal beholde sitt særpreg og understreker at masterklassene er tilbake som vanlig i 2018.

BRATT OG BARSKT
Med Norgescupstatus står arrangøren også friere til å legge inn flere høydemeter og tøffere etapper. Det har de også benyttet seg av. For senior menn vil etappene gjennomsnittlig ligge på 135km og ha mellom 2000 og 2500 høydemeter fordelt på 3 til 4 timer. For kvinner og junior menn vil etappene være noe kortere.

– Vi får to nye spektakulære fjelletapper, og de skal holde internasjonal standard hva gjelder høydemeter og utfordringer, sier Nymoen.

Mens åpningsetappen blir lik som i 2016, kommer det fire nye etapper på rappen mellom fredag og søndag: tre distanseetapper og en tempo.

Den første nye etappen blir Tunhovdrunden på fredagen. Den er identisk med en av etappene som ble brukt i Ringerike Grand Prix da det rittet gikk over flere dager, og bruker en del av det som var traséen på avslutningsetappen i Tour of Norway 2016. Starten blir nå på Gol, men etappen vil hekte seg innpå Rjukan-Geilo-traséen etter knapt halvannen times sykling.

Den neste nye etappen er Fanitullrunden, som går fra Gol til Ål og Leveld før den krysser over foten ved Reineskarvet på 1200 meter over havet. Veidekket over Reine er grus. Deretter venter en utfordrende nedkjøring til Hemsedal. Det første partiet går på grus, men får fast dekke i de bratteste partiene ned mot skisenteret i Hemsedal. Etappen fortsetter videre ut Hemsedal tilbake til Gol, og har målgang på Storefjell 800 høydemeter senere. De siste 4 kilometerne opp til hotellet går på grus og blir brattere og brattere.

– Den blir heftig på slutten. Men resten er mer gradvise stigninger der også Alexander Kristoff kan henge med.

Saken fortsetter under

Jonas Ellingsen - Oddbjørn Klomset Andersen - Stage 4 Børge Jensen 1400x933
SEIG AVSLUTNING: De siste fire kilometerne opp til Storefjell går på grus og blir gradvis brattere. Foto: Børge Jensen

SEIG AVSLUTNING: De siste fire kilometerne opp til Storefjell går på grus og blir gradvis brattere. Foto: Børge Jensen

Søndagens avslutningsetappe er også ny.

– Dette er en variant av turen som Landeveis redaktør har utpekt som Norges vakreste da den ble kjørt under Landeveis samling i høst. Den går over Vaset og Lykkja til Hemsedal, men under Tour de Hallingdal starter den i Gol i stedet for Fagernes, forklarer Nymoen.

FORBYR TEMPOSYKKEL
Temposykkel vil ikke være tillatt i Tour de Hallingdal 2017.

– Vi ser at det skaper mye logistikk for lagene dersom alle rytterne skal ha med seg temposykler, og vår tanke er at rytterne heller kan prioritere flere hjulsett, sier Nymoen, og legger til at med ny tempoetappe vil temposykkel heller ikke nødvendigvis være noen fordel.

Tempoetappen, som går lørdag morgen, vil være på drøyt 10 kilometer, og får 200 meter klatring, hovedsakelig på den siste kilometeren.

– Det er ikke en ren klatretempo, men det blir en knekker på drøyt en kilometer med seks til åtte prosent stigning, sier Nymoen.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

Ola Jorde TT kent murdoch 1000x1037
KLATRETEMPO: Tempoetappen i 2017 vil ha forbud mot temposykkel. Her er Ola Jorde i aksjon på tempoetappen i 2016. Foto: Kent Murdoch

KLATRETEMPO: Tempoetappen i 2017 vil ha forbud mot temposykkel. Her er Ola Jorde i aksjon på tempoetappen i 2016. Foto: Kent Murdoch