VIL DU VÆRE MED SÅ HENG PÅ! Odd Christian Eiking og Sven Erik Bystrøm var blant rytterne som forsøkte å gjøre noe med overmakta i fjorårets NM. Selv denne gangen stiller Sven Erik Bystrøm opp, etter at han fikk et par lusinger av det norske profflaget i Sandnes. FOTO: Jarle Fredagsvik, Landevei
Blant grunnene som går igjen er lang reisevei til Bodø, kronglete logistikk og vissheten om at årets NM-løype ikke akkurat bidrar til hete mann-mot-mann-dueller i siste akt.
I fjor plasserte Uno-X åtte av sine ryttere blant de ti beste, og reiste hjem med både mesterskapstrøya og 338 UCI-poeng. I år blir det trolig en reprise.
I Uno-X-leiren sier man følgende til de mange forfallene:
– Jeg synes alle norske ryttere skal stille opp i et NM, så godt det kan la seg gjøre. Fordi det er ikke mange sykkelritt i Norge, og når du har en arrangør som legger ned så mye, så vil jo alle se at de beste, norske er med og kjemper om medaljer og den flotte mesterskapstrøya, sier general manager i laget, Thor Hushovd til Landevei.
– Jeg synes det er en forpliktelse når det gjelder NM, men jeg ser jo også at det har blitt mye vanskeligere enn det var før når vi har et såpass sterkt lag. Det er klart. Men hvis de hadde stilt alle sammen hadde de hatt større muligheter individuelt. Jeg ser også at det er i Bodø i år og at det gir en litt vanskelig logistikk, sier Gabriel Rasch.
Vrien logistikk og tøff konkurranse fra Uno-X er grunner som går igjen. Men det er også utenlandsproffer som prioriterer sykkel-NM.
– David mot Goliat
Som utøver er Alexander Kristoff vant til å gå sine egne veier. Fram til mesterskapet i Levanger i 2022, var han også vant til å kjempe mot «overmakta», enten det betød andre utenlandsproffer, Team Joker eller Uno-X.
36-åringen har også vært selektiv når det kommer til tilstedeværelsen i internasjonale mesterskap, basert på om det foregår i en løype som passer hans karakteristikker eller ikke.
På den måten forstår også Uno-X-kapteinen begrunnelsen til Per Strand Hagenes.
Sandnes-rytteren sier rett ut at han «løypa ikke passer» og at det derfor «ikke er mulig å få til et resultat».
– Jeg forstår jo det når Uno-X er så sterke, på en måte. Da blir det en tur uten så mye mål og mening om du ikke har noen sjanse til å få et bra resultat. Jeg vet ikke om jeg hadde reist selv heller hadde jeg ikke vært på Uno-X, sier Kristoff til Landevei.
– Å du tar den ja?
– Det blir jo David mot Goliat. Det blir vanskelig, i hvert fall med en slik løype som er lagt nå, som er såpass flat. Da blir det veldig taktisk. Da er fordelen med å være i flertall alfa og omega. Hadde det vært en veldig hard løype blir det mer mann mot mann, og da har du litt mer sjanse. Forrige gang det var mulig, når jeg ikke var på Uno-X, var i Levanger og det var i en ganske kupert løype. Der vant jo Uno-X uansett, men der var det i hvert fall litt spenning til streken, påpeker han.
Kan sykkel-NM lære noe av NM på ski?
Uno-X har valgt å sette strek på 15 ryttere til starten av fellesstarten. Etter at ruta ble lagt om, er Tobias Halland-Johannessen blant rytterne som «slipper» å stille opp.
Som sportsdirektør Rasch påpeker er lagets motivasjon å skrape sammen flest mulig poeng, men også å ta med seg «den norske trøya» ned til Tour de France.
Det er dog et åpent spørsmål om hva som skal til for å redde NM, etter at konkurranseaspektet – i hvert fall for inneværende år – ser ut til å være utradert.
– Det er vanskelig å si. Jeg kjenner ikke grunnen til at de forskjellige ender opp med ikke å kjøre, men det har kanskje litt med ruta å gjøre, sier Rasch.
En som har tenkt mye på dette er Carl Fredrik Hagen. Oppegård-mannen har falt ned på at han stiller opp på fellesstarten på tross av numerisk undertall ut av startblokkene. Han mener det går an å kikke nærmere på hvordan norgeseliten i langrenn har møtt problematikken.
Der stiller man nemlig ikke for landslag eller privatlag, men konkurrerer for moderklubben:
– I langrenn går man hele mesterskapet i klubbklær og representerer klubben sin. Jeg opplever også at Skiforbundet er frampå og sier at det skal være særskilte grunner for at landslagsutøverne ikke skal stille. Jeg tror til og med noen av dem har de i kontraktene sine. Nå har ikke jeg noen slik avtale med Norges Cykleforbund, men jeg skjønner jo at de helst ønsker seg at alle de beste skal stille til start i det nasjonale mesterskapet.
Alexander Kristoff er i rute til Tour de France. Han mener det henger sammen med to ting.
Mer variasjon i løypene og mindre lag
Som klatrer er også Q36.5 Pro Cycling-rytteren innom et annet poeng, nemlig at forbund og arrangører bør gå løypeprofilene nærmere i sømmene.
– En ting man kan gjøre er å gjøre løype hardere. Vi kjører såpass mange harde ritt i løpet av en sesong, og selv for meg er det utfordrende om det hadde dreide seg om 3500 høydemeter i løpet av 200 kilometer. Men den siste harde løypa var vel på Lillehammer i 2015, og det er jo snart ti år siden.
– Ofte faller man ned på en typisk «klassiker-runde», og da havner du fort oppe i situasjoner der åtte mann fra Uno-X kan sitte i front og styre tempo, og så har du omtrent like mange som kan bidra i et opptrekk for Alex eller Søren til slutt. Da blir det også så man tanker: «Hvorfor skal jeg være med og bruke en helg på det»?
Et annet forslag er å snevre inn antall ryttere de respektive lagene kan stille med. Medregnet utviklingslaget har Uno-X 21 mann å spille på. Det er selvsagt en ekstra utfordring i at lista inneholder mange gode ryttere som sesongen rundt mottar uvurderlig matching fra den internasjonale scenen.
– Er det noe man kan man gjøre for å balansere konkurransen i NM på noe vis, Alex?
– Det er vanskelig å si. Vi er avhengige av UCI-poeng. Vi kjører for å ta mest mulig poeng for å kjempe om en fremtidig WorldTour-lisens, mens det ikke er bra for NM at det er ett lag som tar alle poengene. Det er gi og ta på det området.
– Et tak på 7 ryttere som det er i andre ritt, det kunne ha vært en løsning. Hvis vi og Coop for eksempel stiller med 7 mann, da blir det et fair løp - enn at et lag har 20 mann, og et har 7 og de andre har 3 eller 1. Da skal du være veldig heldig hvis du skal ta den og du sykler alene, sier han.
Tidligere har det blitt foreslått at de få utenlandsproffene som ikke er knyttet til Uno-X bør være flinkere til å samarbeide. I praksis er det likevel ikke bare enkelt å få det til å klaffe.
– Det er vanskelig å forestille seg at utenlandsproffer på ulike lag, med forskjellige bonusordninger og ulike interesser, kan kjøre sammen. Hvorfor skal for eksempel Edvald Boasson-Hagen eller Sven Erik Bystrøm ofre seg for at jeg skal vinne NM-trøya? Vi har forskjellige management og bonusordninger, og en eventuell NM-seier for meg gagner ikke dem. Så det tror jeg blir vanskelig, avslutter Carl Fredrik Hagen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.