Simen (24) nær å kunne leve av gravelsykling: Nå venter ekstrem utfordring
Om alle brikkene faller på plass den neste tiden, kan Simen Nordahl Svendsen leve ut drømmen som gravelsyklist. En avtale med det norske sykkelmerket Fara er første steg på veien.
KLAR: Simen Nordahl Svendsen har de siste dagene forberedt seg til Badlands i Granada-området. Foto: Fara Cycling
Lesetid: 6 minutter
For omtrent et år siden bestemte Simen Nordahl Svendsen seg for å satse på gravelsykling, med det populære og presitsjefylte Unbound i Kansas, USA, som det store målet.
Spol tiden frem til i dag og 24-åringen er i ferd med å gjøre karriere av satsingen.
Nordahl Svendsen syklet i mange år landevei og har blant annet en niendeplass fra Gylne Gutuer i 2020. Store deler av u23-klassen tilbrakte han i belgiske lag.
– De siste årene av u23-klassen var ikke så lette på grunn av covid. Etter jeg var ferdig med u23, så var jeg litt klar for å gå mer over til å være student, forteller han til Landevei.
Men i stedet ble han trukket mot grusen.
– Det så veldig kult ut. De lange rittene, hvor det er litt mann mot mann. De rittene jeg likte på landeveien, var éndagsrittene som var lange og seige. Så var jeg fascinert av de rittene i USA, med Unbound spesielt. Alltid hatt lyst til å prøve.
Håper å leve av syklingen
I Unbound i starten av juni ble det ingen topplassering, men han fullførte det 330 kilometer lange rittet på 13 og en halv time, 76. plass i eliteklassen.
Nylig annonserte det norske sykkelmerket Fara at de har signert ham som amassadør, og at han vil sykle på deres sykler de neste tre årene.
– Den var veldig viktig. Jeg tror det bare klaffet for oss, innleder Nordahl Svendsen om samarbeidet, og fortsetter:
– De leita litt etter en type som meg, og jeg etter et kult merke å binde meg opp til. Jeg tror egentlig det bare ble fullklaff. Jeg ser utrolig frem til det. Det er kult at de er norske og ganske lokale for meg. De vil satse på det området jeg også vil satse på, så jeg tror det klaffer veldig.
Samarbeidet er første ledd i å kunne leve av gravelsykling.
Han forteller at han jobber med å få landet flere avtaler, og at dersom alle brikkene faller på plass, vil han så godt som kunne leve av det han gjør på sykkelsetet.
– Det var ikke så lett i fjor, for da sto jeg veldig på egne føtter og måtte dekke mye økonomisk selv. Jeg jobber ved siden av, både i fjor og opptil nå i år, så har det skjedd mye for min del nå.
Nylig prøvde Landeveis Øyvind Aas seg på svenske grusveier i Halmstad.
Badlands neste
Landevei snakker med Nordahl Svendsen over telefon fra Spania, hvor han befinner seg i Granada.
Hans første ritt som Fara-ambassadør blir nemlig ultrarittet Badlands, hvor en svært, svært tøff prøvelse venter.
Søndag 3. september kl. 08.00 starter rittet, som er cirka 750 kilometer langt og med omkring 15 000 høydemeter, og såkalt selvforsynt.
Rytterne er ansvarlig for å ha nok med mat og drikke underveis, og kan ikke ha noe form for hjelp eller langing fra støtteapparat (du kan få hjelp fra omverden, men ikke noe som er planlagt eller organisert).
I tillegg til å være en helt ekstrem utfordring, er rittet kjent for sin enestående natur og omgivelser, som også er en del av motivasjonen til mange av de startende.
Totalt er det 352 påmeldte ryttere, hvorav cirka 100 sykler i par.
Fra rittets start i Granada sykler rytterne over fjellkjeden Sierra Nevada og ned til Almería og Middelhavet, før rytterne inn og nordover i Tabenasørkenen, gjennom fjellkjeden Sierra de Baza og til rittets nordligste punkt: Gorafe-ørkenen. Derfra bærer det sørvest over igjen tilbake til Granada.
Underlaget er også varierende, med ganske røft underlag på det verste.
For Simens del er dette noe helt nytt. Det lengste han tidligere har syklet, tror han er i Unbound, altså 330 kilometer og 13 og en halv time.
– Jeg tror det blir veldig krevende, men prøver å finne nye måter å teste meg selv på. Dette blir jo ekstremt i forhold til utholdenhet. Det blir en utrolig opplevelse.
– Naturbiten er jo også veldig kul. Det er spesielt landskap. Man har jo lyst til å sykle så fort som mulig, men en må også være ydmyk på at det er noe helt nytt.
Høsten 2020 satte kulthelten Lachlan Morton en spinnvill rekord i Badlands, da han fullførte rittet på 43 timer og 30 minutter – uten å sove ett eneste minutt underveis.
Nordahl Svendsen vil ikke sette noen rammer eller målsetninger for seg selv, men regner med en konkurransetid på rundt 50 timer.
Heller ikke han har noen planer om å sove underveis.
Taktikken blir å holde igjen fra start.
– Jeg tror det er et ritt hvor de aller fleste alt for hardt. Jeg skal prøve å tenke at det er en langtur. Da finner du kanskje en grei fart. I stedet for å tenke at det er et ritt. At du kjører opp mot terskel i de første bakkene, da tror jeg det fort kan røyne litt på.
Med tanke på at rytterne skal være selvforsynt, kreves en del planlegging og disiplin. Det er perioder av rittet hvor det er veldig øde, hvor det ikke er mulig å fylle på noe.
– Du må fylle opp ved hver eneste anledning. At du tenker du kan skippe et stopp, men det er nok lurt å bare stoppe og fylle opp. Risikere å gå tom midt ute i ørkenen er ikke lurt.
– Det er en sykkelkonkurranse, men også en spisekonkurranse. Du må spise og drikke konstant. Det blir kanskje ikke veldig varmt, men det er jo varmere enn normalt. Væskeinntaket er jo kritisk.
I skrivende stund kan det være en storm treffer området mandag, uten at det er sikkert. Men isåfall vil rittet bli enda krevende.
Norske Faras helt nye F/GR grussykkel får ny geometri, unike veskefester og plass til hele 50 mm brede dekk.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.