Forrige uke bestemte ryttere og støtteapparat i Rye Expressen at de ikke lenger ønsker å være en del av klubben, etter interne konflikter ved valg av ny leder.
Skal vi tro de involverte, er dette godt nytt. I hvert fall om en ser på mulighetene for å hente de beste rytterne på Østlandet. Slik det ligger an nå, kan dette minne om storlaget Zoncolan, som satte rekord på Trondheim-Oslo i 2009 med tida 12:51.
– Trønderne skal måtte sykle fortere enn noen gang før for å holde unna på Trondheim-Oslo i 2021, sier Pål Sørvoll, som er en del av ressursgruppa i tidligere Rye Expressen.
Sammen med Anders Bernhoft er Sørvoll primus motor for det nye satsingsprosjektet som trolig skal hete Team Oslo.
Bernhoft har bakgrunn fra flere av ATEA-lagene og senere Aurora Borealis.
Etter informasjonsmøtet i forrige uke hadde det nye Østlandsbaserte storlaget allerede 42 ryttere i stallen, og ytterligere åtte som er interesserte. Prosjektlaget har ambisjoner om å stoppe seiersrekka til Trønderekspressen i Styrkeprøven Trondheim-Oslo i 2021.
Rytterstallen består så langt av rundt 20 ryttere fra Rye Expressens stall, om lag 10 ryttere fra Aurora Borealis, 10 ryttere fra Team Follo og 10 ryttere som har syklet for ett eller flere av disse lagene tidligere.
– Det er veldig mange sterke og erfarne ryttere med på laget allerede, så jeg er veldig optimistisk med tanke på seier i Trondheim-Oslo neste år. De 44 som har tegnet seg for laget så langt har syklet Trondheim-Oslo 181 ganger til sammen. Den viktigste jobben blir nå å få alle til å trene optimalt gjennom vinteren, slik at vi får en skikkelig intern konkurranse om å komme med i den endelige troppen til våren, sier Sørvoll.

STERKE: Anders Bernhoft (midten) og Geir Lien (foran) fra tidligere Aurora Borealis er med på det nye Team Oslo. Foto: Ola Morken
– Hva kan vi forvente av dere neste år?
– Jeg tror Team Oslo vil være i stand til å kjempe om seieren i alle oppkjøringsrittene selv om jeg vet at Kjekkas også mobiliserer det de har. På Trondheim-Oslo skal trønderne måtte sykle fortere enn noen gang før for å holde unna, sier Sørvoll.
– Hva gjør dere med finansieringen?
– Vi jobber for å få noen sponsorer, men markedet er ikke lett og vi har derfor lagt opp til at vi ikke skal være avhengige av sponsorer for å gjennomføre opplegget. Jeg håper imidlertid at noen vil gi laget litt støtte.
Rye Expressen fullfører 2020
På det samme informasjonsmøtet 22. juni ble det også kjent at mange av rytterne fra Rye Expressen løsriver seg fra SK Rye på grunn av intern uro mellom Rye Expressen og hovedlaget. Planen er imidlertid at Rye Expressen skal fullføre 2020-sesongen som lag, inkludert lagkonkurransen i Øyeren Rundt 6. september, der de skal gjøre opp med Trønderekspressen om sesongen 2020.
På grunn av koronarestriksjoner på arrangementer over 200 deltakere fram til 1. september, blir det 124 kilometer lange turrittet Øyeren Rundt som arrangeres av Rye Expressen på Ryes hjemmebane den første og sannsynligvis eneste lagkonkurransen på terminlista i år.
Full lansering 13. september
Det nye laget vil ha oppstartsamling på Gardermoen 13. september.
Etter oppstartsamlingen i september legger det nye satsingslaget opp til en samling i november og en i februar, der formålet er å bli kjent. Utover disse samlingene er det opp til rytterne å legge ned den treninga de trenger gjennom vinteren før laget starter opp med fellestreninger på våren. Oppkjøringssesongen er lagt opp på tradisjonelt vis, med Enebakk Rundt som første ritt for laget.
– Etter Enebakk Rundt skal troppen kuttes ned til 35 ryttere som får sykle resten av oppkjøringsrittene, samt at 30 av dem får sykle Trondheim-Oslo i juni, sier Sørvoll.

Pål Sørvoll er en av initiativtakerne til det nye Team Oslo