STEEL IS REAL: Stålramme, campagruppe og korte sokker. Alt var som det skulle være på 90-tallet. Foto: Privat.
Lesetid: 3 minutter
Om du ikke var klar over det - han som startet Oslo Dawn Patrol er dansk. Det ble aldri noen proffkarriere på dansken selv om klærne kanskje aspirerte til det, så det ble heller til et helprofft opplegg for de som liker å sykle på svarte natta.
Tilbake til rittet i Danmark i 1994. Nordmenn sov fortsatt ut rusa stolthet etter Lillehammer-OL, men et sted der dannebrogen kanskje vaiet i vind, sto altså Hans Flensted-Jensen klar til sitt første sykkelritt.
– Det var i 1994 og jeg var 15 år, og hadde akkurat meldt meg inn i Odense ck. Det var i Sønderjylland, det står 25 15-åringer på strek, i en periode av livet hvor noen er store og noen er underutviklet. Jeg var i siste kategori, ler han.
Rittene var korte og intense, omtrent så intense at om du ikke fikk foten i pedalen umiddelbart, ble du kjørt av.
Men det var ikke dette som skulle spolere karrieredrømmen til dansken den dagen.
– Jeg tror rittet var 40 kilometer, men etter fire kilometer kikker jeg meg bakover og kjører inn i en foran, så gikk vi begge ned. Så var det slutt. Jeg hadde alle mulige forestillinger om hvordan det var å skulle kjøre, men de ble jo gjort til skamme.
– Det var det?
– Ikke helt. Jeg brøt, og så var jeg vel noe molefonken. Vi måtte gå hjem. Ham og meg, vi tok sykkelskoene av og så gikk vi tilbake til målområdet. Klubben jeg var med i hadde en liten buss, og jeg ventet i fire timer på at alle var ferdige, forteller han.
– Men enda viktigere, så du bra ut?
– Jeg hadde nok barbert bena. Det gjorde jeg så fort jeg hadde noe å barbere. Men dette var tiden med korte sokker og ikke race fit-trøyer som i dag.
– Sykkelen da?
– Det var min første riktige landeveissykkel, en stålramme fra Gemini. Den var utstyrt med Campagnolo Veloce. Jeg tror jeg hadde en krank med 52-39, og bak på kassetten måtte jeg slipe noen av de ytterste tannhjulene for ikke å ha for tunge gir.
– Kassetten ser liten ut?
– Hva kan det letteste giret ha vært? Jeg tror det må ha vært 19 bak, kanskje 21 på en god dag. På styret har jeg også en Cinellibøyle, den løp vi og kjøpte, den var fantastisk. Det er en slags tempobøyle som ganske raskt ble forbudt. Det er vel det jeg husker om den, sier han.
Flensted-Jensen hadde en lang «karriere», selv om de store resultatene uteble. Like fullt har han noe ganske heftig å slå i bordet med om du skulle møte han på et naschpiel. Hvert år tidligere ble det nemlig satt opp en bane i Forum i København, der de holdt på i to måneder hvert år.
Etter å ha lidd seg gjennom rittdebuten på en terrengsykkel, tok Kevin Messel store steg både på stil og prestasjon.
Der var det nemlig en tidligere vinner av Flandern rundt og Liège-Bastogne-Liège som måtte bryne seg på Dawn Patrol-skaperen.
– I et parløp på velodromen i Odense, der har jeg vært først over streken. På bane gikk det egentlig ok, og min største meritt var på vinterbanen i forum i København, der fikk vi komme inn i to måneder hver vinter. Jeg kjørte et poengløp, og i en av de innlagte spurtene slo Rolf Sørensen, sier han .
– Det var det?
– Bortsett fra det er det lite.
– Om vi spoler tilbake til start for en oppsummering: Er det riktig forstått at alt gikk til hælvete i ditt første sykkelritt?
– Haha. Det kan du godt si.
«Mitt første sykkelritt» er en fast spalte på Landevei.no denne våren, hvor vi intervjuer norske syklister på ulikt nivå om opplevelsen. Enkelte fikk kanskje en drømmestart på sykkelsetet, mens andre hadde en langt tråere start.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.