– Vi har lenge hatt en fremdriftsplan om å ta over rett før jul, og håpet var å kunne åpne velodromen i januar. Dessverre har det vist seg at sluttfasen blir vanskelig, entreprenøren trenger simpelthen lenger tid til å ferdigstille bygget, forteller driftsleder ved Sola Arena, Sebastian Kartfjord.
Det er dårlig nytt for de som hadde tenkt å sykle NM på bane i 2021.
Arrangementet skulle i utgangspunktet vært avholdt siste helgen i februar, men akkurat når velodromen er ferdigstilt er nå i det blå.
– Det blir nok lenger ut vårparten, og worst case scenario er nok at en bikker over i sommermånedene. Jeg håper selvsagt at det skjer før det, men jeg har ikke et helt tydelig svar, sier han.
Per i dag står mye av anlegget ferdig. Kontorer, styrkerom, spinningsal, garderober, ganger, tribuner og sitteplasser er allerede klart. Men på selve banedekket er det flere ting som står igjen.

BRATT KURVE: Banedekket er ferdig lagt og kan teoretisk sett brukes. Men først må dekket slipes ned og få satt seg ordentlig. Foto: Sola Arena.
Teoretisk sett kunne det vært mulig å ta seg en runde på parketten, men rekkverket som skal forhindre at noen i verste fall detter ned til underetasjen er ennå ikke oppe.
I følge kravet for oppføringen av velodromen, må alt lyset være oppe før du kan slipe banen. Og før rekkverket er oppe kan du heller ikke male banen.
Banedekket ble levert fra Tyskland tidligere i år, og var ferdig spikret mot sensommeren. Ettersom banedekket er av ubehandlet tre trenger det cirka et halvt år på å sette seg, før det igjen skal pusses ned.
En velodrom på 250 meter kan fint flytte på seg 6-7 centimeter, men hvor mye den beveger på seg i Sola vet ingen riktig ennå. Neste skritt for banedekket er en sjekk før det pusses ned – deretter kommer det internasjonale sykkelforbundet, UCI, for å gjøre kontrollmålinger og male opp linjene på banen.
– Det stilles en del krav fra UCI til hvordan hele velodromen skal være utformet. Velodromen vår er kategori 2, den er 250 meter lang, hvilket betyr at vi kan arrangere alt av konkurranser unntatt VM eller OL. Da må alt av lys være riktig, tribune likeså, det er et strikt reglement. Det skal være en bygning som skal være rigget for konkurranser i flere kategorier, det skal kanskje settes rekorder, og da er det viktig at alt er helt korrekt, forklarer Kartfjord.

TRENGER REKKVERK: Rekkverket mellom blueline og indre bane venter på oppføring.
At åpningen av velodromen blir utsatt får selvsagt økonomiske konsekvenser for oss som skal drifte anlegget, for syklistene innebærer det i første omgang at Norgesmesterskapet som skulle gått i februar blir utsatt.
Akkurat det siste må vi nesten bare tåle, i følge Kartfjord.
– Ingen har bygget en innendørs velodrom i Norge før, så det er på en måte pionerarbeid. Men banesykling internasjonalt har gått fra å være vinteridrett til å bli avholdt om sommeren også, EM arrangeres nå om sommeren. Vi skal avholde et Norgesmesterskap i 2021, men vi må flytte det til en dato en vet en kan arrangere. Om en kjører NM sensommer eller tidlig høst så gjør vi bare det, sier han.
På Langenga i Asker er byggingen av velodromen godt i gang, med foreløpig estimert ferdigstillelse høsten 2022. Velodromen i Levanger har planer om ferdigstillelse i løpet av 2021.