Det har i dag vært møte i formannskapet i Asker kommune, og et solid flertall stilte seg bak å forskuttere utgiftene til velodromens infrastruktur. Velodromen er nå et stort skritt nærmere byggestart.
FLERBRUKSARENA: Velodromen vil trolig bli like mye brukt til andre aktiviteter enn sykling
Lesetid: 3 minutter
Velodromen på Sola ligger an til å være ferdig i oktober, og om alt går som det skal vil norges første innendørsbane for sykling åpne samtidig som første spadetak tas for innendørsvelodrom nummer to.
Under et møte i formannskapet i Asker, var det i dag solid flertall for at kommunen går inn og finansierer deler av infrastrukturen tilknyttet velodromen.
Sist vi snakket med ansvarshavende om velodromen, var planen at byggestart skulle være denne våren. Det lå an til en kort forsinkelse i våres, og på grunn av koronatiden har de nødvendige møtene blitt utsatt ytterligere.
Heikki Dahle jobber med anlegg og utvikling i Norges Cykleforbund, og forklarer nærmere.
– I dag har Asker kommune vedtatt at de forskutterer infrastrukturen til velodromen, altså utbygging av gang-og sykkelvei, vann og avløp og rundkjøringen som gjør at en kam komme til velodromen. Det betyr at de tar regningen for disse kostnadene løpende, forklarer han.
Det betyr at en er et langt skritt videre på veien mot byggestart. Det står fortsatt en detalj igjen før det kan bli aktuelt å planlegge et Norgesmesterskap i Asker, som skal tas opp på kommunalt plan i august.
– Men hva innebærer dette i praksis for de som ønsker å sykle innendørs?
– I praksis betyr dette at vi nå får en igangsettingstillatelse for å begynne å bygge det som må til for å komme inn på tomta. Det neste som skjer er at kommunestyret skal behandle lånegarantien til velodrombygget. Det er det som gjenstår for at vi skal få lånt penger til å bygge.
VELODROMEN I ASKER: Tegnet fra innkjørselen, hvor en ser vestover, i samme retning som hovedveien på hæyre hånd. Velodromen blir delvis bygget inn i grunnfjellet.
– Og nok en gang, hva begyr dette i praksis?
– Alle bankene sier at dere får låne penger, men dere må ha kommunal garanti. Kommenestyret må behandle dette, og det møtet er i august. Men vi fortsetter arbeidet, vi kan ikke vente neste møte, da blir det så store forsinkelser. Bygget skal være ferdig til 2022.
Velodromen skal ikke bare huse parkett for rask sykling, den blir en flerbrukshall der flere skoler i området vil disponere indre bane. Her vil det være et areal til ulike hallidretter, slik som håndball eller basket.
I tillegg skal sidebygningen til velodromen huse Norges Cykleforbund, samt Norges Toppidrettsgymnas.
– Sist vi snakket sammen var planlagt byggestart denne våren. Hvordan ser det ut nå?
– Målsetningen er å være ferdig med bygget til skolestart høsten 2022, slik at NTG kan flytte inn. Da er det ikke helt krise om velodromen ikke står helt ferdig, de sykler fortsatt ute da. Entreprenøren sier de må starte 1. oktober for å bli ferdig til den tid. Byggetiden er estimert til 18 måneder.
OFFENSIV: Heikki Dahle (t.h) i NCF ser denne høsten som sannsynlig byggestart for velodromen i Asker. Dag Schartum Hansen er styreformann i Norges Cykleforbunds Kompetansesenter as. Foto: Henrik Alpers.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.