Blåfrosne fingre er et stort problem for mange som driver med vintersykling. Kan hansker med elektrisk oppvarming være løsningen? Vi har testet Heat Experience All Mountain varmehansker.
FLOTTE: Heat Experience' varmehansker er skikkelig flotte, også uten varmekablene skrudd på. Foto: Henrik Alpers.
Heat Experience All Mountain varmehansker
Pris: 1 999 kroner
Vekt: 420 gram per par, str XL
Importør: heatexperience.no
Hvor lett en fryser på fingrene er individuelt, men for ganske mange er vintersykling en ufyselig opplevelse på grunn av blåfrosne fingre. En ting er komforten, men det går i tillegg på sikkerheten løs å ikke kunne kjenne bremsene.
Heat Experience er et relativt nytt, norsk selskap, som lager diverse produkter med varmekabler, blant annet ulike hansker. Vi har fått inn modellen ved navn All Mountain til test, en kraftig og solid modell laget for å tåle mye juling.
Kan dette være den ultimate hansken for vintersykling?
Den har mansjett til langt opp på armen med egen snøreløsning, grov og solid stramming rundt håndleddet, saueskinn i håndflaten for grep og lang levetid. Den har vanntett membran, mellomtykt for og er selvsagt vannavvisende på utsiden. På ringfingeren finner vi også en løkke, som gjør det enklere å ta hanskene av.
I tillegg kommer selvsagt varmetrådene, som er lagt i mønster over håndbaken og fingrene. Siden tommelen er en litt enslig finger, har den fått en ekstra runde med varmetråd for ekstra varme.
I den lange mansjetten finner vi en liten lomme til batteriene. De veier 70 gram per stykk, men de ligger allikevel trygt på plassen sin. Selve hanskene veier 420 gram per par inkludert batterier, noe som må sies å være ganske tungt.
Den ekstra vekten skyldes selvsagt varmetråder, bryter og batteri. Det er eksempelvis mer enn dobbelt så mye som Giro 100 Proof, som er en ganske varm vinterhanske.
Tiltenkt bruk
Heat Experience All Mountains hansker har ikke sykling som sitt primære bruksområde, det ligger litt mer i navnet. Friluftsliv, utendørsjobb, skikjøring, måking av hyttetak eller alt mulig annet du måtte foreta deg i kulda, er mer nærliggende bruksområder.
Det betyr at hanskene ikke har spesialtilpasninger som sykkelhansker har, slik som eksempelvis Sturmfist fra 45NRTH. Sykkelhansker har ofte ekstra god bevegelighet i fingrene, de kan være noe formtilpasset å holde et styre, samt at reflekser gjerne er plassert på litt annerledes steder.
Like fullt er det vanlig også for erfarne syklister, å bruke hansker tiltenkt annen bruk også til sykling. Markedet for hansker til tørre og kalde vintre er ganske begrenset, og de få vinterhanskene som er på markedet er ikke særlig ulike helt vanlige vinterhansker.
I bruk
Etter å ha ladet batteriet, er det forbilledlig enkelt å komme i gang med bruk. Hold knappen på mansjetten inne i tre sekunder, vent noen minutter på at de skal varmes opp, og så er vi i gang.
Knappen er stor og enkel å trykke på, og den har også et tydelig «klikk». Den er også enkel å treffe og trykke på, selv med tykke hansker – eksempelvis hanskene du leser om akkurat nå.
Et kort klikk på knappen lar deg rullere mellom tre varmemoduser – rødt, hvitt og blått.
Rødt indikerer hanskene på sitt varmeste, 55 grader, hvitt er mellomnivå på 50 grader, mens om hansken lyser blått har du på den laveste innstillingen, 45 grader. Batteritiden på de tre modusene er oppgitt til 2, 3,5 og 5 timer, men dette vil selvsagt variere avhengig av hvor kaldt det er ute.
Vi testet alle de tre modusene om hverandre. Vi testet turer der vi ventet til vi ble kalde på fingrene, før vi gjøv på med full styrke den siste delen av turen. Vi hadde en tur der vi sjonglerte mellom modusene, og en tur der vi hadde på laveste innstilling under hele turen.
Vi hadde ingen problemer med å holde i styret med disse hanskene, ei heller nå gir eller bremser. Vi hadde ingen umiddelbar tanke om at disse hanskene ikke er laget for sykling.
Vintersykkelhansker kjennetegnes ofte av at de har noe mindre isolasjon i håndflaten, for å unngå følelsen av å flyte rundt på styret. Disse er således mer foret enn ideelt for sykling, men vi kan altså ikke si vi opplever noen ulemper her i det hele tatt.
1000-kronersspørsmålet: Hvor varme blir vi?
Varmetrådene i disse hanskene er lagt på håndbaken, og fremsiden av fingrene. Det betyr at varmetrådene vil varme opp den siden av hånden som er vendt mot vinden og fartsretningen. Det er altså ikke snakk om varmetråder som går rundt alle fingrene.
Men ja, hvor varme blir vi?
For deg som lett fryser på fingrene, kan det være så enkelt som at dette er løsningen, med forbehold. Den kaldeste turen de var i bruk på var rundt minus ti grader. På den varmeste innstillingen opplevdes det som om kulden ble holdt i sjakk, selv om en på ingen måte fikk følelsen av å være på et varmt og godt sted.
Vi kan beskrive det som at forsiden av hånden hadde vinterhansker på rundt nullføre, mens håndflaten var på tur i minus ti. En merker godt hvor varmekablene ligger, og sånn sett oppleves produktet som litt uferdig.
Varmetrådene går ikke helt ut i fingertuppene, så en kan fint oppleve å bli kald på tuppene – men ikke resten av fingeren.
Tommelen har for eksempel en dobbel løkke med varmetråd, siden den står litt for seg selv. Men her kjentes det ut som om det ikke var en varmetråd i det hele tatt. Den eneste grunnen til at vi merket at varmetråden var der – oppsto da batteriet gikk tomt – da kom den bitende kulda til tommelen, fort.
Poenget er uansett det samme: Med disse hanskene fikk vi holdt kulden unna. Men det var aller mest fordi deler av hånden var oppvarmet, ikke fordi hele hånden var oppvarmet.
Om du har tatt på deg et plagg som har ligget til tørk, eller nettopp er blitt tatt ut av tørketrommelen, kan en kjenne på den deilige varmen fra hele plagget. Disse hanskene er mer som om bare den ene halvdelen av plagget har vært i trommelen, mens den andre ikke.
Det er selvsagt bedre å være litt oppvarmet enn ikke i det hele tatt – bedre enn dette klarer vi ikke beskrive det.
For mange er vi helt sikre på at disse hanskene er forskjellen på en god sykkeltur og en ubehagelig sykkeltur. Opplevelsen av de ulike varmeinnstillingene er ganske like, og du må selv finne din bruksform. Undertegnede trivdes best med å skru de på maks når det ble uutholdelig kaldt, mens andre igjen vil trolig like jevn varme – eller utsetting av kulde om du vil - hele dagen bedre.
Et pluss vi noterer oss, er at batteritiden er omtrent som oppgitt. På maks styrke i minus ti dalte den bare med drøye 15 minutter, noe vi vil si er akseptabelt. Enkelte elbiler mister fort halve batteritiden i kulda, men her holder vi oss på brukbart nivå.
Vi må snakke om teknologien
Vi liker at dette produktet er befriende enkelt i bruk. Trykk på knappen, trykk igjen for å justere varmen – ferdig.
Vi er takknemlige for at vi slipper å registrere oss for å skru det på, og vi er usikre på hva det tilfører en elektrisk hanske å være koblet til 5G-nettverket.
Men – produktet har noen teknologiske svakheter.
Det første er at du ikke har noen mulighet til å finne ut hvor mye batteri som er igjen. Det finnes ingen indikatorer for status verken på batteri eller lader, så du må derfor huske selv om produktet er ladet eller ei. Dette er et stort minus ved produktet, vi håper blir forbedret ved senere utgaver.
En annen er selve batteriene – og laderen. Det er lenge siden vi har sett batteriprodukter til sykkelutstyr som ikke lades med USB, vi kan strengt tatt ikke huske sist vi så det. Her følger det i stedet med en eldre, tradisjonell lader, ja hva kaller vi en slik lader i dag? En lader?
Navnet spiller virkelig ingen rolle.
Men skal du på ferie, overnatte hos kjæresten, eller sykle en langtur rett etter jobb, må du altså ha med deg denne laderen overalt.
Det er skikkelig klønete, og veldig lite 2022.
Heat Experience opplyser at de jobber med en app for alle produktene sine, men hvor vidt du må inn på appen eller ikke for å se batteristatus er uklart. En er uansett like langt om en må frem med telefonen for å finne ut av batteristatus, dette er noe vi må kunne se på selve produktet.
Landevei mener: Et uferdig produkt - men en definitiv løsning for mange
Heat Experience All Mountain hansker med varmekabler vil for noen være forskjellen på en god og en dårlig dag. Vær klar over at ikke hele hånden vil varmes opp, det er fint mulig å fryse på både fingertupper og tommel, selv om varmen står på maks.
Batteritiden er omtrent som oppgitt, noe vi opplever som et pluss. Hanskene i seg selv opplever vi å holde god kvalitet.
Kjøp eller ikke kjøp? Vi liker ideen – men vi må være så ærlige å si at hanskene virker litt uferdige. Går det virkelig ikke an å legge varmetråder ut i tuppene? Hvorfor oppleves tommelen å ikke ha varmetråder? At vi heller ikke kan se hvor mye batteri som er igjen er svakt, det samme er laderen. Den må simpelthen bli bedre til neste versjon.
Hanskene koster 1 999 kroner, noe som må sies å være dyrt. Da forventer vi mer enn vi får nå, selv om de altså kan være en løsning for noen. Foreløpig er vi litt skeptiske, og tåler å vente på neste versjon.
Men fryser du så mye på fingrene at du avstår fra vintersykling, anbefaler vi deg å prøve.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.