Initiativtager og styreleder Roy Moberg har stått bak det eneste World Tour rittet i Norge. Arkivfoto: Tor Buchholm.
Lesetid: 3 minutter
– Det er synd de har den opplevelsen. Det er ikke vår opplevelse, sier president i Norges Cykleforbund, Heidi Steenbock-Haakestad.
I går skrev Landevei om store økonomiske utfordringer i Tour of Scandinavia, for mange også kjent som Ladies Tour of Norway. Fikk de ikke tak i ny hovedsponsor, ville det være slutt. I dag, torsdag, kom pressemeldingen der de bekrefter at de nå avvikler rittet.
Styreleder Roy Moberg mener at blant annet media og forbundet må ta deler av skylda for at rittet nå er historie.
«Vi må imidlertid erkjenne at vi ikke har lyktes med å bygge en merkevare som er attraktiv nok overfor media, sponsorer og andre viktige premissgivere i Norge. Verken NRK eller Tv2 ønsker å distribuere rittet på TV på tross av at vi dekker alle produksjonskostnader.
Vi opplever også mangel på engasjement fra eget sykkelforbund. Uten riksdekkende TV dekning, sponsorer og et forbund som ikke har engasjement i forhold til et World Tour ritt på hjemmebane, så blir det vanskelig å få på plass en bærekraftig økonomisk plattform og skape den entusiasmen som må til, både internt og eksternt, for å levere et profesjonelt sykkelritt på øverste hylle.» skriver Moberg.
Norges Cykleforbund ønsker ikke å kommentere påstanden ytterligere, men skulle gjerne ønske det var rom for videre drift.
I tillegg til proffrittet for kvinnene avvikler organisasjonen også alle de mindre tilleggsarrangementene. Det betyr at ungdomsrittet Nordic Youth Challenge også er historie.
«Vi savner en delingskultur i norsk sykkelsport som utnytter den samlede kompetansen for å skape felles utvikling og gode økonomiske rammevilkår for sykkel. Vi håper den unike kompetansen, erfaringen og relasjonene som gjennom mange år er bygd opp i vår organisasjon kan komme sykkelsporten i Norge til nytte i andre sammenhenger.» skriver Moberg videre.
NEDRIGG: Marius Jørgensen har lang erfaring som rittarrangør. Som leder i Tour of Scandinavia er de nå på sponsorjakt. Foto: Kenneth Asbjørnsen.
Mistet hovedsponsoren
Etter at Uno-X trakk seg fra store deler av norsk sykkelsport, manglet det store midler i kassa til Tour of Scandinavia.
I 2024 valgte de å avlyse rittet. Selv om Uno-X forsvant, har rittet hatt gode relasjoner til de ulike destinasjonene rittet skulle besøke. De offentlige midlene var i stor grad på plass.
– Vi skal ikke lage Bergen 2017 en gang til. Vi har offentlige tilskudd og vi har World Tour-status. Men vi må lande en stor sponsor eller mange små, og begge deler er en utfordring. Vi skal uansett ikke arrangere noe vi ikke har kapasitet til, sa Jørgensen til Landevei om situasjonen.
Tour of Scandinavia så dagens lys i 2014, da under navnet Ladies Tour of Norway. Roy Moberg, far til daværende proffsyklist Emilie Moberg, samlet lokale krefter og næringslivet for å dra i gang et proffritt for kvinner med store ambisjoner.
I 2017 ble rittet en del av World Touren, og i 2022 byttet det navn til Tour of Scandinavia. Da ble det etapper i Sverige, Danmark og Norge, hovedsakelig på Sør-Østlandet her hjemme.
Rittet avviklet satsingen i Danmark, og var i hovedsak tilbake på Sør-Østlandet i Norge de siste årene.
Nå skriver de historie for godt. Tour of Norway vil med det være det eneste internasjonale rittet på kvinnesiden i Norge.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.