Lørdagens etappe av Tour of Turkey gikk med en snitthastighet på rundt 80 kilometer i timen på den siste kilometeren, og det var lignende hastigheter på den åttende og avsluttende etappen i rittet søndag.
Det får Kristoffer Halvorsen til å reagere kraftig.
– Jeg synes det er veldig rart at UCI-dommeren som er her nede godtar det i det hele tatt. Søndag dag også, der er det jo en utforkjøring inn i spurten, forteller Uno-X-rytteren til Landevei - etter å ha spurtet inn til tredjeplass på den siste etappen.
For etter spurten hvor Fabio Jakobsen nesten mistet livet i fjor – på oppløpet i Katowice i Polen rundt, som går i slak nedoverbakke – har mange satt søkelyset på dette.
Oppløpet i Katowice er blant annet blitt forbudt, mens det internasjonale sykkelforbundet (UCI), skal komme med en ny standard for gjerder innen 2022, som skal være tryggere for ryttere.
Ifølge med forbudet i Katowice, kom også road manager i UCI, Matthew Knight, med en løfte om at lignende oppløp ikke vil bli tillatt i fremtiden.
– Avslutningen hadde for stor hastighet. Det er høydeendringen i finalen som gjør det. Det er et eksempel på hva våre verktøy for høydeforskjell vil kunne identifisere og det er også en database for uhell, for å forsikre oss om at slike høyhastighetsavslutninger ikke blir brukt lengre, sa Knight.
Halvorsen er imidlertid ikke fornøyd med vurderingene som ble gjort hverken på den syvende eller åttende etappen i Tour of Turkey.

GODE RESULTATER: Kristoffer Halvorsen sto på podiet tre ganger i Tour of Turkey. Her blir han nummer tre på den sjette etappen. Foto: Mario Stiehl
25-åringen forteller fra etappen til Turgutreis, hvor det gikk slakt utfor den siste halvannen kilometeren og rytterne hadde medvind:
– Jeg lå på hjulet til Cavendish med rundt 800 meter igjen, og det er faktisk første gang i livet mitt at jeg har tenkt «jeg tør ikke å følge ham gjennom den luka.» Det gikk så jævlig fort. Det gikk fint til slutt, men hvis det går en velt der så vet man at det går skikkelig til helvete, sier kristiansanderen - og legger til:
– I dag kjørte jeg med 54/11 som utveksling, og du tråkker det giret ut, for å si det sånn.
– Tror det er mange som er fortvilet
Tilfeldigvis er Tour of Turkey det første rittet hvor Fabio Jakobsen konkurrerer, etter skrekkvelten i Polen rundt.
Etter velten i Polen måtte han gjennom en lang rekonvalesens, som innebar en rekke operasjoner, deriblant rekonstruksjon av den kjeven.
På den fjerde etappen i Tyrkia gikk det en stygg velt på oppløpet, hvor et par rytter dundret inn i gjerdene, som ga etter på et lignende vis som det gjorde i Jakobsens velt i august i fjor.
En av rytterne som gikk i gjerdet i Tyrkia var Noah Granigan (Wildlife Generation Pro Cycling). Amerikaneren ble satt på nakkestøtte og fraktet til sykehuset. Da Jakobsen passerte Granigan på vei til mål, stoppet han opp for å sjekke om alt gikk bra med ham.
– Hva tror du Jakobsen tenker når det er slike avslutninger her?

STYGG VELT: Flere ryttere måtte til sykehus etter det Halvorsen omtalte som en kaosspurt på den fjerde etappen. Foto: Mario Stiehl
– Jeg tipper 95 prosent av alle som sykler på både WorldTour eller ProTeam-lag sitter med samme følelsen om UCI, at det ikke er et forbund ... De sitter og driver med helt feil ting. De finner på den ene dustete regelen etter den andre. Jeg tipper mange sitter og er fortvilet, men at man ikke får gjort noe med det, virker det som.
Samtidig som UCI har satt ned krav om å ha på plass en ny standard for gjerder, har de også kommet med andre tiltak. Som forbud mot enkelte sittestillinger, samt forsøpling.
Det innebærer at rytterne nå bare kan kvitte seg med flasker og søppel innenfor bestemte soner i rittene.
På toppavslutningen på den femte etappen, ble Uno-X-rytter Anders Johannessen idømt en 30 sekunders tidsstraff, etter at han kastet en flaske til en person fra arrangøren.
Halvorsen mener det eksemplifiserer fokuset UCI har.
– Jeg synes bare det er mange folk der som egentlig ikke burde sitte der, når du ser hva de driver med. Når Anders kaster en flaske til en rittfunksjonær, som roper «bottle, bottle, bottle», så får Anders 30 sekunder tidsstraff. Men når de går igjennom de løypene her, så godtar de det. Det sier litt.
Landevei har bedt UCI om en kommentar i saken. De har ikke besvart vår henvendelse.