Vi tillater oss litt snikskryt - Julian Alaphilippe avgjorde VM omtrent på samme måte som Sven Erik Bystrøm gjorde da han ble U23-verdensmester.

Han angrep i siste mulige bakke, satset på at de jagende ikke ble enige om tauejobben, og så ble Alaphilippe verdensmester.

Annonse

Premien for det er regnbuetrøye i ett år, i tillegg til både sykkel og øvrig utstyr i spesialdesign. Nå skulle en kanskje tro at dette er hverdagskost for Alaphilippe, men det er selvsagt alltid stas med ny sykkel når en er verdensmester.

Julian-alaphilippe-verdensmester-sykkel-9
KLATREMUS: Julian Alaphilippe bruker 11/30-kassett på syklene sine.

Sykkelen er forøvrig lakkert i samme design som Anna van der Breggen sin, begge verdensmesterne sykler på Specialized Tarmac SL7 S-Works. Det er helt tydelig at har skal alt være likt i markedsføringens navn, og når det gjelder fargene er det tydelig at det er Specialized som har fått bestemme mest.

Like fullt er sykkelen satt opp slik som Alaphilippe foretrekker det for sin aggressive kjørestil.

Julian-alaphilippe-verdensmester-sykkel-5
WOLF PACK: Overrøret har fått design til minne om vm-seieren i Imola.

Morsomt å legge merke til - Alaphilippe kjører 11/30-kassett for å få maksimal spredning på girene. Mens mange foretrekker så tett giring som mulig, vil Alaphilippe gjerne ha muligheten til å sitte på lette gir i klatringene.

I Tour de France kunne vi også se at mange av proffene, uvisst av hvilken årsak, brukte terrengsykkelskivene fra XTR på syklene sine. Det var nærmest åpenbart at de eksisterende Dura-Ace-skivene ikke var gode nok, men nå har Alaphilppe fått beskjed om hva som gjelder.

julian alaphilippe sykkel
BARN AV REGNBUEN: Slik ser Specializeds tolkning av regnbuefargene ut.

Fremover vil han kjøre på de nyeste skivene fra Shimano, Dura-Ace SM-RT900.

Om vi ser bort fra fargene, er overrøret det eneste stedet som har et tydelig designelement. Her har lakkereren lagt til et fjell og en storeskive, som et symbol på angrepet i den kuperte løypa i Italia.

Full specliste under bildet.

julian alaphilippe sykkel
REKORDFART: Da Julian Alaphilippe ble verdensmester, satte de umiddelbart i gang med design og produksjon i California.

Mange har også stusset over Specializeds valg om å lansere hjul for dekk og slange i 2020, men det gjorde de altså tidligere i år. Alaphilippe har kjørt på nettopp disse hjulene - med slangeløse dekk, satt opp med slange.

Angivelig er kombinasjonen rullemotstand og punkteringssikkerhet vektet optimalt.

Julian Alaphilippes Specialized Tarmac SL7 S-Works

  • Ramme: Specialized Tarmac SL7
  • Bremser: Shimano Dura-Ace R9170
  • Gir:  Shimano Dura-Ace Di2 R9150
  • Kassett: Shimano Dura-Ace, 11-30T
  • Krank: Shimano Dura-Ace R9100-P med dobbeltsidig wattmåling
  • Hjulsett: Roval Alpinist CLXs
  • Dekk: Specialized Turbo RapidAir
  • Styre: Pro Vibe Superlight
  • Styretape: Supacaz Super Sticky Kush
  • Stem: Specialized Tarmac Stem
  • Pedaler: Shimano Dura-Ace PD-R9100
  • Sete: Specialized S-Works Romin Evo
  • Flaskeholdere: Tacx Deva