Trek Checkpoint
Trek har lansert eventyrsykkelen Checkpoint. Den har punkter nok til å feste det meste du trenger. Vi har tatt en sjekk.
TEKST: KJETIL HAALAND
Publisert: fredag 9. mars 2018 kl. 20.00

Trek Checkpoint kommer i to varianter.

  1. Checkpoint ALR5, aluminiumsramme med Shimano 105-drivverk
  2. Checkpoint SL5, karbonramme med ISOspeed og Shimano 105-gruppe

Checkpoint ALR5 har aluminiumsramme for tradisjonell setepinne. Gaffelen er i karbon. Den kommer i fem størrelser fra 52 til 61 cm og en eneste farge som Trek kaller Solid Charcoal. Maksimum dekkbredde er oppgitt til 45 mm.

Trek har montert på sine egne Bontrager-komponenter til framspring, styre, sete og hjul. Styreframspringet har feste for Bontrager computer og lykt, og adapter for Go-Pro og annet stæsj finnes også.

Hjulene er klare for slangeløse dekk. ALR5 leveres med 35 mm Schwalbe G-One dekk med kanttråd i aramid, men disse er ikke for slangeløst oppsett. Indre felgbredde er oppgitt til 19,5 mm. 

Gaffelendene er på begge modeller justerbare slik at du kan velge mellom lang akselavstand for stabilitet eller kort for agilitet. Man tenker at den er en markaracer den ene dagen og en turistsykkel den neste. Drivverket er Shimano 105, med 50/34-krank og 11-34-kassett fra Ultegra-gruppen, slik at utvekslingen både blir kort nok og lang nok uten de store sprangene mellom girene. Trek Checkpoint ALR5 koster 22000,-.

Checkpoint SL5 har karbonramme med IsoSpeed-demper der overrør, seterør og setestag møtes. IsoSpeed er kjent fra Domane-modellen, virker som fjæring og er en lur måte dempe støt som kommer opp i rumpa uten at det går ut over tråkkeffektiviteten.  Setepinneløsningen er den samme "omvendte" som på mange andre av Treks karbonrammer. Høyre kjedestag er senket for å unngå at kjedet slår nedi det i tide og utide.

SL5 har også Shimano 105-gruppe med samme fornuftige girutveksling som ALR5. Oppgraderingen er hovedsakelig rammen, men Schwalbe-dekkene er nå den utmerkede Tubeless Easy-varianten, montert på de samme hjulene som på lillebror. Vekten er for en såpass kraftig sykkel hyggelige 9,60 kg, ned 280 g fra ALR5.

Også karbonrammen har rikelig med festepunkter på de riktige stedene for ting man trenger på en ordentlig lang tur, a trek om du vil. Det var en gang at Treks ene produkt var en skikkelig tursykkel, så det er vanskelig å påstå at de ikke har erfaring med hva som trenges for å sykle skikkelig langt. Alt du trenger å måtte feste på en Checkpoint, unntatt skjermer, leverer Trek som Bontrager-produkter. Bontrager-setet som er det samme på begge modeller ser moderne og innbydende ut.

Trek Checkpoint SL5 kommer i fargene Gravel og Cobra Blood. Vi har forelsket oss i den siste. Prisen for Trek Checkpoint SL5 er 32000,-.