I fjor var det til sammen 17 sekunder som skilte Mivai Express Team fra seieren etter 416 kilometer fordelt på to ritt: fire sekunder på Color Line Tour og 13 sekunder på Lillehammer-Oslo. Begge ganger i favør Sandnes SK.

– Det er mer bittert med de fire sekundene på Hovden enn de 13 på Lillehammer-Oslo. Tapet på Hovden er bare irriterende å tenke på, men det gir også motivasjon for å drive på. Vi har veldig lyst til å slå Sandnes, sier Erik Tandberg, som er en av initiativtakerne til Mivai Express.

Han mener revansjen på det 210 kilometer lange rittet fra Kristiansand til Hovden er innen rekkevidde.

– De fire sekundene er bare slurv. Vi hadde det for bedagelig opp fjellet, og det kan vi ikke unne oss mot de gutta der. Men da vi skjønte det, så kjørte vi inn nesten ett minutt på de siste 28 kilometerne. Det sier litt om hva som bor i dette laget, og hvor tøft vi kan kjøre.

LES OGSÅ: Sekundstrid om ny rekord 

Tandberg trekker fram at tapet delvis skyldes slurv med rutiner, samt for lav fart opp fjellet.

– Det handler om å ha kontroll på detaljene. Her må vi heve oss aller mest. Vi slurvet i langesonene og det var flere av rytterne som ikke fikk nok drikke i varmen, og det kostet nok en del. Vi manglet skikkelig sekundering, slik at vi tok det altfor rolig opp til toppen av fjellet. Det var Sandnes som sørget for at vi fikk sekundering i det hele tatt, og det er vi veldig takknemlige for, sier Tandberg.

Fasiten ble andreplass med tida 4:51:09. Sandnes klokket inn på 4:51.05. Gjeldende rekord fra 2016 var på 4:55:02.

Mivai vil også gjerne ta rekorden tilbake fra Sandnes-gutta, men da er de avhengig av at været spiller på lag.

– Det er ikke gitt at rekorden ryker, for det kommer an på så mange faktorer. Vi kan nok kjempe om samme tid som i 2017, men rekorden er truet om været er bra, sier Tandberg.

– Hadde det vært plankekjøring å slå Sandnes, hadde det ikke vært like gøy, sier han.

LES OGSÅ: Sandnes legger lista høyere   

Saken fortsetter under

ERKERIVALEN: Sandnes SK slo Mivai Express med sekunder både på Hovden og Lillehammer-Oslo i fjor. Foto: Slush Media

Styrkeprøven var et arbeidsuhell
Selv om Mivai syns det var bittert å bli slått med 13 sekunder på Lillehammer-Oslo i fjor, er det tapet langt lettere å takle enn de fire sekundene på Hovden.

– Lillehammer-Oslo var helt nytt for oss, og Sandnes tjente på at de hadde syklet det før. Dessuten var vi veldig uheldige. Vi mistet fem mann på de første fem milene, og enda noen på punkteringer og teknisk. På slutten kjørte vi feil i en rundkjøring, og måtte snu hele laget. Bare det å snu laget kostet oss minst ett minutt. Så da vi kom i mål måtte vi bare slå vi med armene og si er det mulig, sier Tandberg.

Han forklarer at det var mer enn det som skjedde mellom start og mål som forsuret debuten i Styrkeprøven.

– Hele Lillehammer-Oslo konseptet er noen ordentlig vanskelige greier, særlig for de lagene som kommer langveis fra. Vi må ta fri fra jobben, reise langt dagen før, legge oss inn på noen hytter som ikke er særlig nær starten, og spise frokost i tre-firetida om natten for å rulle ned til start i tide. Det er bare pyton, sier Tandberg.

Tandberg lot seg heller ikke imponere over logistikken og sikkerheten i Styrkeprøven.

– Sikkerheten er helt på bånn. Det er mye trafikk hele veien og veldig utfordrende med bilister særlig den siste og avgjørende strekningen til mål. Det å sykle opp til Hovden er derimot et eventyr, med logistikk som går på skinner hele vegen, sikkerhet på topp med politi og følgebiler, topp stemning og ikke minst humane starttider. Vi oppfordrer andre arrangører til å legge til rette for sykkelritt som gir opplevelser, slik som Color Line Tour.

Tandberg er ikke sikker på om Mivai sykler Styrkeprøven i år.

– Vi får se hvordan konkurransebildet blir på Lillehammer-Oslo. Det må være med noen flere lag som kan skape litt spenning. Vi hadde for eksempel ventet oss mye mer motstand fra Kjekkas. I fjor ble Lillehammer-Oslo en sekundstrid med Sandnes, men vi kjører mot dem på Hovden også, så det hadde vært gøy om det kom noen flere utfordrere på Lillehammer-Oslo.

LES OGSÅ: – Det var helt sykt! 

Saken fortsetter under

ILDSJEL: Erik Tandberg trekker i trådene for Mivai Express. Foto: Privat

Lite felles og ingen oppkjøringsritt
Tandberg understreker at med unntak av Color Line Tour er det ikke er de store lagkonkurransene som står høyest i kurs for Mivai.

– Det er fellesstartene vi lever for. Der treffer vi hverandre og måler oss mot andre. Men Hovden er et stønt vi gjør og som vi setter inn alt på, sier Tandberg.

Han er overbevist om at det fysiske kommer til å være på stell, selv om laget kjører lite fellestreninger.

– Vi kommer til å ha en treningssamling på Mallorca i april. Det er tradisjon. Så vil vi ha noen rulleøkter framover våren for å være sikker på at rutinen sitter, men fellestreninger har vi ikke. Folk vet hva som skal til, så det er opp til hver enkelt hvordan de vil trene, sier Tandberg.

Tar inn to eks-proffer
Bruttotroppen per januar 2018 består av 24 mann, inkludert to nye ryttere.

– I år har vi fått inn to nye karer. Den ene er Elias Spikseth fra Team Fixit.no (kontinentallaget som ble lagt ned etter sesongen 2017, red.anm.). Den andre er Mats Lohne, som tidligere syklet for Joker Merida. Begge er nå mosjonister, men de er sterke gutter som vil gjøre en god jobb for laget. Vi har ikke mistet noen fra fjorårstroppen så langt, men erfaringsmessig blir det en eller to som faller fra i løpet av våren, sier Tandberg.  

MALLORCA: Mivai Express Team har få fellestreninger men kjører en samling på Mallorca hver vår. Foto: Mivai Express