/ Sykler

Rapha solgt for 260 milloner dollar

Det populære klesmerket er nå i hendene på Walmarts eiere.

Sist oppdatert 8. august 2017 kl 09.20
DYRT: Både prisen på klærne og selskapet kan betraktes som høyt. Nå er det amerikanere, ikke briter, som har hovedandelen i Rapha. Foto: Henrik Alpers.
DYRT: Både prisen på klærne og selskapet kan betraktes som høyt. Nå er det amerikanere, ikke briter, som har hovedandelen i Rapha. Foto: Henrik Alpers.

Det er ikke mer enn 13 år siden landeveissyklingens mest kjente klesmerke, britiske Rapha, så dagens lys. En gruppe få utvalgte ambassadører ble sett med de nedtonede plaggene verden over, plagg inspirert av britisk sykkelbekledning den gangen sykling var forbudt i øyriket.

LES OGSÅ: Dette er syklene og utstyret du kan teste på Samling 2017

Nedtonede drakter i ull, bager med guccilignende design og helsvarte bukser med kremhvite logoer var noe relativt nytt i en ellers fargesprakende verden. For med unntak av det sveitsiske merket Assos, var det så godt som ingen klesprodusenter som laget sykkeltøy av høy kvalitet, med mindre du ville kjøpe klubbtøy. Alle de som syklet bare for å sykle, hadde ikke et stilig merke eller en identitet.

LES OGSÅ: Øyvind Aas eventyrtur på tvers av Spania

Britiske Simon Mottram hadde en idé om å skape et produkt som var identitetsbyggende for syklister, Rapha skulle være noe mer enn bare et klesmerke. Fra dag en har vi sett pompøse bilder og filmer i svart-hvitt markedsføre lidenskapen i sporten, og konseptet fungerte som bare det. Trøyer med den hvite stripen på armen, etterhvert striper i andre farger, ble på kort tid så populære og vanlige at det i Oslo-området bare ble kalt for «maridalsbunad».

Og utrolig nok, den harde kjernen, de første pionérene, forble i stor grad lojale selv da merket inngikk en treårig sponsoravtale med Team Sky.

– Vi har hatt en fantastisk vekst de siste tre årene, og jeg takker for at du har vært en del av reisen. Vi forblir lojale til å fortsette på den samme reisen, og vi kommer til å fortsette visjonen om at sykling til en del av folks liv, sier Mottram i en pressemelding fra selskapet. Store ord er fortsatt en del av merkets identitet.

Lenge var det Nike som så ut til å kjøpe Rapha, uten at Mottram hadde en idé om at merket skulle bli solgt da han startet det. Til slutt var det holdingselskapet RZC Investment som nå kjøpte majoriteten i Rapha, for intet mindre enn 260 millioner dollar, en verdi som altså er skapt på 13 år, som ble startet med to tomme hender. RZC Investments eies i hovedsak av Tom og Stuart Walton, arvinger i det amerikanske Walmart-konsernet.

Nevnte Mottram har tidligere jobbet med luksusmerker som Chanel og Aston Martin, men Rapha er det første prosjektet han starter fra grunnen av.

POPULÆR: Bradley Wiggins er umåtelig populær i Storbritania, og var med på å løfte merket til nye høyder. Foto: Kristof Ramon.

Publisert 8. august 2017 kl 09.20
Sist oppdatert 8. august 2017 kl 09.20
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen