NORDMARKA RUNDT

  • Arrangeres 24. mai, start og mål på Årvoll skole

  • Med 1625 høydemeter fordelt på 148km er det også kjent som Østlandets tøffeste turritt

  • 1. arrangement i rittserien Oslo Klassikerne, som også består av Tyrifjorden Rundt på 145km 7. juni og Øyeren Rundt med 124km fellesstart 9. august 

  • Mer om Nordmarka Rundt 

Atea knuste konkurrentene på det 148km lange rittet. Laget krysset målstreken på 3:31:04, foran Lillehammer CK Ekspressen på 3:34:07.4 og Rye Expressen på 3:34:24.5.

Annonse

– Vi er veldig fornøyde i dag. Det viser at Enebakk Rundt var et arbeidsuhell, selv de beste må trene sammen for å prestere som lag, sier Jan Olav Beitmyren, som er kaptein på Atea.

Mens Atea kjørte seg selv i filler på sesongåpningen 1. mai og dermed ble slått av erkerivalen Rye Expressen, åpnet de hardt men kontrollert på Nordmarka Rundt.

Les også: FANT IKKE FLYTEN    

– Det er vanskelig å ta veldig mye i starten. Vi kjørte bevisst opp Sollihøgda på en watt vi vet at laget tåler. Etter det kommer det en del krevende og kupert terreng fram til Jevnaker, og der begynte vi å ta innpå Rye, sier Beitmyren.

På første sekundering ved Nordre Hov etter Sollihøgda lå Atea likt med Rye. Deretter bare økte de forspranget, og på Jevnaker var de 1:40 foran.

– Det var en sekundering jeg forventet. Vi har bra kjørekapasitet i laget, og vi greier å holde bra trøkk i de lange bakkene, og samtidig kjøre med god fart på flatene også. På slutten fikk vi en del motvind, og vi var litt slitne opp Gjelleråsen, men det skal vi være på slutten av et slikt ritt, sier Beitmyren, som kom i mål med 11 av de 22 rytterne han startet med.

– Vi snudde etter målgang, og syklet tilbake opp Gjelleråsen for å møte de vi hadde mistet. Så kjørte vi slutten på den nye traséen til Styrkeprøven fra Olavsgård for å se hvordan den føltes med litt slitne bein, sier Beitmyren, og legger til at den blir krevende.

Men Styrkeprøven er først i juni. Neste uke stiller Atea på Randsfjorden Rundt med både Rye og Lillehammer på startstreken. Det blir en av de siste sjansene til å føle konkurrentene på tennene, og Beitmyren har ambisjoner om seier også der.

Mer om Ateas opplegg mot Styrkeprøven 2015: DET RUMLER I RULLA 

BØYER SEG I STØVET
– Det Atea gjorde i dag var imponerende, sier Roy Magne Storholm, som er kaptein på Lillehammer CK Ekspress.

LCK overrasket for så vidt seg selv med andreplass, foran Rye Expressen, til tross for at Lillehammer bare var 17 mann i rulla og ikke fikk noen optimal start på rittet.

– Vi kålet en del i starten. Vi rotet mye og fikk ikke satt rulla skikkelig, og mistet fire mann før Sollihøgda, sier Storholm, og legger til at det blir langt til mål når rulla er nede i 13 allerede etter første store motbakke.

Men fra Sollihøgda gikk rulla til gjengjeld mye bedre, og rytterne brukte mindre krefter på å holde jevn fart.

– Kjører du godt teknisk, så går det fort, sier Storholm.

– Vi kjørte veldig bra fra Sollihøgda til Jevnaker og helt til Grua. Det var der vi tok igjen Rye, og på Gjelleråsen ledet vi med ett minutt på dem. Men så ble vi litt heite på grøten. Deg var enkeltryttere med vanvittig god kapasitet som i beste mening ville yte litt mer, men det hjelper ikke i ei rulle. Det tapte vi 40 sekunder på derfra og inn til mål, sier Storholm, som er stolt av den lagmoralen og offerviljen han så på dagens ritt.

– Folk gir det de har og biter seg fast i styreteipen, sier Storholm.

Likevel føler Storholm at Ekspressen har mer å gå på.

– Iveren felte oss litt i dag. Vi må øve på å kjøre godt fra start, og trene på å senke skuldrene og roe ned, slik at vi finner formasjonene og tenker teknisk, sier Storholm, og legger til at Nordmarka Rundt bare var andre ritt for laget denne sesongen

– Kjører vi bedre teknisk, så går det fortere og vi bruker mindre krefter.

Saken fortsetter under

LCK ved Harestua Nordmarka Rundt 2015 - Ola Morken 1400x924
LCK EKSPRESSEN på vei mot mål etter passering på Harestua. Foto: Ola Morken

LCK EKSPRESSEN på vei mot mål etter passering på Harestua. Foto: Ola Morken

Les også: JAGER NORDMARKA RUNDT 

RYE: VI FIKK NOEN RIPER I LAKKEN
– Atea var klart best i dag, og vi er veldig imponert over Lillehammer. Vi syns jo at vi burde ha slått dem, så at de tar oss med nesten 20 sekunder i dag, det er en liten ripe i lakken for oss, sier Thomas Brodersen, som er en av kapteinene i Rye Expressen.

Men isolert sett leverte troppen på alle punkter.

– Jeg er skikkelig stolt av gutta i dag. Det som kostet oss, var taktiske feil fra kapteinteamet, sier Brodersen.

For det første ser han i ettertid at det ikke var nødvendig med en langestopp på et ritt som tar 3.5 time i 8-10 plussgrader.

– Vi brukte altfor mye tid på langestoppen, og det var ikke nødvendig å stoppe for å bytte flasker i dag. Vi kom til mål med fulle flasker og det er både ekstra vekt og tid vi kunne spart, sier han.

Videre var strategien å starte kontrollert for så å øke etter hvert. Den strategien ble fulgt i overkant konservativt.

– Vi kjørte litt FOR kontrollert, og spesielt opp til Jevnaker. Da falt vi mye tilbake, sier Brodersen, som syns luka til Atea ble større enn nødvendig.

Samtidig understreker Brodersen at det er forskjell på Nordmarka Rundt og Trondheim-Oslo.

– Tre minutter er mye, men de mistet mange mann i dag. Vi plukket i hvert fall opp sju-åtte stykker. Atea har 10-12 mann med ekstrem individuell styrke og kapasitet, men det holder ikke på Trondheim-Oslo, sier Brodersen, og trekker fram at hans 33 mann er jevnt over veldig sterke og godt matchet.

Med jevne ryttere i stallen flyter rulla godt, og at det kastes bort lite krefter. All innsats går til framdrift.

– Vi ser at vi er veldig samkjørte nå, og at rulla henger godt sammen. Det er bra trøkk i laget og god stemning, sier han.

Les også: FENOMENET RYE EXPRESSEN 

RYE XP ved Harestua inkl Atea dropouts - Ola Morken 1400x921
RYE EXPRESSEN ble nummer tre på Nordmarka Rundt. Det tar kapteinene ansvaret for. Foto: Ola Morken

RYE EXPRESSEN ble nummer tre på Nordmarka Rundt. Det tar kapteinene ansvaret for. Foto: Ola Morken

Les også: Strava-Ti: Sollihøgda

Les også: Raskest i Laksebakken

Les også: Siste nytt om landeveissykling