Nordmarka Rundt er kjent for sin flotte trasé, krevende løypeprofil og den gode stemningen etter målgang.

Nordmarka Rundt er også kjent for å ta knekken på de nest sterkeste. De sterkeste lagene tåler bakkene, mens de nest beste slår sprekker både opp og ned, og sliter med farten på rittets siste fire mil.

Annonse

– Nordmarka Rundt har en høydeprofil som er heftig, og en løype som aldri gir noe hvile. Først skal du over Sollihøgda, og så Klekken og Jevnaker, så du må ha kjørt smart på slutten for å ha noen krefter igjen i laget når du skal gi gass på RV4 inn mot mål, sier Per Christian Eidevik i Kjekkas.

– Det hadde vært gøy å vinne Nordmarka Rundt, sier han.

Det har laget ennå til gode, og i fjor landet de akkurat utenfor pallen. Dessuten er Nordmarka Rundt et viktig ritt i oppkjøringen både mot Kristiansand-Hovden neste helg, og mot Styrkeprøven Lillehammer-Oslo 18. juni.

Egentlig var kommende helg tenkt som valgfri trening for Kjekkas, men nå vil laget stable så mange som mulig på beina for å stille sterkest mulig i Nordmarka Rundt.

– Både Aurora og Rye vil være sterke i Nordmarka Rundt, og du må ikke glemme Lillehammer og Stovnergutta heller, så vi må opp i ringene nå. Dette er ikke noe hvilehjem, sier Eidevik, som i beste fall kan regne med 16-17 mann til helgas utfordring. 

Saken fortsetter under

Kjekkas seier 1400x924
vKJEKKAS vant Enebakk Rundt, og startet sesongen på G. Foto: Ingeborg Scheve

KJEKKAS vant Enebakk Rundt, og startet sesongen på G. Foto: Ingeborg Scheve

RYE EXPRESSEN
I år satser Rye Expressen på prosjektet ”The Double” – seier på både Lillehammer-Oslo og Trondheim-Oslo i år, og Nordmarka Rundt er et viktig av flere grunner.

Rittet blir første konkurranse der Expressen deler seg i to grupper for å begynne å spisse troppen inn mot enten Lillehammer eller Trondheim.

– Vi kjører noen rutinerte og noen nye på hvert lag, med 26 ryttere på XP1 og 22 ryttere på XP2. Det blir spennende å se om vi får noen svar i retning av hvem som egner seg på de to distansene, sier Rune Holden, som er en av kapteinene i Rye Expressen.

Rye Expressen representerer også arrangørklubben, og dermed ligger det litt ekstra prestisje i å hevde seg.

– Målet er jo å vinne når vi stiller i et ritt, og det hadde vært gøy å få begge lagene på pallen, sier han.

Holden vet imidlertid at det vil koste å komme på pallen i det hele tatt. Aurora Borealis og Kjekkas er selvskrevne konkurrenter, og Holden vet også at flere lag ligger og lurer under radaren.

– Stovnerkameratene må man ikke undervurdere. De er sterke. Og det er flere andre som kan dukke opp, sier han.

Holden har også respekt for de fysiske og taktiske utfordringene i Nordmarka Rundt.

– Det er kupert og teknisk krevende, og vi hadde en stygg velt ved Klekken for et par år siden som satte en støkk i laget, og det sitter nok litt i fortsatt for en del av de som har vært med en stund, så det er med litt skrekkblandet fryd vi møter helga, sier han, og legger til at han håper på godt vær.

– Det trenger ikke være sol, men opphold hadde vært fint. Hvis det regner blir det glatt og vanskelig i utforbakkene med bremser som ikke tar skikkelig. Jeg hater å kjøre dette rittet i regn, sier veteranen.

Les også: PARKERTE FELTET 

Saken fortsetter under

Thomas Brodersen - Rune Holden 1400x924
RYE KAPTEINER: Rune Holden (høyre) og Thomas Brodersen er spente på helgas utfordringer. Foto: Ingeborg Scheve

RYE KAPTEINER: Rune Holden (høyre) og Thomas Brodersen er spente på helgas utfordringer. Foto: Ingeborg Scheve

SKAL GI KJEKKAS OG RYE PES
Aurora Borealis ble nummer tre på sesongåpningsrittet Enebakk Rundt, men vant Ceres lagtempo helga etter. Siden den tid har de ikke kastet bort tida.

Les også: NORDLYSET 

– Vi har feiret nasjonaldagen, nytt fridager og øvd litt både hver for oss og sammen, sier Tronn Skjerstad, som er kaptein i Aurora Borealis.

Nå samler han troppene til mer.

– Hvert løp er viktig trening for oss. Løypa på Nordmarka Rundt er rask, teknisk og kupert, og stiller store krav til samkjøring. Godt innkjørte lag har en fordel, men vi håper å få til videre fremgang fra forrige løp. Vi skal øve litt inn mot helga, og legge en plan som gjør at det blir travelt for de to lagene som starter før oss på Nordmarka Rundt, sier Skjerstad.

Atea, som er laget Aurora har utspring i, vant Nordmarka Rundt i fjor med over tre minutters margin.

Les også: ATEA UTKLASSET ALLE   

Saken fortsetter

Aurora Borealis Ceres lagtempo Foto Ola Morken 1400x924
Aurora Borealis vant Ceres lagtempo for halvannen uke siden. Foto: Ola Morken

Aurora Borealis vant Ceres lagtempo for halvannen uke siden. Foto: Ola Morken

NY TRASÉ GJENNOM BÆRUM
Bærumsveien under E16 er stengt på grunn av veiarbeid. Derfor har Nordmarka Rundt lagt om traséen i det aktuelle området.

– I samarbeid med Statens Vegvesen og Politiet, er vi blitt enige om følgende trase gjennom Bærum: Ved Esso Haslum svinger rytterne av Bærumsveien. Deretter Kirkeveien-Presteveien-Engervannsveien-Rv164-Brynsveien-Industriveien-Bjørnegårdsvingen-Franzefossveien og inn på opprinnelig  trasé, skriver arrangøren på sine nettsider

FAKTA NORDMARKA RUNDT

  • Arrangeres 22. mai, start og mål på Årvoll skole
  • Med drøyt 1625 høydemeter fordelt på 148km er det også kjent som Østlandets tøffeste turritt
  • Første arrangement i rittserien Oslo Klassikerne, som også består av Tyrifjorden Rundt på 145km 5. juni og Øyeren Rundt med 124km fellesstart 14. august
  • Mer om Nordmarka Rundt 
Nordmarka Rundt høydeprofil 800x400
HØYDEPROFILEN i Nordmarka Rundt er en av faktorene som gjør rittet ekstra tøft.

HØYDEPROFILEN i Nordmarka Rundt er en av faktorene som gjør rittet ekstra tøft.