ENDELIG SKIVEBREMSER I PROFFRITT

Lampre Merida forteller om store skiver og misnøye med UCI

Sist oppdatert 13. april 2016 kl 10.52
TIDLIG UTE: Lampre Merida-laget legger konservative tanker til side og tester nå ut skivebremser i ritt.
TIDLIG UTE: Lampre Merida-laget legger konservative tanker til side og tester nå ut skivebremser i ritt.

Da UCI ga klarsignal til skivebremser i proffsirkuset var det italienske profflaget, Lampre Merida, på ballen kjapt. Så langt har rytterne brukt skivebremser i Depanne tredagers, Flandern rundt og Paris-Roubaix. - Med våre ryttere har vi har små sjanser i vårklassikerne, derfor er vi heller ikke redd for å prøve ut noe nytt, sa lagsjef Brent Copeland under lanseringen av landeveisykkelen Merida Scultura Disc sist helg.

LES OGSÅ: Ad helvete til

Copeland synes utviklingen går sakte i sykling, og at man er for konservativ. Med bakgrunn fra motorsykkelsporten, der det hele tiden innoveres, synes han at det er tungvint å få aksept for nye løsninger i sykling. - Skivebremser fungerer perfekt under alle forhold og øker sikkerheten, mener lagsjefen.

Store skiver
Skarpsynte sykkeljournalister i Belgia la raskt merke til at Lampre Merida-syklene var utstyrt med 160 mm skiver. Hva skal man med så store bremseskiver i flate vårklassikere? Vi måtte til Meridas sjefsingeniør Jürgen Falke for å finne svaret; - UCI har bestemt at de nøytrale servicebilene skal ha med seg hjul med 160 mm skiver. For service er det viktig at alle holder seg til én standard, forklarer Falke.

Mange stiller seg spørsmålet om man ikke kunne klart seg med 140 mm skiver på en landeveissykkel for å spare vekt. Vekt er nemlig et av de store ankepunktene når det kommer til skivebremser. Falke mener skivebremser legger til 400-800 gram på sykkelens totalvekt når man regner med vekt på selve bremsesystemet og de forsterkninger som må gjøres på ramme og gaffel.

Utfordring for mekanikerne
Sjefsmekaniker Ronny Baron på Lampre Merida hadde trolig noen søvnløse netter i forbindelse med skiftet fra vanlige bremser til skivebremser; - Jeg syntes det var skremmende å bytte til noe nytt rett før viktige ritt som Flandern rundt og Paris-Roubaix. Mekanikerne på laget kunne lite om skivebremser, hydraulikk og lufting. Heldigvis fikk vi god opplæring av mekanikerne på Meridas terrenglag, og nå har vi ingen større utfordringer.

- Til og med hjulbytte ved punktering i ritt går raskere med skivebremser og gjennomgående aksling, konstaterer Baron.

Nøytral service
Det er mange små og store endringer som må gjøres når man endrer akselstandard. En av dem er at alle hjulinnfestingene på takstativet på lagets biler må gjøres om. Endringene skaper særlig utfordringer for UCIs nøytrale servicekjøretøy.

I Flandern rundt var det bare de nøytrale servicebilene som kjørte bak rytterne som hadde med seg skivehjul, mens servicemotorsyklene med begrenset plass valgte å ta med tradisjonelle hjul. - Det er for dårlig av UCI. Når man først sier det er greit med skiver, må man følge opp med å gjøre pliktene sine, smeller det fra Brent Copeland.

Publisert 13. april 2016 kl 10.52
Sist oppdatert 13. april 2016 kl 10.52
annonse
Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen