Da Movistar-rytter Francisco Ventoso angivelig skadet seg på en bremseskive i Paris-Roubaix, ble det umiddelbart et forbud mot skivebremser i UCI.

Annonse

Nettopp dette regelverket følger nasjonale særforbund når aktive ritt skal arrangeres, men turrittene har ofte hatt unntak fra ulike regler mest egnet i proffritt.

Overraskelsen var derfor stor da det franske sykkelforbundet kort tid etter Paris-Roubaix annonserte at de nå ville forby skivebremser i turrittene La Marmotte og L’etape du Tour.

Rittene er de mest kjente arrangementene for amatører i Frankrike, og de avvikles som rene opplevelsesritt. Flere syklister har kjøpt sykler med skivebremser, nettopp med disse rittene som sommerens målsetning, også nordmenn.

Norske turritt skal i prinsippet følge det internasjonale regleverket som det norske sykkelforbundet altså følger.

Flere arrangører av de store turrittene forklarer nå at de ikke kommer til å hindre syklister med skivebremser deltagelse.

VESTLANDETS KLASSIKER

Bo Andre Namtvedt er rittleder i det som er vestlandets store turrittklassiker, Bergen-Voss, som har mellom 2500 og 3000 deltagere. Han er tidligere proffsyklist og to ganger norgesmester i landevei, og driver i dag butikken BoA Sykler i Bergen.

Med sin lange erfaring ser han problemstillingen fra mange sider. 

– Vi kommer ikke til å gjøre noe med skivebremser fra vår side, med mindre det kommer noe regler som sier at det er forbudt. Vi forholder oss til det forbundet sier. Jeg tror det er helt andre farer enn skivebremser i et turritt,, jeg tror heller det er sikrere med skivebremser enn motsatt. Vi selger landeveissykler med skivebremser jevnt og trutt, og folk er opptatt av det som en sikkerhetsfaktor, forklarer Namtvedt.

At proffene har utviklet en slags skepsis forstår han dog godt.

– Jeg skjønner at de på en eller annen måte må korrigere for proffene, de sykler i en helt annen hastighet, de ligger tettere og det er mer risikovillighet i feltet. Men proffene er også veldig tradisjonsbundet, det er ikke sikkert de synes det er så ille når de får prøvd det litt. Men ennå har jeg ikke sett noen skader påført av skivebremser her hjemme, sier han.

TILLATT: Bergen-Voss kan lett bli offer for regn, noe som gir stor fordel med skivebremser. Det får du også lov til å sykle med. Foto: Arrangøren.

KUPERT I JOTUNHEIMEN

De store rittene i Frankrike der skivebremser nå er forbudt er svært kuperte. I Norge er det opplevelsesrittet Jotunheimen Rundt som vil ha en tilsvarende løypeprofil, med lange klatringer og tilsvarende mange utforkjøringer.
Rittleder Håkon Nesse kommer ikke til å stanse ryttere med skivebremser, selv om det teknisk sett er forbudt i turritt.

– Jeg har gitt tillatelse til det i Jotunheimen rundt, det eneste jeg har gitt beskjed om til de som har spurt er at vi ikke har reservehjul til skivebremser i servicebilene. Skivebremser er ikke mer farlig enn andre ting. Hos oss skal de opp og ned lange fjell, og da er det ulykker som er den store faren. Det viktigste er jo at de kommer med nye og bra bremser, sier Nesse.

I Jotunheimen Rundt skal du blant annet sykle fra Lom til Sognefjorden, noe som innebærer en av landets lengste sammenhengende utforkjøringer. Det er i slike partier mange ønsker skivebremser for sikkerhetens del.

– Jeg har egentlig ikke ofret problemstillingen en tanke. Jeg tror det kan være reelt for proffene, de sykler tettere og fortere, og velt får større konsekvenser. Jeg har forståelse for at de er litt skeptiske, og kommer det et forbud må vi rette oss etter det. Hos oss er faren for store velt størst mellom Lærdal og Fagernes, men det er ikke samme intensitet hos oss. Jeg er virkelig ikke redd for skivebremser, og håper jeg har rett, forklarer Nesse.

STYRKEPRØVEN SIER OGSÅ JA

Morten Mørk er daglig leder i det som trolig er landets mest kjente turritt, Den store styrkeprøven. Han har et kontant svar til de som lurer på om de kan kjøre med skivebremser også her.
– Ja, det kan du.

Arrangør av Styrkeprøven har valgt å følge forbundets retningslinjer, som sier at de åpner for skivebremser i turritt, selv om det teknisk sett ikke er tillatt.

Mørk ser de positive sidene ved skivebremser, selv om enkelte proffsyklister mener at det måtte være farlig.

– Jeg har jo karbonhjul og karbonklosser på sykkelen min, og hver gang det regner er det jo ikke så himla kult å bremse. Jeg har jo skivebremser på terrengsykkelen min, og vi kan jo si det bremser litt bedre, sier han.
Styrkeprøven avvikles 17-19. juni, og har distanser fra Trondheim, Kvam, Lillehammer, Gjøvik og Eidsvoll.

INNAFOR: SK Rye kan nå bruke skivebremser i Trondheim-Oslo. Foto: Ola Morken.