Eddy Merckx uttrykte bekymring over sikkerheten rundt skivebremser på proffnivå allerede uka før ulykken under Paris-Roubaix. Sykkellegenden, som gikk under tilnavnet Kannibalen og tok 525 seiere i løpet av sin 15 år lange proffkarriere, mener derimot at skivebremser er en god og trygg løsning i turritt.

Der har han også støtte fra norske rittarrangører. De vil la deltakerne bruke sykler med skivebremser, selv om UCI ikke tillater slike på proffnivå. Heller ikke Norges Cykleforbund lar seg skremme av skivebremser, og ser ingen grunn til å forby slike i turritt.

Annonse

Det franske sykkelforbundet går derimot motsatt vei, og anvender UCIs anbefalinger for eliten også på turrittnivå, og vil ikke tillate skivebremser i sine terminlistefestede turritt, slik som La Marmotte, L’Etape de Tour og Haute Route.

Les også: FORBUNDET SIER JA 

SIKKERHET ER FØRSTE PRIORITET
Under relanseringstreffet for Eddy Merckx sykler i Belgia i april stilte Eddy Merckx selv sammen med sjefingeniør Rolf Singenberger og administrerende direktør i Eddy Merckx Cycles Rob Beset i en spørretime for et spent pressekorps.

Merckx gjorde det gang på gang klart at hans første prioritet er sikkerhet. Det gjelder både i utvikling av geometrier og konstruksjon som gjør syklene stabile og gode å kjøre uansett rammemateriale og størrelse, så vel som i valg av komponenter, og der er ikke Merckx sikker på om alle nyvinninger er det optimale.

Merckx er foreløpig ikke solgt på skivebremser til landeveissykler, i hvert fall ikke på proffnivå.

– Jeg tror skivebremser fungere på racersykler, men på proffnivå mener jeg sikkerhetsrisikoen er for stor i forhold til fordelene. Det er OK i kross og i terrengsykling, der du ikke får slike store gruppettoer som du har i landeveisritt, og det kan kanskje også være greit på turrittnivå, men i et felt med 200 proffryttere utgjør skivebremser en risiko, sier Merckx.

Han mener tradisjonelle felgbremser er et tryggere alternativ, og trekker også fram at skivebremser er tyngre enn tradisjonelle felgbremser.

– Det beste slik jeg ser det, er karbonhjul, aluminiumsfelger og felgbremser. Da har du den letteste og sikreste kombinasjonen.

VEKT ER IKKE ALT
Ytelse, nytelse og kjørefølelse på landeveissykkel handler om mer enn vekt, og Merckx har ikke kastet seg på fjærvektbølgen i kjølvannet av Treks Emondo-ramme på 690 gram, som ble lansert sommeren 2014.

– Rammer kan bli for lette. Sikkerhet og kontroll er viktigere enn vekt. Husk at proffene kjører nedover i 100 km/t, og min mening er at rammer på godt under en kilo er en risiko for turryttere så vel som proffer, sa Merckx, som har støtte hos sjefingeniør Singenberger.

– Vi har et hierarki av faktorer vi vurderer når vi utvikler og produserer våre toppsykler. Der er vekt bare fjerde faktor på lista. Sikkerhet er nummer en, sier han.

– UCI har satt en vektgrense på 6.8kg for sykler på World Touren, men det er egentlig et helt vilkårlig tall. Det ble i sin tid satt fordi UCI var opptatt av at syklene skulle være allment tilgjengelige, og da UCI gjorde sin shoppingrunde, var en sykkel på 6.8kg den letteste de fant i vanlig serieproduksjon. Ergo ble grensa satt til 6.8kg, forklarer Singenberger. 

Eddy panel w Rolf Singenberger and Rob Beset 1400x924
Eddy Merckx (midten) sammen med sjefsingeniør Rolf Singenberger (til venstre) og administrerende direktør Rob Beset under pressetreffet i Belgia i april. Foto: Ingeborg Scheve

Eddy Merckx (midten) sammen med sjefsingeniør Rolf Singenberger (til venstre) og administrerende direktør Rob Beset under pressetreffet i Belgia i april. Foto: Ingeborg Scheve