Onsdag hadde tittelforsvarerne på Styrkeprøven, Trønderekspressen, sin første fellestrening utendørs siden før jul. Da var det klart for piggdekkrunde rundt Byneset i Trondheim.
Selv om stemningen er lett og onsdagsturene har et sosialt preg, er også disse øktene en del av den brutale prosessen å velge ut det som skal være troppen til selve Styrkeprøven. Det er lettere sagt enn gjort, for per i dag er det over 60 mann i bruttotroppen.
– Det kommer til å bli tøft å sikre seg en av de 30 plassene i nettotroppen som stiller til start på Trondheim-Oslo 12. juni, sier Nils Strøm i ledergruppa til Trønderekspressen.
– Det er mange aktuelle ryttere som har meldt seg, og som sammen er motiverte til å gjøre jobben som kreves frem mot juni. Alle vet at det som var godt nok til seier sist, ikke vil være nok for å slå årets konkurrenter, sier Strøm.
Det kan love godt, for motstanden fra de konkurrerende lagene er hardere enn noen gang.
Trønderekspressen har vunnet Styrkeprøven tre år på rad, og går nå for sin fjerde strake seier på Trondheim-Oslo. Samtidig er det lenge siden det var så mange lag som hadde en reell sjanse til å kjempe om pallen i det 560 kilometer lange rittet fra Trondheim til Oslo.
– Vi har registrert at det trenes godt blant flere lag på Østlandet. At Team Oslo går så offensivt ut gir bare mer motivasjon til å trene. Det er slikt som er drivstoff fram mot startstreken, og vi ser frem mot en herlig fight i juni, sier Nils Strøm.
I tillegg til det nye samlingslaget Heinemann Team Oslos offensive satsing på å stoppe Trønderekspressens seiersrekke, satser blant annet også Team Kjekkas på Trondheim-Oslo i år.
Sist Kjekkas syklet Styrkeprøven knuste de konkurrentene og satte ny rekord på Lillehammer-Oslo.
Det forventes også at Rye vil stille lag på distansen, selv om store deler av Rye Expressen har gått inn i det nye Team Oslo. Mange av rytterne fra Aurora Borealis, som var Trønderekspressens sterkeste konkurrent i 2018, er med i det nye Heinemann Team Oslo.
– Det er skikkelig kult at det blir en ordentlig konkurranse om seieren med flere sterke lag. Vi håper alle får trent godt og holder seg friske slik at vi får et ordentlig rotterace igjen, sier Strøm.

KAMPKLARE: Trønderekspressen gleder seg til å få konkurrere igjen, og fryder seg over at årets lagoppstilling til Trondheim-Oslo ser hardere ut enn på lenge. Foto: B
Sesongen blir til underveis
For Trønderekspressen starter oppkjøringsesongen for fullt ved påsketider. På grunn av den ustabile koronasituasjonen, sitter mange av rittarrangørene fortsatt på gjerde, og noen ritt er allerede avlyst. Derfor må rittoppsettet nødvendigvis spikres etter hvert som ressursgruppa i laget ser hvilke ritt som faktisk blir gjennomført.
– Vi har ennå ikke landet helt på hva som skal kjøres av oppkjøringsritt. Vi ønsker å støtte opp om lokale ritt, men vi må også balansere dette opp mot hva Trønderekspressen trenger av trening og erfaring og matching mot andre lag, sier Strøm.
Trønderekspressen er også fortsatt i tenkeboksen for å finne en løsning på den tradisjonelle mengdesamlingen laget har kjørt som en del av oppkjøringen mot barmarksesongen. Tidligere har de blant annet syklet svinger og brostein, landevei og blandevei i Belgia, og da viruset feide innover Europa i fjor hadde laget alt på stell for fellestur til Girona i Spania. Ingen av delene vil la seg gjøre denne våren heller.
– Gironaturen ligger fortsatt klar med opplegg og logistikk når det blir mulig å reise igjen. Det skjer jo ikke denne våren, men kanskje til høsten. Så her må det tenkes litt annerledes for å få lagt inn en blokk med stor treningsmengde før Styrkeprøven, sier Strøm.

SAMHOLD: Fellesturene som laget kjører hver uke er en av nøkkelen til at Trønderekspressen har vunnet Styrkeprøven de tre siste gangene. Onsdag var det fellestur rundt Byneset. Foto: Nils Strøm