Men med årets startliste er det ingen enkel jobb.

Det er fire opplagte lag som kjemper om pallen: Tittelforsvarerne Aurora Borealis alias Sykkelridderne, Sandnes SK som prøvekjørte rittet til sjuendeplass i fjor, nykommerne Mivai Express Team, og revansjesugne Kjekkas.

Annonse

SLIK GIKK DET I FJOR: Nordlyset vant Styrkeprøven   

Sykkelridderne/ Aurora Borealis er tilbake for å forsvare tittelen fra i fjor. Siden debuten i Enebakk Rundt der Nordlyset ble slått med over fem minutter av Kjekkas, har laget har bygget formen gradvis utover sesongen.

Tradisjonen tro vant Aurora Borealis generalprøven Tyrifjorden Rundt første helga i juni. Der stilte riktignok ikke Kjekkas, som fortsatt slikket sine sår etter nederlaget på Hovden uka før, men Aurora Borealis slo Rye Expressen med drøyt 40 sekunder. På Tyrifjorden stilte laget kun 13 ryttere til start. På Styrkeprøven vil de stille med 20 mann.

– Det blir nok en sekundstrid de siste tre-fire milene i år også. Kjekkas blir harde å slå, og etter det vi så fra Sandnes-laget på Hovden tror jeg de også kan bli sterke konkurrenter i år. Men på Lillehammer-Oslo stiller alle med 20 mann, så da har alle samme utgangspunktet, sier Jan Olav Beitmyren, som er en av veteranene i Aurora Borealis.  

LES OGSÅ: Full pott på generalprøven 

Saken fortsetter under

Aurora - Ola Morken 1400x933
TITTELFORSVARERE: Aurora Borealis vant Lillehammer-Oslo i fjor og kjører for å holde på tittelen i år. Foto: Ola Morken

TITTELFORSVARERE: Aurora Borealis vant Lillehammer-Oslo i fjor og kjører for å holde på tittelen i år. Foto: Ola Morken

LES OGSÅ: Lillehammer- Oslo 2016

SANDNES PRØVEKJØRTE I 2016
Sandnes SK, som ble nummer sju på Lillehammer-Oslo i fjor, anses som en av de sterkeste kandidatene til å vippe fjorårsvinnerne Aurora Borealis fra tronen.

I år har Sandnes trent spesifikt mot Styrkeprøven. Laget vant sekundstriden mot Mivai Express Team på Color Line Tour, der Kjekkas ble nummer tre, slått med 10 minutter av de første lagene.

– Hovedforskjellen fra i fjor er at alle har hatt riktig fokus gjennom vinteren, vi har trent mer sammen og fått et mye bedre samhold innad i laget. Dette er uvurderlig når vi skal kjøre lagritt der hver enkelt må tenke på lagets beste og ikke nødvendigvis eget beste. Vi har klart å få dyrket fram en lagmoral der det viktigste er at Sandnes SK står øverst på listen. Enkeltryttere betyr mindre, sier Per Arvid Gimre, som er en av kapteinene i Sandnes SK.

– I tillegg har vår nye kaptein Åge Andre Kolnes bidratt med nytekning i kapteinsteamet, og utfordret oss på vedtatte sannheter. Vi har også fått enormt god støtte fra klubben fra styret og ikke minst fra Espen Aareskjold på treningssiden.

Selv om Sandnes slo Mivai på Hovden, var det på håret, og Styrkeprøven har en annen karakter.

– Vi kommer til å kjøre litt hardere i bakkene enn på Color Line Tour, men fortsatt holde igjen nok til at vi har fullt trøkk på de flatere partiene. Vi må også være fokusert i de mer tekniske partiene gjennom kryss og rundkjøringer. Disse partiene blir nok den største utfordringen vår, da vi har færre tekniske rullekjøringsritt som vi får trent på, samt at vi kjenner ritt traseen dårligere enn motstanderne våre. Vi skal heller ikke gjøre den samme tabben som på Hovden hvor vi lot Meifei komme inn igjen i rittet mot slutten. Vi tapte et minutt til dem på de siste tre milene, sier Gimre.

LES OGSÅ: Sekundstrid om ny rekord 

Saken fortsetter under

Sandnes SK Juni 2017 1400x933 Foto Slush media
TOPPTRIMMET: Sandnes SK har hatt lørdagens ritt som hovedfokus siden våren 2017. Foto: Slush Media

TOPPTRIMMET: Sandnes SK har hatt lørdagens ritt som hovedfokus siden våren 2017. Foto: Slush Media

LES OGSÅ: Arctic race 2017

Sandnes-kapteinen anser tittelforsvarerne som favoritter, og håper Kjekkas kommer sterkt tilbake etter tredjeplassen på Hovden.

– Det var kjedelig å se at Kjekkas presterte under pari på Color Line Tour. De vil nok vise at rittet til Hovden bare var et arbeidsuhell. Dessuten liker vi mentaliteten til Kjekkas, og motto deres er steinbra: «Gi alt garanti». I tillegg er nok Mepai fryktelig revansjesugne etter å ha blitt slått med fire sekunder på Hovden. Det er alltid vanskelig å vite hvem som stiller til start på det laget. Plutselig stiller de med ryttere som hevder seg på nasjonalt og kanskje også internasjonalt nivå, sier Gimre.

Saken fortsetter under

Sandnes SK Ola Morken 1400x933
PRØVEKJØRING: Sandnes SK syklet Lillehammer-Oslo til sjuendeplass i fjor, mest for å rekognosere for årets ritt. Foto: Ola Morken

PRØVEKJØRING: Sandnes SK syklet Lillehammer-Oslo til sjuendeplass i fjor, mest for å rekognosere for årets ritt. Foto: Ola Morken

KJEKKAS HAR MYE Å BEVISE
For Kjekkas var Lillehammer-Oslo opprinnelig bare en dessert. Laget vant rubbel og bit i oppkjøringen på Østlandet fram til Color Line Tour Kristiansand-Hovden 28. mai, som var lagets satsingsritt denne sesongen. Der de ble slått grundig av både Sandnes SK og Mivai Express Team, og etter det nederlaget blir Styrkeprøven langt viktigere enn planlagt.

– Vi stiller til start for å kjøre så fort som mulig til Oslo. Vi mener selv at vi ikke fikk ut potensialet til laget under Setesdal og ønsker å vise at vi kan prestere bedre enn det vi viste der. Nå gjelder det å finne tilbake til den kjøringen og mentale innstillingen vi viste tidlig i mai, sier Stijelja.

Han anser Sandnes SK og Mivai Express Team som de tøffeste konkurrentene, men noterer seg at Aurora Borealis har prestert sterkere de siste ukene enn på de første oppkjøringsrittene i mai.

– Ettersom hvert lag kan ha maks 20 ryttere, blir det viktig å finne flyten ut fra start og kjøre billigst mulig så lenge som mulig. Det er klart at man kan kjøre inn og tape mye den siste delen av løypa. Det kommer til å bli utrolig jevnt, men vi har tro på at vi skal være med i kampen helt inn, sier Stijelja. 

LES OGSÅ: De siste nyhetene om landeveissykling

Saken fortsetter under

Kjekkas Nordmarka Rundt 2017 - Ola Morken 1400x933
REVANSJESUGNE: Kjekkas fikk juling på Hovden, og har mobilisert inn mot Styrkeprøven for å rette på feilen. Foto: Ola Morken

REVANSJESUGNE: Kjekkas fikk juling på Hovden, og har mobilisert inn mot Styrkeprøven for å rette på feilen. Foto: Ola Morken

MIVAI: – LAR BEINA SNAKKE
Styrkeprøven er hovedfokus for Mivai Express Team i år, og det betyr at rytterne skal være på topp tre uker senere enn tidligere år, da Kristiansand-Hovden har vært lagets satsingsritt.

Likevel var Mivai skuffet over å bli slått med fire sekunder på Kristiansand-Hovden. Det er dermed et revansjesugent lag som stiller med sine 20 sterkeste ryttere på Lillehammer, denne gang med mindre treningsstinne bein enn på Kristiansand-Hovden.

LES OGSÅ: Kongene av Hovden i Østerled   

– Vi tviholder på den planen vi la i vinter, og det vi har drillet inn i laget. Skal vi vinne, må vi sykle fortere. Strategi? La beina snakke og ligge på hjul, sier Erik Tandberg i Mivai Express Team.

Tida etter Kristiansand-Hovden har Mivai brukt til å finpusse og optimere inn mot Styrkeprøven, og rytterne har sluppet opp litt på treningen de siste dagene, slik de vet fungerer for å lure fram formtoppen. Samtidig er Styrkeprøven en ny utfordring for laget, og de tar løypa i stor grad usett.

– For oss er Lillehammer-Oslo et nytt mål å strekke seg etter, og vi vet ikke helt hva vi går til. Vi stiller med 20 sterke ryttere, men vi anser oss ikke som favoritter der. Vi mener alle de lagene som starter før oss, altså Aurora Borealis, Kjekkas og Sandnes, er sterke konkurrenter. Det vil sikkert bli sekundstrid her også.

Saken fortsetter under

Mivai - Foran fv Pål Bjørke og Endre Nyhagen Bak fv Håkon Rossebø og Steffen Galdal - Tandberg bak oransje striper på hjelmen - Kjell Einar Gaustad 1400x933
REVANSJESUGNE II: Mivai Express Team fikk stang ut på Hovden, og stiller på Styrkeprøven med topptrimmede bein. Foto: Kjell Einar Gaustad

REVANSJESUGNE II: Mivai Express Team fikk stang ut på Hovden, og stiller på Styrkeprøven med topptrimmede bein. Foto: Kjell Einar Gaustad 

OUTSIDERNE
Erfaringsmessig er det alltid noen lag som av ulike grunner har gått under radaren gjennom oppkjøringssesongen. Lillehammer CK har gjort det før, og det ryktes at Holmenkollen CK har mobilisert en solid tropp til årets utgave.

Rye Expressen, som ble nummer tre på Lillehammer-Oslo i fjor, satser i år utelukkende på Trondheim-Oslo, og stiller ikke lag fra Lillehammer.

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.

FAKTA: STYRKEPRØVEN

  • Arrangert siden 1967, da med tre distanser: Trondheim-Oslo, Dombås-Oslo og Hamar-Oslo.
    - Fra og med 1969 til og med 1996 var det kun en distanse: Trondheim-Oslo
    - I 1997 kom Lillehammer-Oslo
    - I 2002 kom Eidsvoll-Oslo
    - I 2007 kom jenterittet Hamar-Oslo (som ble kjørt fra Hamar til og med 2011)
    - I 2012 kom jenterittet Gjøvik-Oslo
    - Fra 2014 var distansen Gjøvik-Oslo også åpen for menn

  • Nå med fem distanser: Trondheim-Oslo 543km, Kvam-Oslo 280km, Lillehammer-Oslo 191km, Gjøvik-Oslo 136km, Eidsvoll-Oslo 62km

  • Mer om Styrkeprøven