SKOLEFLINKE: Frivillige løypevakter har lagt ned nesten 11 årsverk på skolebenken for å imøtekomme veimyndighetenes nye krav til løypevakter i sykkelritt. Foto: Ingeborg Scheve
Lesetid: 3 minutter
– Vi er mektig imponert over det engasjementet grasrota har vist for å utdanne vakter til å kunne gjennomføre sine sykkelritt, sier Per Erik Mæhlum, som er kommunikasjonssjef i Norges Cykleforbund.
I 2016 ble det vedtatt nye forskrifter for sykkelritt på vei. Forskriften trådte i kraft 1. januar 2018, men allerede da den ble lagt fram i fjor vinter kom Norges Cykleforbund, rittarrangørene og klubbene på banen med sine bekymringer for konsekvensen av forskriften.
19000 timer – 11 årsverk
For å etterkomme veimyndighetenes nye krav til opplæring av løypevakter, har NCF utviklet tre ulike kurs som gir ulik kompetanse og myndighet ute på sykkelritt.
Løypevaktkurset går over to timer, og 4244 personer har så langt tatt dette kurset over E-læring eller i klasserom.
Kurs for å bli stasjonær vakt tar 9,5 timer, og til nå har 1063 personer gjennomført dette.
I tillegg har 42 personer tatt et kurs på ytterligere 6,5 timer for å bli mobile vakter.
Totalt har de frivillige brukt nær 19 000 timer på opplæring i form av kursing. Omregnet til årsverk, tilsvarer dette arbeidsinnsatsen til nesten 11 årsverk.
STRENGE KRAV: Også stasjonære vakter må ha formell opplæring etter de nye reglene. Foto: Henrik Alpers
– NCF opplever at flere klubber som en direkte følge av disse ikke makter å få arrangert sine ritt i 2018. Selv om opplæringen har blitt forenklet noe etter diskusjonene i fjor vinter, mener vi fortsatt at kravene til opplæring er for omfattende, sier Mæhlum.
Nye regler for sykkelritt på vei kan gi trøbbel for arrangørene.
Forventer snarlig evaluering og revidering
Mæhlum forklarer at helt siden ny forskrift og læreplan ble fremlagt av veimyndighetene, har NCF vært pådriver for en ny revidering til det bedre for sykkelsporten. Veimyndighetene har på sin side også sett behov for en revidering, men har først sagt at den nye forskriften må prøves ut i praksis for å høste erfaringer.
– NCF forventer at det settes i gang en evaluering- og revideringsprosess høsten 2018, slik at vi basert på erfaringer og tilbakemeldinger fra klubber og regioner kan tilpasse både forskrift og læreplan til det bedre for alle parter, sier Mæhlum.
– Spør oss i tide
Mæhlum oppfordrer alle klubber som er usikre på det nye regelverket eller som har utfordringer med sine ritt om å kontakte NCFs administrasjon for å få veiledning og råd.
– Den nye forskriften stiller større krav til at planleggingen av rittet må starte tidligere enn før. Det er avgjørende at NCF blir kontaktet i en tidlig fase, og vi oppfordrer klubber til å starte planleggingen av ritt som omfattes av forskriften senest seks måneder før rittstart, sier Mæhlum, og minner om at søknadsfristen til veimyndighetene er fire måneder før rittet.
Etter det nye regelverket fra vegdirektoratet, er vakter i sykkelritt nå definert inn i fire nivåer:
1. Løypevakter: Disse skal kun varsle trafikk men ikke regulere trafikk.
2. Stasjonære vakter: Disse står på post og regulerer trafikk etter behov.
3. Mobile private vakter (motorsykler).
4. Politivakter: Disse besørger politiet, og betales av arrangøren etter gjeldende satser.
Vakter på laveste nivå kan ta kurset som e-læring i løpet av et par timer, mens vakter på nivå to må gjennomføre et 10-timers kurs. Mobile vakter på nivå tre må også ta et tilleggskurs på ytterligere 6.5 timer.
BISTÅR GJERNE: NCF vil hjelpe de klubbene og arrangørene som trenger bistand til det formelle rundt sykkelritt og vaktregler. Foto: Pål Westgaard
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på landevei.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.