RETT I TETEN: Idar Andersen kjørte seg rett inn i ungdomstrøya på den første etappen av Tour of the Alps. Foto: Cycling Photography Live
Lesetid: 4 minutter
Idar Andersen kjørte i dag sitt første løp for sesongen, og var i ferd med å gjøre det helt store for Uno-X på den første etappen av Tour of the Alps.
Fem kilometer før målgang i Innsbruck støter Ineos’ Gianni Moscon, og ser ut til å få en hard, men enkel reise, til mål. Men så kommer et rødgult lyn i vill fart.
– Jeg skal ikke si at tanken om seier ikke var i hodet, men når han (Moscon) ikke ville kjøre, da måtte jeg legge en del i kjøringen i front for at feltet ikke skulle ta oss igjen. Da han støta på slutten hadde jeg ikke noe spurt igjen, forteller Andersen til landevei.no.
Tanken om sier var det nok mange TV-seere som også drømte om, for Uno-X har vært svært synlige i samtlige ritt de har deltatt i, uansett hvor høyt nivået har vært.
Men da Moscon tok et siste magadrag før målstreken måtte Andersen slippe – han ble likevel nummer to noen sekunder foran et spurtende hovedfelt.
– De ropte «kjør-kjør!» på radioen, og jeg liker å gå for seier eller ingenting, det er ikke så nøye med resultatet. Jeg er fornøyd, det er det første løpet for sesongen, og det er fint å komme i gang igjen, sier han.
Flere målsetninger
Uno-X stiller med et klatresterkt lag i Tour of the Alps, som består av fem harde og kuperte etapper. Målsetningen for den første dagen i rittet var å ikke tape tid for Torstein Træen, en jobb som skulle vise seg å bli noe tøffere enn antatt.
Træen slet med teknisk før start, og etapperittet startet med en fem kilometer lang bakke. Med tekniske problemer underveis måtte laget jobbe hardt for oppgaven, for det tok litt tid før bruddet fikk gå.
Da arbeidsoppgavene var over var ikke Andersen freidigere enn at han gjorde som han ville.
– På lagmøtet i går snakket vi om at vi ikke skulle tape tid. På presentasjonen sto det at jeg skulle passe på Torstein helt frem til fem kilometer før mål, og så fikk jeg lov til å gjøre hva jeg ville, sier han.
Det var omtrent da Gianni Moscon støta, og ennå et par kilometer før Andersen angrep.
– Jeg støta inn i en 180-graders sving over brua, og så meg ikke tilbake. Jeg var trygg på at jeg skulle få luke, men ikke på at jeg skulle holde til mål. Det var kult å prøve.
– Aner du hva du lå på i watt bortover flata?
– Jeg har ikke fått lasta opp fila ennå, og jeg greide ikke å se. Jeg fokuserte egentlig mest på å være aero og legge meg dypt, men jeg tråkka helt sikkert en del bortover der, sier han.
Som annenmann på dagens etappe kjørte Andersen seg rett inn i ungdomstrøya – der han også sikret seg seks bonussekunder på resten av feltet.
Det var ingen spurtpoeng ved mål, kun en innlagt spurt underveis. I morgen venter tre harde bakker og over 2000 høydemeter, der Uno-X bør ha gode muligheter til å kunne hevde seg igjen.
Torstein Træen kom inn med hovedfeltet, og der satt han også sammen med Torjus Sleen og Tobias Johannessen.
– Jeg vet jo at jeg er i bra form, og dette er en type løp som gjør at taktikk ikke har så mye å si. Jeg er en av de siste på laget som får sitte igjen i bakken foran Torstein.
– Ungdomstrøya, beholder du den når rittet er over om alt klaffer?
– Vi har ikke snakket noe om det. Jeg vet jeg er i bra slag og jeg regner med jeg får prøve. Men Torstein er den vi kjører for i sammendraget, sier han.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.