Det er snart seks år siden proffene begynte med skivebremser i ritt, og den gangen var skepsisen mildest talt stor.

Da Francisco Ventoso skadet seg i Paris-Roubaix la han skylda på en bremseskive, og det hele gikk så langt at skivebremser ble forbudt i aktive ritt i en periode. Selv om mye er skjedd siden den gangen, er skepsisen fortsatt stor.

Annonse

– Skivebremser er ikke helt der hvor de bør være, skal firedobbelt Tour de France-vinner Chris Froome ha sagt til cyclingnews.com da han ble spurt om hva han mente om bremsene på til nye Factor Ostro VAM.

Chris Froome kommer som kjent rett fra Team Ineos, som i 2021 er det eneste profflaget som fortsatt kjører på tradisjonelle felgbremser. I fjor hadde de også følge av Team Jumbo-Visma, men det nederlandske laget har også gått over til skivebremser før denne sesongen.

– Jeg har brukt dem de siste månedene, og de bremser godt. Du stopper når du må stoppe, enten det er tørt eller vått, de gjør jobben. Men ulempen er at det er konstant gnissing, større fare for tekniske uhell, de blir fort overopphetede og etter en lang utforkjøring er det bare ikke helt gode, sier han.

Selv om skivebremser for lengst er blitt normen for amatører, er proffene fortsatt noe konservative. En ting kan kanskje skyldes at de ikke er fullt så glade i å bytte ut produkter som gjør jobben mer enn godt uten at en vet en har noe å hente, noe annet er at de kjører helt hinsides mye mer aggressivt enn amatører.

På de mest kuperte fjelletappene var det slettes ikke uvanlig at lagene tidligere måtte kassere klatrefelger etter bare en etappe, om de kjørte med felgbremser. Felgene ble simpelthen så varme av bremsing fra ekstreme hastigheter at de delaminerte.

Det skjer selvsagt ikke med skivebremser, men at proffene greier å oppnå noe amatører ikke gjør er slettes ikke utenkelig. Og selv om Froome kanskje ikke er den beste utforsyklisten, er han langt fra den dårligste.

– Mellomrommet mellom skiven og kaliperne er for smal, slik at skivene subber, og det ender med at den ene kaliperen tar mer enn den andre, det er mange sånne småting. Jeg tror ikke kaliperne trekker seg helt tilbake slik de skal hele tiden. Ofte ser jeg at mekanikerne løser problemet når sykkelen henger i stativet, men det blir noe helt annet når du kommer ut på veien.

– Jeg aksepterer at det er den veien bransjen vil gå. Vi får bare tilpasse oss og bruke dem, sier han.