Tour des Fjords AS står som teknisk arrangør for rittet i Norge, mens Haute Route står for logistikk, påmelding og markedsføring.
–Vi fikk beskjed fra Haute Route tidlig før sommeren at det var ikke nok påmeldinger, så det ble siste utgaven foreløpig. De klarer ikke drive butikk på det og taper penger. Det ble en god utgave, deltagerne som var med var fornøyde, så får vi ser om vi gjør noe annet i stedet, sier han.
Haute Route har flere kjente fjell i sine ritt, av kjente navn kan vi nevne fra hukommelsen er Mont Ventoux, Alpe d’Huez, Tourmalet, Passo Giau, Stelvio eller Col d’Izoard. Selv om Lysebotn er en ikonisk bakke en må ankomme med båt, var det ikke nok til å trekke norske deltagere til start.
Les også: Turrittet Jotunheimen rundt
– På de andre stedene Haute Route har arrangement, så ser vi at det er veldig mange fra landet eller regionen som deltar, mens vi her ser at det er veldig få nordmenn. Det henger nok sammen med priser. Nordmenn er vant med andre priser for ritt, og selv om opplevelsen er proffere og bedre, vil de ikke betale for dette i Norge, selv om de gjerne gjør det samme i Alpe d’ Huez eller Mont Ventoux. Du kan fint få 100-200 utlendinger til prisene, men vi er avhengig av å få med flere nordmenn, forklarer Hegreberg.
Rittet tar altså pause i Norge i 2020, men det er ikke utelukket at det fortsatt blir etapperitt på Sør-Vestlandet neste år.
– Vi har kapasitet til å ha et arrangement på høsten også, og vi vurderer om vi skal gjøre noe tilsvarende neste år.
– Men hvor sannsynlig er dette egentlig?
– Jeg tror det er stor sannsynlighet, vi ser at vi har kapasiteten. Vi har gode tilbakemeldinger, i tillegg til at regionen og Fjord Norge alle snakker om sykkelturisme som en aktivitet de satser på. Det var Region Stavanger som har pushet på, det var ikke sånn at jeg lette etter et arrangement å gjennomføre. Det er viktig at vi fikk status som en Haute Route-destinasjon, de sier de kun vil ha arrangementet til ikoniske sykkelsteder, og Stavanger er med det i et eksklusivt selskap, sier han.