Knut Røhme som debuterte til seier i Bjerkekross synes travbanen egner seg perfekt til krossritt. Foto: Kristoffer Kippernes
Lesetid: 3 minutter
Selv om både vinneren og flere av rytterne syklet Bjerkekross for første gang, er det langt fra første gang de sykler ritt på travbanen.
Knut Røhme, som vant spurtoppgjøret blant elitegutta, er en av dem.
– Jeg startet mitt første sykkelritt på Bjerketravbane. Den gang var det Nissan Cup og terrengsykkel på. Det var gøy, men kross egner seg absolutt bedre på travbanen enn terrengsykling på travbanen.
Hindrene på Bjerkebanen var mange og variertePreget av stundens alvor før start
Arrangørklubben var godt og stilrent representert.Speakerens jobb skal ikke undervurderes.– Jeg fikk bekreftet at formen ikke var den skulle, men godt å komme i gang. Jeg fikk bare to uker med god trening før dette etter en måned med infeksjon.
Gjertrud Bø, som er regjerende masterverdensmester i kross, endte på femteplass i damenes eliteklasse på Bjerkebanen på lørdag.
– Nå håper jeg å få en god treningsperiode utover høsten så jeg får bygd opp formen godt til mesterskapet i Belgia.
– Jeg har vært med på Superpokal og Bjerkekross i år. Disse to rittene har vært flotte, med skikkelig gode løyper. Det har vært lave skuldre, men full gass når starten går og masse publikum i tillegg. Det har gitt god interesse for å delta. Nå håper jeg Norgescuparrangørene klarer å få til like gode løyper og rammer rundt sine ritt, sier Bø.
Vidar Mehl endte på femteplass.Også vinneren måtte av sykkelen i trappa.
Bø sykler det hun får med seg av krossritt fra mot masters-VM i Mol i Belgia i månedsskiftet november-desember.
– Krossritt er en morsom måte å få en god kapasitetsøkt på om høsten. Det er bra fysisk og teknisk trening, og jeg anbefaler mine utøvere å trene og konkurrere kross. Dessuten er det moro å få en annen type sykling._IPP3909
For superveteran Jan Olav Beitmyrenvar lørdagens ritt første møte med sykkelritt på travbanen.
– Bjerkekross har vært arrangert i mange år, men det var min første gang her. For meg er kross en fantastisk aktivitet å forlenge sykkelsesongen. Det er kort, hektisk, morsomt, tette fighter og masse hinder så man må hoppe og løpe og har skyhøy puls i 45 til 60 minutter.
– De hadde laget en morsom trasé som hadde alle de elementene som skal være med i et krossritt. Alt dette hadde de greid å sette sammen slik at vi var ut og inn på hele travbanen hver runde.
– Det var litt kjipt at jeg vrengte av dekket halvveis da jeg skulle passere en damerytter. Da hadde jeg kjørt inn han som ble nummer seks uten å gå i kjelleren, så jeg tror det skulle blitt et bedre resultat enn 14. plass om dette teknisk uhellet ikke hadde skjedd. Men her har bare jeg meg selv å skylde på for å ikke ha limt dekket godt nok på forhånd.
Tidligere terrengproff Ole Christian Fagerli nydebuterte i kross denne høsten.
– Jeg har syklet der før i forbindelse med Kalas Cup, som da het Nissan Cup. Selv om det nå er mange år siden, var det flere likheter her. En del av løypa var faktisk lik som den gang. Og akkurat som da, var dette også et skikkelig bra lavterskelarrangement. Noe av det som er så kult med kross er at folk kommer, sykler, prater sammen og drar uten at hele dagen går med.
For Fagerli var Bjerkekross det andre rittet siden nydebuten denne sesongen.
– Jeg er superhappy med egen prestasjon. Men jeg vet at det hadde vært så mye mer gøy om jeg hadde trent jevnt i siden Birken. Jeg merket tidlig at dette ble vel mye tråkking i forhold til treningen min. Jeg åpnet litt for hardt og fikk svi for det noen runder, men kom meg mot slutten igjen.
– Det var mye mindre svinger og vesentlig høyere fart her enn Superpokal og treningsrittene i Gardekross. På de andre har det vært svinger og litt "mindre" tråkking, så på Bjerkebanen hadde jeg så sjukt lungespreng. Men alt i alt var det et morsomt ritt, og jeg synes kross bare blir mer og mer gøy, så jeg ser ikke helt bort ifra at det skal satses litt mot kross neste år. Det er pyton når man ikke får trent greit.
For Fagerli var Bjerkekross det andre rittet siden nydebuten denne sesongen.
– Jeg er superhappy med egen prestasjon. Men jeg vet at det hadde vært så mye mer gøy om jeg hadde trent jevnt i siden Birken. Jeg merket tidlig at dette ble vel mye tråkking i forhold til treningen min. Jeg åpnet litt for hardt og fikk svi for det noen runder, men kom meg mot slutten igjen.
– Det var mye mindre svinger og vesentlig høyere fart her enn Superpokal og treningsrittene i Gardekross. På de andre har det vært svinger og litt "mindre" tråkking, så på Bjerkebanen hadde jeg så sjukt lungespreng. Men alt i alt var det et morsomt ritt, og jeg synes kross bare blir mer og mer gøy, så jeg ser ikke helt bort ifra at det skal satses litt mot kross neste år. Det er pyton når man ikke får trent greit._IPP3988Det var rikelig med watt-strekninger på travbanenTunga rett i munn og full fokus på oppgaven.Litt uklart hva dette viser til._IPP4045_IPP4057_IPP4084_IPP4133Knut Røhme med Jens Bergmann på hjul.Jen Bergmann med pallen i sikte._MG_4318_MG_4285_MG_4295– Dette er nok en av de morsomste løypene jeg har syklet, sier Marit Sveen, som vant dameklassen overlegent.– Jeg fikk en god start, og ledet i begynnelsen, men så kom Line Gulliksen opp til meg. Vi syklet sammen i to runder, og selv om hun er sterkere enn meg merket jeg at jeg hadde litt teknisk fordel i denne løypa. Det er en del gruspartier, men også såpass mye hinder at hun ikke greide å komme opp til meg på grusen. Så da jeg fikk en luke på tredje runde, ble den bare større og større, sier Marit Sveen._MG_4382_MG_4395_MG_4405_MG_4423_MG_4440_MG_4447_MG_4505_MG_4554_MG_4580_MG_4602_MG_4676_MG_4746_MG_4776_MG_4786_MG_4804Pallen på rekke og rad: Knuth Røhme, Jens Bergmann og Kristoffer Ylven Westgaard.– Det var deilig å få den boosten i dag, selv om damefeltet manglet de tre beste fra Superpokal Voldsløkka sist helg. Men jeg kjenner at formen er litt bedre, nå som jeg har fått kjenne litt på syra et par ganger, sier Marit Sveen.– Noe av det som er så kult med kross er at folk kommer, sykler, prater sammen og drar uten at hele dagen går med._MG_4872_MG_4876_MG_4882_MG_4885_MG_4888