Krosstøvler og kenguruskinn

Lake har fått nederlandske eiere som viderefører amerikansk innovasjon og kenguruskinn, men tilfører europeisk stil og struktur.

Sist oppdatert 17. september 2013 kl 23.25
Hvorfor har ingen tenkt på å lage støvler før? Kanskje den fillete skotrekkmafiaen har sabotert CX145/MX145 så langt.
Hvorfor har ingen tenkt på å lage støvler før? Kanskje den fillete skotrekkmafiaen har sabotert CX145/MX145 så langt.

Foto: Produsenten.

Lake har gjennom mange år vært innovatører på sykkelsko, og har stått bak en rekke tekniske løsninger som introduksjon av Boa-stramming, varmetilpasning og var først ute med spesifikke sko for terrengsykling, triatlon og vinterbruk. Merket var opprinnelig basert i Colorado, men ble for et par år siden overtatt av nederlandske eiere. Landevei møtte Bob Maas, en av eierne, da han besøkte Norge i sommer.

Skoen trykket

Bob kunne fortelle at Lake stod i fare for å gå konkurs på oppkjøpstidspunktet for ca to år siden. Mange konkurransefortrinn var plukket opp av konkurrentene og selskapet var ikke godt nok drevet til å utvikle seg videre. Å utvikle innovative sykkelsko er en smal nisje og krever dedikasjon og struktur. Lake er topp 10 på verdensbasis, men selger ikke mange par om man sammenligner med en skogigant som Shimano.

Å drive med sko er en logistikkmessig utfordring i seg selv, og om man er liten og har fokus på kvalitet er det ikke lettere. Tenk deg å distribuere og lagerføre highend-sko i 20-25 ulike størrelser, og hver av disse i flere ulike farger, bredder og såler (Speedplay og Look/Shimano). Hvor mange ryttere i Norden trenger for eksempel  en gitt modell i str 41.5, hvit/rød med bred Speedplay-såle?

Rydder i skapet

Bob og kompanjongen har ryddet i skoskapet, både design og strukturmessig. Med en kompakt organisasjon og sentralisering av flere funksjoner har de nå bedre kontroll. De rydder også i modellutvalget, noen går ut, men det kommer også nyheter framover. Sykkelkross er et satsingsområde for Lake, kanskje naturlig når de er tuftet i USA og drevet fra Nederland, de to store sykkelkrossregionene i verden. Terrengdelen og landeveisdelen styrkes likevel også framover.

CX402

I år presenteres CX402, etterfølgeren av den nåværende toppmodellen for landevei. Mange proffer har foretrukket Lake, på grunn av at de kan varmetilpasses til foten og fordi de har vært et av få alternativer til å bruke Speedplay-pedaler uten adapterplate. Med et slikt system kan man lett komme 10 mm nærmere pedalakselen sammenlignet med andre sko-/pedalsystemer. Dette betyr at man kan senke setehøyden tilsvarende, noe som påvirker tråkk, tyngdepunkt og aerodynamikk.

Et kenguruhopp?

Lake har oppdatert designet på toppmodellen, men har beholdt det eksklusive kenguruskinnet i overdelen. De fleste andre merker bruker syntetiske materialer i skoene sine. Visuelt er klaffen/lappen fra 401, som vel ikke hadde noen funksjon, fjernet og strammingen er nå overtatt av to sidemonterte Boa-sneller. Skoen kan fortsatt varmes i ovnen og deler av lesten formes til foten, og CX402 tilbys i normal og bred lest. 

Fargeglad

Lake har lenge tilbudt customfarger på skoene sine, noe de fortsatt driver med. Bob sier at fargepaletten er vanskelig å enes om over hele verden, men at customprogrammet blir et alternativ for de som vil ha noe spesielt. Han sier at Asia utmerker seg med å velge fargesterke sko, Singapore er for eksempel et godt marked for Lake der de leverer alle regnbuens farger. Markeder som USA og Europa, som man kunne tenke seg var identiske, etterspør likevel helt forskjellige farger. For 2014 kommer CX402 i fargene hvit/svart, hvit/rød og rød/svart.

402AsSOSiFiCres

En interessant customkunde er Assos, de har valgt å jobbe med Lake når de skal sette navnet sitt på en sko. Dette kan vel tyde på at Lake har truffet godt med oppdateringene av 402 når kvalitetsbevisste sveitsere går for denne. Vi vet ikke om Assos kommer til å tilby disse under eget produktnavn, men i såfall vil den rådende psykedeliske navnsettingen til Assos sørge for at navnet ikke sier deg noen ting som helst.  

Samarbeidet mellom Assos og Lake ble vist fram på Eurobike nå i september (Foto: Peter Andreas Prydz Gørbitz)

These boots are made for cycling

Det som har gjort Lake mest kjent i Norge er nok likevel vinterskoene. Lenge var Lake alene med å levere en sko som var konstruert for nordiske forhold, og modellen ble i tillegg betydelig oppgradert i 2012. Ved test av MXZ 303 publisert på Terrengsykkel i vinter var stort sett eneste ankepunkt at den bli for stor og for varm for bruk på vår og høst.

CX145/MX145

Vi likte derfor umiddelbart det vi så da de første bildene av en prototype fra Lake dukket opp i fjor. Den kombinerer værbestandige egenskaper og rikelig høyde over ankelen i en mye lettere og mindre sko. Produksjonsmodellen har fått navnet MX145/CX145, og vi håper den kan bety slutten for klønete skotrekkløsninger i perioder på våren og høsten. Flere andre produsenter tilbyr sko med litt ekstra høyde, men ofte ikke nok til å unngå glippe mellom sko og bukse.

Den nye skoen leveres i praktisk og diskret svart/grå, med landeveis- (CX) eller terrengsåle (MX) og god synlighet med reflekser.

Landevei kommer tilbake med tester av Lake gjennom kross-/vintersesongen, modellene ventes inn i løpet av høsten. 

Publisert 17. september 2013 kl 23.25
Sist oppdatert 17. september 2013 kl 23.25
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen