/ Sykler

MED SYKKEL TIL USA

USA byr på mange sykkelopplevelser, men sykkelen bør pakkes god.

Sist oppdatert 2. desember 2014 kl 07.51
INGEN SILKEHANSKER: Amerikanerne har rykte på seg for røff bagasjebehandling. Foto: Michael Coghlan
INGEN SILKEHANSKER: Amerikanerne har rykte på seg for røff bagasjebehandling. Foto: Michael Coghlan

I løpet av ti års mer eller mindre sammenhengende pendling mellom Norge og Nord-Amerika har undertegnede gjort seg en del erfaringer rundt det å reise med sykkel til USA. Kort sagt, utstyret får juling.

Skrekkeksempelet var da jeg satt på flyet og kikket ut av vinduet etter at flyet hadde parkert og fikk se hvordan lasterommet tømmes. En muskelbunt hoppet inn i cargorommet og begynte å kaste kofferter og bagasje ned på tarmac’en. En annen lempet nedkastet bagasje over i vogna som deretter ble kjørt til bagasjeavhenting. Jeg kjente hårene reise seg i nakken og gåsehuden nedover ryggen.

ALL SPESIALBAGASJE ÅPNES INN TIL USA

Å få med seg sykkelen gjennom tollen er faktisk den minste bekymringen. Men når det er sagt, stiller en mye bedre i tollen om sykkelen er pakket i en skikkelig koffert og gjort godt fast inni den.

Sikkerhetsmyndighetene i USA pakker nemlig opp hver eneste spesialbagasje, og det er store sjanser for at ting og utstyr ikke legges tilbake i esken med samme omtanke og kjærlighet som da det ble pakket første gang. Har en da satset på en pappeske, kan det bli en hårete tur for tohjulingen. Av og til glemmer de også å teipe boksen skikkelig igjen.

(Saken fortetter under)

bike TSA 1400x924
TSA was here. Foto: Ingeborg Scheve

TSA WAS HERE: Beviset på ompakking er en liten papirseddel i boksen som informerer om at den har vært pakket opp og sjekket. Foto: Ingeborg Scheve

Husk uansett å lage en detaljert liste for deg sjøl om alle gjenstander du hadde pakket ned i esken/kofferten, slik at du har noe å gå etter når du eventuelt må rapportere svinn og skader til forsikringsselskapet. For du har en god reiseforsikring, ikke sant? Husk at utstyr til svimlende summer ikke nødvendigvis er dekket gjennom en vanlig reiseforsikring. De fleste reiseforsikringer har en øvre grense for erstatning på sportsutstyr, så sjekk detaljene nøye.

HARD KOFFERT ER BEST TIL USA

Det beste er å få utstyret over i god stand. Første bud at man pakker utstyret riktig.

Har du en fin sykkel og dyre hjul er harde kofferter det beste alternativet, i hvert fall til USA der de har rykte for ekstra røff bagasjebehandling.

Harde kofferter er gjerne litt dyrere i innkjøp, men reiser du ofte, er det verdt investeringen. Litt avhengig av hvordan de er konstruert, får du ofte mulighet til å tjore fast ramme/gafffel, samt at løse deler og hjul er bedre beskyttet mot støt som kan gjøre dem skjeve.

Dessuten er det ganske god plass i mange sykkelkofferter, slik at med litt flaks og god planlegging kan du pakke alt du trenger sammen med sykkelen, bare du passer på å legge sakene i poser slik at du slipper å få olje og smuss på finstasen.

Selv om det ikke er noe krav fra flyselskapene om at en må ta av girøret, er det lurt likevel. Da er det mindre sjanse for at det blir skadet hvis kofferten får seg en støt, og det gjør den ofte.

Sjekk også sykkeltasker for eventuelle CO2-patroner, for de er det ikke lov å ta med seg på fly. Oppdager sikkerhetsfolka på flyplassen at du har sånt i sykkelboksen, så må du pakke opp alt og ta det ut, for det kan visst eksplodere, og det er vel ikke så moro å sitte på flyet og høre at det smeller i bagasjerommet.

Tett i pappen
Sykkelesker fra sportsforretninger fungerer, men stiller større krav til pakking og polstring. Dessuten er ikke papp noen god løsning hvis bagasjen blir stående ute i regnvær, og de holder i høyden en flytransport. Men pappesker er billige: Mange forhandlere gir dem gladelig bort gratis.

Skal du pakke i en pappeske er det bobleplast som gjelder, og du er i hvert fall nødt til å skru av giret, ellers blir det helt sikkert skjevt.  

Skeive skiver
Husk også at skivebremser byr på ekstra utfordringer. Støt og brutale kast på flyfrakten kan gjøre bremseskivene skjeve på et blunk, og er de først skjeve er det lite man kan gjøre for at de skal bli gode igjen. Da blir det gnissing og slitasje som resultat.

Hjul som får slag kan også bli skjeve, og alt som ikke er som det skal mekanisk bidrar til økt slitasje på utstyret, og i verste fall kan sykkelen bli farlig å bruke. Hjulposer bidrar også til beskytte hjul, eiker, nav og kassett.

(Saken fortsetter under)

packing wheels 1400x924
BESKYTTELSE: Med en hard koffert er hjulene bedre beskyttet. Foto: Ingeborg Scheve

BESKYTTELSE: Med en hard koffert er hjulene bedre beskyttet. Foto: Ingeborg Scheve

Håndbagasje
Sykkelsko og hjelm kan det være lurt å pakke i håndbagasjen, det har undertegnede erfaring med. Til USA har du som regel lov til å ta med en større trillebag som kabinbagasje, i tillegg til en liten veske/ryggsekk/PC-bag. Blir bagasjen borte eller forsinket er det ofte lettere å få låne en sykkel enn å finne gode sykkelsko og hjelm som passer.

Det er også lurt å pakke sykkelhjelmen i håndbagasjen hvis du bruker en soft-side sykkelkoffert eller pappeske. Hjelmer tåler ikke all verdens støt, og det er ingen höjdare å finne en hjelm som drysser isopor fra innsiden når den pakkes ut av sykkelboksen.

Hva koster det?
Flyselskapene har forskjellige regler og forskjellige priser for å ta med seg sportsutstyr. Hos noen gjelder sykkel som vanlig kolli, forutsatt at det ikke veier mer enn tillatt vekt for kolli. Sjekk nettsidene til flyselskapet du skal sjekke inn med før du reiser, slik at du vet hvilke regler som gjelder.

Det er også en del vilkårligheter som spiller inn. Noen ganger ender du med ulikt gebyr på utreise og retur, selv om du kjører med samme selskap! Frustrerende, men å argumentere med flyselskapene på flyplassen gir sjelden resultater.

Tabbekvoten
Det er greit å lære av andres feil, spesielt når det dreier seg om en sykkel som normalt får sove ved siden av senga til hverdags. Her er et knippe tips som kan redusere faren for krise.

  • Pass på at sykkelen står godt inni kofferten, og at løse deler er teipet og festet som de skal.  

  • Legg alle smådeler og løse skruer i en ziplock pose eller lite etui. Det er også lurt å pakke inn skjøre og ømfintlige deler i tøy, bobleplast eller annen egnet emballasje.

  • Om du bruker en soft-side koffert eller pappeske er det spesielt viktig å skru av girøret slik at det ikke blir skjevt hvis sykkelen får seg et støt underveis. Og det gjør den nesten garantert.

  • Husk at amerikanerne er spesielt røffe med bagasjen – polstring og pakking som holdt til Mallorca er ikke alltid nok når sykkelkofferten dumpes fra flykroppen ned på tarmac’en i USA. Ta alltid høyde for verst mulig håndtering!

(Saken fortsetter under)

Packed box crop 1400x924
SLIK JA: Pakket i en hard koffert står du langt bedre rustet mot det som venter. Foto: Ingeborg Scheve

SLIK JA: Pakket i en hard koffert står du langt bedre rustet mot det som venter. Foto: Ingeborg Scheve

Flyselskapenes regler

  • Flyselskapenes pakkeregler for sykkel: som et minimum må du pakke sykkelen etter flyselskapenes retningslinjer. Som regel betyr det at pedaler må tas av og styret løsnes slik at det kan legges langsmed rammen. Husk å feste det godt og feste alle skruer så du ikke mister noen. Setet må tas av (la det sitte på setepinnen), hjul må av (for at sykkelen skal få plass i boksen/kofferten)

  • Flyselskapene har litt forskjellige regler, og de endrer seg stadig. De fleste krever et ekstra gebyr for sykkel, selv om du holder deg innenfor vektgrense for vanlige kolli. Mange av lavprisselskapene tar betalt for all bagasje utover håndbagasje.

  • Mange flyselskaper krever at du registrerer og bestiller plass til sykkel/spesialbagasje på forhånd.

Men USA byr på endeløse sykkelopplevelser, vel verd turen og pakkingen. Forslag: Eventyr i Lavaland 

Publisert 2. desember 2014 kl 07.51
Sist oppdatert 2. desember 2014 kl 07.51
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen