STILIG: Evoc er kjent for sine mange og fargerike bager og kofferter. Sykkelbagene er intet unntak. Foto: Henrik Alpers.
Evoc Bike Travel Bag
Pris: 4699 kroner
Vekt: 8,9 kilo
Importør: Vertical Playground as
Da Evoc kom med sin reisebag til sykler var det et svært velkomment innslag på markedet. Ennå hadde ingen laget en bag som krevde lite demontering, var lett å trille og der sykkelen i tillegg var godt beskyttet.
Evocs bag kommer i både lettere og større varianter, vi har testet den rimeligste.
Denne bagen er stående, og den ene sideveggen åpnes og felles ned. Inni bagen kan du flytte polstrede moduler frem og tilbake, som festes til bunn og sidevegger med kraftige borrelåser og stropper.
Sykkelen er med andre ord aldri i kontakt med harde deler som kan lage riper. En skulle kanskje anta at dette er en selvfølge, men på Thule Roundtrip Pro finner vi harde aluminiumsrør som kan ødelegge sykkelen. Hjulene, setepinnen og styret med stem demonteres. Rammen føres inn i bagen, og krankhuset stroppes fast til en midtmodul.
Gaffelen tres nedi en polstret enhet, før alt sammen stroppes godt fast til sideveggene. Hjulene puttes i myke poser på siden, som har fått ekstra forsterkning i form av grove skumgummipølser.
Ferdig!
Både inni og utenpå bagen har du flere smålommer til løst og fast. Siden bagen lukkes med å løfte den ene sideveggen, er det enkelt å få plass til hjelm, pumper og poser med tøy, om en liker å pakke alt i sykkelbagen. Når du kommer til hotellet eller hjem igjen kan bagen fint komprimeres og bli svært liten.
Bagen er laget med tanke på også store terrengsykler. Landeveissykler er til sammenligning små, så du må kjøpe en landeveisadapter til 249 kroner i tillegg for at ikke sykkelen skal flyte rundt i bagen.
Vi har testet reising med fleecetepper fra IKEA som erstatning. Det fungerer fint, men er ikke like raffinert.
Hva er så ulempene med denne bagen? Evoc Bike Travel Bag er først og fremst overlegen på beskyttelse og små lagringsrom inni bagen. Den er enkel å pakke sykkelen inn i bagen – men det innebærer litt demontering.
Du må av med styre, stem, hjul og setepinne som på de fleste andre bager, men i tillegg må du også av med bakskifteren. Like fullt, det er et eller annet med bagen som gjør at det ikke oppleves som for mye styr.
Vi ønsker oss trillehjul også foran på bagen. Avstanden fra det uttrekkbare håndtaket til bakhjulene er lang, og det kan bli tungt over lange avstander. Bagen kan gjøres mindre når du lagrer den, men blir ikke like kompakt som noen andre bager, men tar på langt nær like mye plass som en koffert.
Evoc har svært god beskyttelse og veldig forseggjorte løsninger. Sykkelen tåler massiv juling inni bagen, og bagen i seg selv holder god kvalitet.
Prisen er også rimelig, og da tåler vi at det er litt mer demontering enn ønskelig.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.