Det er ikke mer enn ti år siden en sykkelkoffert var en dramatisk investering forbeholdt de aller ivrigste. Men både flybilletter og sykkelkofferter er blitt rimeligere siden den gang, ekstra gledelig er det også at sykkelbagene nå virkelig holder mål. I denne testen har vi tatt for oss alternativer vi mener er trygge, verdt prisen, og i tillegg har ekstraløsninger av praktisk art. Du får tak i rimelige sykkelbager helt ned til under tusenlappen, men vi mener de aller enkleste alternativene ikke er gode nok for flotte sykler. Trenger du virkelig sykkelbag eller -koffert? Prisen kan fort spares inn. I en bag kan du fint få plass til alt du trenger av øvrig bagasje og fortsatt være innenfor vektgrensen. Avhengig av kollipriser på ekstra bager er du fort nede i fem flyreiser tur-retur før prisen av bagasje er spart inn. Så kommer spørsmålet, hva skal vi velge av bag eller koffert?

NORGES BESTE SYKKELBLAD: Slik bestiller du abonnement, og får tilgang på hele arkivet digitalt!

Det er ingen tvil om at kofferter i hardplast beskytter bedre enn det en bag kan gjøre. Sklir en bag eller koffert av bagasjebåndet på vei inn i flyet, kan den falle flere meter ned på hard betong. Da er kofferten overlegen. Koffertens ulemper er at de tar enorm lagringsplass. De har sjelden praktiske lommer å gjemme ting, de veier utelukkende over 15 kilo og nedpakking kan være tuklete. Skulle en koffert først falle av et bagasjebånd er det nesten garantert at et trillehjul ødelegges i prosessen. En koffert inkludert sykkel når fort flyselskapenes øvre tillatte vektgrense, noe som gjør at du får plass til få ekstra gjenstander, enten det er tøy eller pumper.

En sykkelbag beskytter mindre enn en koffert, men de beskytter mer enn godt nok. Bager har flere fordeler. De har enklere innpakking, de veier mindre og de er også lettere å oppbevare. Ettersom de er i mykt stoff er det lettere å få på plass ekstralommer og fleksible løsninger. Den lave vekten gjør også at vi får med oss vesentlig mer inni selve bagen, da særlig klær som kan stappes inn overalt.

Les også: Test av racere med ekstra dekklaring

Sykkelkofferter var tidligere det åpenbare valget, men vi tør påstå at bagene er så mye enklere at de snart vil ta over for godt. Testen er selvsagt gjort med tanke på landeveissykler, ha dette i bakhodet om du av og til reiser med en diger terrengsykkel.

VIRKELIG ENKELT: Sykler blir fraktet i pappesker før de selges i butikk, så hvorfor ikke frakte den i pappeske når du skal ut å fly? Foto: Henrik Alpers.

FOR GJERRIGKNARKER

Nei, dette er ingen dårlig aprilspøk, en pappeske er faktisk en veldig god reisekoffert. Selvsagt snakker vi om eskene syklene leveres i. Esker pakket i containere står tett og trygt og utsettes for mindre fare enn når en eske skal inn i et passasjerfly. Men pakker du sykkelen riktig og velger en god eske har du løst koffertproblemet, helt gratis.

Pappeske

3,9 kg

0 kroner

Din lokale sykkelbutikk

+ Gratis, lett, kan kastes med god samvittighet, fungerer ved riktig pakking forbausende bra.

– Kan være sårbar for gjennomhulling, begrenset levetid, tåler ikke vann, firkantede bokser kan være klønete å få inn og ut av biler, esken må bæres og er noe herk om det mangler flyplasstraller.

Når du pakker i eske må du ta av forhjulet samt vri styret. Den beste måten å forsterke esken på er simpelthen mer papp. En papplate mellom forhjul og ramme gjør nytten, forsterk gjerne bunn og sidevegger også. Vi anbefaler bobleplast rundt rørene på rammen for engangsbruk, ser du for deg å bruke pappeske ofte kan du kjøpe et par lengder med rørisolasjon og klippe til. Sideveggene på en pappeske er veldig stive, noe som gjør at beskyttelsen er god nok. Siden bakhjulet sitter i rammen under transport trenger du ikke bekymre deg for et baktriangel knust av kompresjon.

Det er stor forskjell på kvaliteten på pappeskene. Vi har i forbindelse med sykkeltesting brukt esker fra Canyon og Trek over ti ganger, mens rimelige volummodeller som huser sykler uten skjøre karbondeler har gått i stykker etter en gangs bruk. Søk aktivt etter pappesker som har huset de dyreste syklene, har ikke butikken noen tomme esker spør du pent om de kan ta en sykkel ut av esken. Vi har ennå til gode å få nei. Velger du en pappeske fra en dyr terrengsykkel har du en eske med desto mer plass. Da kan du fint stappe esken full av vaskesvamper, hjelm og sko samt det du måtte trenge av øvrig utstyr.

Ulempen med papp er nettopp at det er papp, blir bagasjen stående på en lastetralle i regnet må du finne en ny eske på destinasjonen før du kan reise hjem. Undertegnede har faktisk reist mer med papp enn med sykkelkoffert, uten problem.

Les også: Flere utstyrstester av sykler og utstyr for landeveien

There’s no such thing as a free lunch heter det, men joda, pappesker er gratis. Bare så synd at nothing lasts forever, særlig ikke papp.

IKKE RIPEFRITT: Sykkelen står ubeskyttet med mye spillerom inni esken. Fleecetepper, hjulposer eller papplater fra en annen eske både forsterker og beskytter. Foto: Henrik Alpers.

Merida Bike Bag

8,6 kg

2499 kroner

merida.no

+ Rimelig bag, mange smårom, veldig god plass, mulighet for virkelig store sykler, skulderbag, fire hjul gjør den til en drøm å trille

– Du må gjøre noen tilpasninger før bagen er reiseklar, vi anbefaler et sett hjulposer, sårbar for kompresjon, husk å kjøpe rørisolasjon til rammen

FOR DE LØSNINGSORIENTERTE

Pappeske fungerer, men særlig stilig eller praktisk er det ikke i lengden. For deg som ikke vil svi av alt for mye på ny koffert, hva med en «Bike Bag» fra Merida? Bike Bag er den rimeligste i testen, og har valgt så enkle løsninger som mulig.

I denne bagen løsner du styre og stem, og så vrir du det hele 90 grader før det krølles rundt overrøret. Videre skrur vi setepinnen av de større syklene, før vi også tar av bakskifteren. Vi fester så et medfølgende trekk rundt kranken og videre bak til baktriangelet, og lar nå sykkelen stå på storskiva inni bagen. Bunnen består av solid plast, innvendig isolert med solid skumgummi av den seige sorten. Hjulene legges i sidelommer på koffertens vegger, mens alt av hurtigkoblinger, miniverktøy og lignende legges i en av mange sidelommer. Sideveggene trekkes sammen, og sykkelen er klar til transport. Det er lite beskyttelse å se innvendig, og bagen får her litt minus, tross lav pris. Heldigvis er det lett å fikse dette selv.

MYK: Meridas bag har grei nok polstring, men trenger en liten fix før den er helt klar til bruk. Stort pluss for fire hjul. Foto: Henrik Alpers.

For å gjøre transporten snillere og nattesøvnen bør du sette en stor isopor/skumgummikloss eller lignende under krankhuset, noe som minimerer faren for skader på storskiva. Du bør også pakke rammen med rørisolasjon og putte hjulene i hjulposer, noe du evt må kjøpe ved siden av. Slik bagen blir levert vil felgene gnisse inntil overrøret. Baktriangelet bør også ha en form for beskyttelse for å unngå kompresjon. Her kan hva som helst brukes, men vi synes det kunne følge med.

Etter Landeveis lille oppgradering er bagen prima vare, men vi synes Merida kunne kostet på seg det lille ekstra for å lage en bag som virkelig gir deg mye for penga. Er det så galt å ta en svipptur innom Jernia på vei hjem? For 2499 kroner får du et greit produkt, legger du til en halvtimes mekking i kostnadsbildet har du en god bag. Vi mener Merida burde priset bagen til 2749 og hatt forbedringene, men her har de valgt å ha en bag på et skikkelig lavt prispunkt. Bruk litt tid på å få den perfekt, pengene du sparer mot testens dyreste kan gå til både en og to flybilletter.

Les også: Siste nytt om landeveissykling

STOR: Gaffelen festes i lommen i forkant av veggen, og stroppes fast øvrige steder. Hjulene kan gnisse mot rammen. Du bør absolutt bruke litt tid på å lage ekstra polstring før avreise. Foto: Henrik Alpers.