BROOKS CAMBIUM C13 SETE
Landeveissete i rågummi og karbon
2099 kroner

dapper.no 

Brooks Cambium C13 er testet under pendling og langturer fra desember, gjennom hele vintersesongen.

BROOKS SIER: Setet skal oppleves fast, men svikte opptil fem centimeter som gir god komfort.
VI MENER: Brooks påstand holder vann så lenge du sitter fra midten og bakover på setet.

VILLE VI ANBEFALT DETTE PRODUKTET? Absolutt.  

PLUSS: God friksjon på overflaten, vi liker det røffe og industrielle utseendet, leveres i ulike setebredder, leveres med og uten spalte, utrolig flott utseende
MINUS: Litt tungt, ikke av de rimeligste setene 

Brooks er primært kjent for å lage lærseter til klassiske sykler, der setet med hyppig bruk og lærpleie med tiden vil forme seg til baken din. Komforten skal være god, men det passer ikke helt på en moderne landeveissykkel.

Cambrium C13-serien er Brooks’ første landeveissadel med karbonskinner. Setet er deres første sete laget for typisk rittsykling. Det leveres i tre ulike setebredder, 132, 145 og 158 cm, med eller uten spalte.

LES OGSÅ: Diskuter alle tenkelige sykkeltema gratis på vårt forum!

VEKT

132mm – 270 gram
145mm – 302 gram
158mm – 310 gram

Alle setene er veid av oss. Spaltesetene er ca 20 gram lettere i 132mm bredde, 145 og 158 mm spalteseter er ikke veid. 

Det som gjør Brooks’ nye sete spesielt, er at det skal være et fast sete med mye demping. Kjenner du på overflaten oppleves den steinhard, men når du sykler på setet opplever du at det er veldig behagelig, nesten litt gyngende.

Følelsen er annerledes enn et sete med mye polstring, og definitivt annerledes enn et sete som er fast.

LES OGSÅ: Fortellingen om den første klikkpedalen

Karbonskinnen(e) som er festet i setet er i utgangspunktet en del, som følger setekanten i bakkant. Selve sittepartiet er laget i rågummi, med en tynn kanvasduk limt fast på toppen for økt friksjon. Dette er sjelden kost for sykkelseter.

Det som skaper gyngingen, er at hele sitteflaten svikter når den blir utsatt for belastning. Hele sittevuggen vil altså gynge litt, og Brooks selv sier setet vil svikte så mye som fem cm i høyderetningen. Vi kan ikke bekrefte tallet, men ja, det gir godt etter når du sykler på ujevnt underlag, og det gjør setet veldig behagelig. 

SPLITT: Alle setebreddene fås også med spalte. Spaltesetene er noe mykere å sykle på.

Noter deg bak øret at setene med spalte gynger noe mer. Spalten er av konservativ åpning.

Hvorfor er dette et bra sete, eventuelt ikke?

De fleste rittsyklister vil ha et sete med en fast følelse, og minimalt med demping. Dette kan selvsagt gi vondt i baken og skrukket over tid, men om alternativet er seter med tykk polstring som gir en svampete følelse, jakter de fleste av oss heller på bedre bukser, eller biter litt av smerten i seg. Tykke seter gjør at vi mister litt kontakt med både sykkel og underlag, og på en racersykkel hvor mye av vekten distribueres mot fronten av sykkelen, trenger en sjelden seter med særlig mye polstring.

Har Cambiums løsning noe poeng?

Kjørefølelsen med Cambium C13 er annerledes med et vanlig sete. Noen vil elske det, andre vil ikke like det. Vi mener dog at produktet er mer enn en gimmick, og at det fyller et hull i markedet. 

En ting som også bør nevnes, er at setet kler veldig mange sykler godt. Vi har sett dette på gamle stålsykler, nye karbonrigger - det hører like naturlig hjemme på begge deler. Utseende er ikke noe vi lar påvirke karaktergivning når vi tester produkter, men dette er så flott at vi tillater å nevne det. 

Smaket er som baken, og du trenger selvsagt ikke være enig, men om vi måtte velge ett sete ville dette vært høyt på listen.

OPPSUMMERT

Brooks’ Cambrium-serie gjør akkurat det reklamen lover, og det føles i tillegg godt å sykle på. Det er et fast sete som gir gode tilbakemeldinger fra underlaget og som gir oss god kontakt med sykkelen.

Dempingen, eller snarere den horisontale svaiingen, gjør den harde overflaten  komfortabel.

Seter er en høyst personlig affære, det blir umulig for oss å si om dette løser et problem for deg, enten du visste du hadde det eller ei.

Dog, vi liker konseptet, og vi velger å anta at det kommer til å bli kopiert videre av andre produsenter. Sitter du godt på ditt nåværende sete blir du ikke raskere eller lykkeligere med dette, men det er verdt å prøve om du er i markedet for nytt sete av komfort-eller stilårsaker.