– Dette er faktisk treningssykkelen min, utbryter Katrine Aalerud til Landevei.
En rimelig raff treningssykkel vil vi hevde, men det er et av privilegiene med å være sykkelproff. Og selv om det bare er treningssykkelen, er den lynrask.
For på den 30 kilometer lange tempoen i Evje, suste 26-åringen fra Vestby inn til sitt andre NM-gull på rad, på sin Canyon Speedmax CF SLX.

FARTSMASKIN: Katrine Aaleruds Canyon Speedmax CF SLX. Foto: Knut Andreas Lone
Grunnen til at det var treningssykkelen hun syklet på, var fordi mekanikeren hennes i Movistar hadde fått korona og dermed ikke kunne sende oppover rittsykkelen.
– Hovedforskjellen er at det ikke er skivebremser, styret er ikke helstøpt og på den rittsykkelen er det bare ett drev foran.

SRAM: Sykkelen har SRAMs topplinje: Red AXS. Foto: Knut Andreas Lone
– Hvilke utveksling syklet du med?
– Haha, det aner jeg ikke!
En rask kikk på drevene viser imidlertid at kranken er utstyr med 54/41. Men den laveste utvekslingen ble aldri brukt, og på en slik tempo hadde hun hatt ett enkelt drev med 54 med rittsykkelen.

PLATEHJUL: Aalerud syklet med Zipp sitt Super-9-platehjul. Foto: Knut Andreas Lone
Sykkelen er satt opp med SRAM Red Etap AXS, den beste av SRAMs tre, trådløse og elektroniske girgrupper.
I kranken er også SRAMs egen AXS-wattmåler montert.
– Watten min var mye lavere enn den pleier, så jeg trodde ikke det gikk så raskt, sa Aalerud etter tempoen.

201631327_326040042294433_5951721818640787336_n
Det viste imidlertid at mye av jobbingen Movistar-rytteren har gjort i år, har gitt avkastning.
Sammen med lagvenninne og to ganger tidligere tempoverdensmester, Annemiek van Vleuten, har de forsøkt å fintune sittestillingen til Aalerud.

201525601_179958074069145_4566344613022385795_n
– Hun er veldig direkte, og sier at «Det der gjør du feil» eller «Dette må du gjøre bedre», og det har hjulpet mye.
I hovedsak handler det om å minimere frontarealet når man sitter på sykkelen, samtidig som man klarer å få ut nok kraft av beina.
– Jeg har jobbet mye med å klare å presse skuldrene sammen, og det følte jeg at jeg klarte i dag.
På den 30 kilometer lange tempoen hadde Aalerud en snittfart på like over 45 kilometer i timen.

FELGBREMS: Treningssykkelen til Aalerud er utstyrt med felgbremser, mens rittsykkelen har skivebrems. Foto: Knut Andreas Lone
Sykkelen er utstyr med GP5000 tubeless-dekk fra Continental, men er likevel satt opp med slange, trolig ettersom det er reservesykkelen hennes.
Det gjør at rullemotstanden øker betydelig. Samtidig blir det mer punkteringssikkert. Det var i hvert fall greit torsdag, ettersom Aalerud ikke hadde noen følgebil.

BAKBREMS: Bakbremsen er montert på aerodynamisk vis, under krankhuset. Foto: Knut Andreas Lone
Den tempo-spesifikke bakbremsen, som er montert under krankhuset, gir langt fra like god bremsing som tradisjonelle felgbremser montert på setestagene og skivebremser.
Det var imidlertid lite behov for å bremse i den flate og rette løypen i Evje torsdag.

SETE: Aalerud sykler med det tempospesifikke setet Transiro Mistica Kium fra Fizik. Foto: Knut Andreas Lone

DETALJER: Hendene på tempobøylen hviler på en lyseblå styreteip, som kompletterer Movistar-designet. Foto: Knut Andreas Lone

FØLG: En liten sticker med Aaleruds SoMe-brukernavn på overrøret, som også viser hvem sin sykkel det er for mekanikerne og støtteapparat. Foto: Knut Andreas Lone