I kampen om den flyvende syklist forenkler nå SAS reglene for ekstra bagasje, også sykkelkofferter. Tidligere har de hatt én pris for henholdsvis golfbag, ski, bagasje og/ eller sykkel, men nå endrer de dette til å gjelde kun vekt, ikke volum. Samme hvor stor sykkelkofferten din måtte være, går den altså som et vanlig, ekstra kolli. 

Prisen for en sykkel ombord i flyet vil nå være 199 kroner innenriks, 399 kroner i Europa og 599 kroner til resten av verden. Prisen er uavhengig av mellomlandinger, så sant du har booket billetten med SAS.

Annonse

Flybillettene og det ekstra kolliet må bestilles på nett, eller ved betalingsautomater på flyplassen. 

FORVIRRENDE PRISER

Å ta med seg sykkel på flyet kan til tider være en blandet opplevelse. Særlig har litt utydelige regler gjort at svarene du har fått fra de ulike kundeservicene vært heller vage. 

Og det er helt tydelig at det er sykkelens, eller sykkelkoffertens form som har gjort det vanskelig. Enkelte flyselskap har regler som sier maks to sykler om bord, dog er dette to sykler som ikke er pakket i koffert. Hos samme flyselskap har neste regel plutselig vært maks fem myke sykkelkofferter, og ti harde. Men hva er en myk koffert, og hvor stor kan en hard være? 

Reisende har utallige ganger opplevd forvirring på flyplassen, og vanskelige stuere som referer til regler svært åpne for tolkning. Swiss kan eksempelvis på enkelte ruter angivelig bare ha to sykler om bord, selv om det bare er to mann ombord i et fly laget for over hundre passasjerer. Hvorfor kan ingen svare på. Og ja, dette gjelder altså enten sykkelen er pakket i hard koffert, eske, myk koffert, sykkelbag eller bare er levert pakket inn i bobleplast.

ERFAREN MED SYKLER OM BORD I FLY

Ole Christian Fagerli er tidligere Norgesmester i terrengsykling, og har mange år som sykkelnomade på baken. Han har i perioder bodd på både Mallorca og Gran Canaria, og har reist med landeveissykkel oftere enn de aller fleste. 

Han har opplevd horrible priser, og trekker frem det verste eksempelet:

– Czech Airlines betalte jeg vel 5000 kroner ned og 2500 kroner hjem for en sykkel. Vi la igjen kliss nye dekk, for det var dyrere å betale vekten for de enn å kjøpe nye hjemme. Airberlin er derimot sjefen av flyselskaper for syklister. Der betaler du 119 euro for servicekort, som betyr gratis sportsbagasje på alle turer, og gratis setereservasjon. Da er man er prioritert. Det funker som fjell. De årene jeg var mye på Mallorca så var det helt rått, forteller han. 

– Hva tror du om SAS' nye satsing?

– Jeg ser ikke helt det store. 399 til Europa er omtrent som de andre selskapene har som vanlig pris. Jeg tviler sterkt på at SAS kommer til å ta med sykler før vanlig bagasje. Men for all del er jo bra at SAS gjør det enklere enn det har vært til nå. Det er bare et par dager til jeg skal fly SAS, så da får vi se, sier Fagerli. 

PS: SAS forteller at de i enkelte tilfeller kan bli nødt til å lage unntak fra regelen, men at dette neppe vil gjelde syklister. Selskapet trekker eksempelvis frem «ett kontrabassensemble», som en gruppe reisende som kan måtte belage seg på å betale noe ekstra.