– Dette er jo bare et slags turritt for gamle mosjonister. Det er i hvert fall sånn vi ser det. Men det er moro å overraske litt av og til, sier Terje Lindholm.

Lindholm er en av rytterne på laget, og bidro i kapteinsrollen fra Minnesund til mål, da to av lagets tre forhåndsutnevnte kapteiner hadde kastet inn håndkleet etter punkteringer og uflaks.

Annonse

Topp 3 lagkonkurransen
1. Aurora Borealis/Sykkelridderne SK, 4:03:46
2. Lillehammer CK, 4:05:34
3. Rye Expressen, 4:05:55

Fullstendige søkbare resultater 

VINNER PÅ LAGMORAL
Strategien på Lillehammer-Oslo var å passe på at det ikke gikk for fort i bakkene, og kjøre slik at de kjørte hverandre gode i stedet for i filler.

– Vi stilte til start med en god følelse om at vi kunne gå helt til topps på en maks dag. Vi fulgte planen til punkt og prikke, og vi fikk ut av laget det vi kunne, sier Lindholm.

Laget åpnet konservativt og hadde 17 mann igjen i rulla ved Minnesund. Men da begynte en del å få problemer på løpende bånd.

– Ti minutter senere var det 12 mann igjen, og vi måtte jo ha med 11 mann til mål. Da begynte vi å justere litt og kjørte med kontroll til Olavsgård. Men fra avkjøringen til Østre Aker vei og inn til mål gikk det veldig fort. Da kjørte vi oss opp fra fjerde til andreplass, og det var veldig moro at vi greide å knipe de sekundene på tampen, sier Lindholm.

Les også: NORDLYSET VANT STYRKEPRØVEN   

– Det er helt rått hva som bor i dette laget av offervilje. Det er en laginnsats og en lagmoral vi ikke har sett maken til, både av de som datt av på Minnesund og de som kjørte helt inn. Dette er en lagseier, og det er en lagseier av et rent klubblag, sier Lindholm.

Det er han stolt av.

– Dette er et lag der alle faktisk er medlem i klubben. Vi har en filosofi om at dette skal være et turritt for klubber, og det er så mange flotte klubber rundt i landet at vi ser ingen grunn til å dikte opp klubbnavn og lage nye prosjekter for å vinne ett ritt i stedet for å bygge opp under de klubbene som allerede eksisterer. Det er det vi i Lillehammer CK tenker om det, men vi bryr oss ikke så mye om hvordan andre setter sammen sine lag, sier Lindholm. 

SPØKTE FOR EKSPRESSEN
I fjor tok Lillehammer andreplassen i lagkonkurransen, men i forkant av årets sesong mistet laget et halvt dusin ryttere.

– Tre-fire mann har lagt opp for å prioritere viktigere ting i livet, altså familien. Så gikk det to-tre stykker til Sykkelridderne og andre team. Til sammen gjorde dette et kraftig innhugg i laget, sier Lindholm, som ikke var sikker på at klubben ville greie å stille et ekspresslag i år.

Men utover våren så laget likevel en mulighet. Det var god driv blant de gutta som møtte på trening, og laget fikk forsterkninger.

– Vi fikk fire-fem karer som tidlig meldte overgang fra Ottestad, og som har vært fullverdige medlemmer av klubben hele sesongen. Nå har vi det skikkelig moro med å sykle sammen noen dager i uka, sier han.

Les også: Siste nytt om landeveissykling

RØFF SESONGSTART
På Enebakk Rundt, som var sesongens første oppkjøringsritt, fikk Lillehammer langt fra noen godfølelse i laget.

– Med velt og drittvær gikk vi skikkelig motivasjonstomme på Enebakk Rundt, forteller Lindholm.

Men siden den trøblete sesongstarten har det flasket seg for lillehamringene. På Randsfjorden Rundt gikk det langt bedre.

– Det var ingen andre av topplagene som stilte på Randsfjorden Rundt, men vi kjørte ekstremt fort. Da skjønte vi at dette kunne gå bra, sier Lindholm.

– Det er moro å kunne overraske litt innimellom.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.