Fara er det norske sykkelmerket med store internasjonale ambisjoner. De har en liten kolleksjon bestående av tre sykler. En rendyrket landeveisracer, F/Road, en blandeveisracer med unikt opplegg for bikepackingvesker, F/AR og sykkelen vi tester her - gravelsykkelen F/Gravel-R.
Fara er i utgangspunktet en ren nettbutikk, men man kan velge å plukke opp sykkelen fra merkets fysiske showroom og butikk på Skøyen i Oslo.
F/Gravel-R kommer til oss i en lekker, dyp rødfarge. Fara kaller fargen Morell Red. Du kan velge mellom fire farger ved bestilling. Når du bestiller sykkelen kan du også velge mellom noen forskjellige komponenter og utstyrsvarianter.
Testsykkelen kom satt opp med GRX 812-drivverk med 1x11-oppsett. Da du kan velge om du vil sette opp sykkelen med små 650b-hjul eller med standard 700c-hjul har vi også testet denne sykkelen i begge oppsett.
Velger du 700c-hjul går prisen opp med en tusenlapp. Dekklaring er likevel rause 45 mm med store hjul. Med de litt mindre hjulene skal du minst få plass til 48 mm brede dekk.
Fara-sykkelen har et utseende som minner veldig om en tradisjonell landeveissykkel. Testsykkelen i størrelse 56 har reachmål på normale 385 mm. Dette kombineres med et stack-mål på 602 mm. Vinklene er også dem ganske tradisjonelle, med en 71 grader slak styrevinkel og en 73 graders setevinkel.
Vi ser at sykkelen er ørlite grann kortere og høyere enn rendyrkede landeveisracere i tilsvarende størrelse. Fronten er hakket slakere enn på syklene proffene bruker på landeveien.
F/Gravel-R har standard stem og styre. Vaier- og slangeføringen er ryddig og brukervennlig.
Bakenden på sykkelen - altså kjedestagene er ganske lange sammenlignet med mer aggressive fullblodsracere. Dette gir god dekklaring, men gir også stødige egenskaper på mer urolig underlag enn fast asfalt.
Vi begynte testingen av Fara-sykkelen med 650b-alternativet. På disse hjulene kom vår testsykkel satt opp med Pirelli Cinturato Gravel H-dekk med lite mønster og 45 mm bredde.
Noen dager senere testet vi sykkelen med 700c-hjul, da med Panaracer Gravelking SK-dekk i 38 mm bredde.
Utstyr
Ramme: Fara karbon gravel
Styre/stem: 3T Ergonova/3T Apto Stealth
Sete/Setepinne: Prologo Scratch/Pro Plt alu 27,2 mm
Hjul/dekk: Fulcrum Rapid Red 300/Panaracer Gravel King SK TLR 700x38 mm
Dekklaring: Opptil 45 mm på 700c/opptil 48 mm på 650b
Vis mer
Følelsen på veien
Utseendet på Fara-sykkelen lurer oss ikke. Denne sykkelen føles som en effektiv landeveisracer på asfalten på vei til grusveiene.
De små 650b-hjulene gir sykkelen kvikke egenskaper, samtidig som de nesten helt glatte dekkene ruller godt avgårde. På fast underlag er det vanskelig å kjenne så veldig stor forskjell på hvordan Fara-sykkelen oppfører seg med små hjul i forhold til med større hjul.
De litt bredere 650b-dekkene gir noe større vippemotstand ved stående sykling. Den ørlite grann større kontaktflaten med veien gir om noe en liten følelse av understyring enn vi opplever med større hjul og smalere dekk.
På grusveien gir dekk- og hjulvalget større utslag på sykkelens egenskaper. Med de bredere 650b-dekkene er Fara-sykkelen veldig komfortabel over slagete grus. Med 35 psi i dekkene flyter vi fint over ujevnhetene på grusveiene. Den slanke setepinnen og rammen med de lange kjedestagene bidrar også til at F/Gravel-R er en veldig komfortabel gravelsykkel.
Den klatrer lett. Sittestillingen er effektiv og vi opplever at vi får god vektbalanse over sykkelen. Bakdekket griper i bratte klatringer uten at forhjulet letter fra underlaget.
Ved stående klatring må vi med de ganske glatte 650b-dekkene være ganske nøye med hvor vi plasserer kroppens tyngdepunkt over sykkelen for ikke å spinne. Med de skarpere 700c-dekkene er dette mindre merkbart.
Den landeveislike sykkelen er supert å jage på bortover slake gruspartier med. Selv om testsykkelen kom satt opp med hakket bredere styre enn vi foretrekker, satt vi godt med hendene nede i bukken og med tempowatt i pedalene.
Selv om sykkelen føles som en racer når vi får den opp i fart føles den aldri skarp eller i overkant nervøs. I utforkjøringene er den forutsigbar og solid. Vi foretrekker helt klart hvordan den føles med de smalere 700c-hjulene og dekkene.
Disse finner trygt feste under øverste løse topplaget på grusveiene. De større 650b-dekkene har en tendens til å svømme litt oppå grusen. Med de store dekkene får vi litt følelsen av å gå på klinkekuler, med de smalere dekkene dytter vi klinkekulene til side og finner grep under dem.
Panaracer-dekkene på 700c-hjulene ble raskt en favoritt under denne testingen. De lettrullende dekkene har små kvadratiske knotter i rullebanen og rektangulære striper på siden. De sitter som spikret selv i feildoserte grussvinger og føles nesten like effektive som helt glatte racerdekk på asfalten.
Hva kunne vært bedre?
Fara-sykkelen har et ganske høyt overrør, dette kan virke litt ubehagelig for noen, da skrittklaringen er litt lav. Samtidig gir dette god plass til store rammevesker for når du virkelig skal på langturer. Vi monterte stemen så lavt det gikk på sykkelen og følte at vi fant den sittestillingen vi ønsket oss.
På Faras bestillingsløsning kan du kun velge 1x11-drivverk. Vi ville helt klart foretrukket å sette opp denne sykkelen med 2x11 eller sågar 2x12 SRAM-drivverk for virkelig å makse ut de allsidige egenskapene.
Konklusjon
Fara Gravel-R er en skikkelig fin sykkel som vil fungere supert både på landeveien og på grusen.
Vi liker den helt klart best med 700c-hjul, men det er fint å vite at den også kan settes opp med grovere 650b-dekk hvis man ønsker å ta den med på noe grovere kjerreveier og fine stier, eller ønsker bredere piggdekk på vinteren.
Fara-sykkelen gir veldig mye sykkel for pengene, har allsidige egenskaper og ser ut som en million euro i tillegg.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.