PRO TOUR VALDRES

  • Lagkonkurranse etter mønster fra UCI World Tour

  • Det kjempes om gul trøye (beste mann), rosa trøye (beste kvinne), klatretrøye, poengtrøye, samt lagkonkurranse

  • 13 etapper fordelt på 12 onsdagskvelder og en søndag

  • Første ritt 29.april, siste ritt 9. September

  • 8 ritt før sommerferien, 5 ritt etter ferien

  • Fire ritt kan strykes eller droppes

  • Mer om ProTour Valdres 

For sjuende sesong inviterer CK Valdresekspressen til rittserien Pro Tour Valdres, med totalt 13 ritt, gul trøye, klatretrøye, spurttrøye og vaskeekte tour-konsept med lag og elementer fra de store tour-rittene. Alt pent pakket inn rundt tidsklemma.

Annonse

Etappene er fordelt på 12 onsdagskvelder og en søndagstur, og det er lagt inn en smak av alle typer ritt: flatt, bakker, individuell tempo og lagtempo, og mange av etappene er over 10 mil. I år innføres også et gateritt, som blir siste etappe før sommerferien.

Gaterittet kjøres som heat med 6-8 deltakere i en runde på 450 meter, a la rallycross. Til slutt kjøres A-finale, som er alle heatvinnerne og B-finalevinner.

– Mens alt dette foregår heies og grilles det, som en fin avslutning for sommeren. Dette har vi god tro på, sier Stian Ulberg, som er primus motor for Pro Tour Valdres og rittkonseptet.

Deltakerne i Pro Tour Valdres sykler for lokale ”profflag,” slik at kapteinene må legge en strategi og disponere lagets talenter på best mulig måte. Dessuten bidrar lagkonseptet til å skape ekstra motivasjon og vilje til å blø litt ekstra på rittene. Men mest av alt er Pro Tour Valdres et sosialt treningsfellesskap.

I år er det drøyt 60 deltakere i Touren fordelt på fire profflag: ByggTorget Fosheim sag med 14 ryttere der Oddleif Nybakke er kaptein, Trening og livsstil med 17 ryttere og kaptein Ole Christian Nymoen, Intersport med 16 ryttere og kaptein Håvard Halvorsen, og Gjensidige Valdres med 15 ryttere og Bjørn Olav Søndrol som kaptein.

FART I FELTET
Andreas Müller, som sykler for Intersport, debuterte i Pro Tour Valdres 2014. På første ritt var fire-fem pluss og småregn, og ikke hadde han helt kontroll på rittkonseptet heller.

– Det var tøft, ja. Da masteren slapp var jeg absolutt ikke forberedt på det. Og da reiste hele feltet. Men det var utrolig moro likevel. Hardt, men moro, sier Müller, som er tilbake etter mer i år.

Men nå har han full kontroll, vet hva som venter og hva som kreves.

– Nå skal jeg sykle mest mulig framover og ta meg av familien så mye jeg kan, sier Müller.  

Saken fortsetter under 

Andreas Müller - Pro Tour Valdres 2014 - Scheve 1400x924
ANDREAS MÜLLER debuterte i ProTour Valdres i fjor, og fikk servert noen få plussgrader og regn på første etappe. I år er han tilbake etter mer. Foto: Ingeborg Scheve

ANDREAS MÜLLER debuterte i ProTour Valdres i fjor, og fikk servert noen få plussgrader og regn på første etappe. I år er han tilbake etter mer. Foto: Ingeborg Scheve

VAFFELTOPPEN
– Høydepunktet i ProTouren er kanskje etappen til Valdresflya med vaffelspising på kafeen på toppen, sier Ulberg.

– Denne 110 km lange etappen avsluttes med 25km tidtaking, med høyt tempo og masse støting i feltet, sier Ulberg.

I fjor fikk deltakerne en skikkelig opptur med knallvær og kort-kort forhold.

– Å sykle i strålende vær med opptil 5 meter høye brøytekanter på bar asfalt med racer, er en eksotisk opplevelse som brenner seg fast på netthinna, forteller Ulberg.

Men vær og føre på 1389 meter over havet i mai kan være alt fra sommerlig til full vinter med sludd og snø. Blir det for ille, finnes det en reservetrasé, men terskelen for å ta den i bruk er høy.

Saken fortsetter under

Stian Ulberg Valdresflya 2014 - Pro Tour Valdres - Foto Knut Westerbø 1400x924
11 MIL OVER FLYA kan by på så mangt. I fjor var det knallforhold, men sludd, vind og vinter er heller ikke uvanlig, sier Stian Ulberg (bildet). Foto: Knut Westbø

11 MIL OVER FLYA kan by på så mangt. I fjor var det knallforhold, men sludd, vind og vinter er heller ikke uvanlig, sier Stian Ulberg (bildet). Foto: Knut Westbø 

SAMLER TOPP OG BREDDE
Pro Tour Valdres er lagt opp slik at det er fire lag som kjører mot hverandre gjennom hele sesongen, og de 60 rytterne fordeles mellom disse. Det gjør at alle deltakerne får smake på sykling slik det kjøres i de store internasjonale etapperittene, med alt som det innebærer av taktikk og lagarbeid.

– Og det gjeveste er å vinne lagkonkurransen, smiler Ole Christian Nymoen, som er en av flere ildsjeler i prosjektet.

Samtidig er det et viktig prinsipp at Pro Tour Valdres er et tilbud til alle syklister som ønsker seg et treningsfellesskap og en uhøytidelig serie ettermiddagskonkurranser. Derfor er det lagt opp til at opptil fire ritt kan strykes – eller droppes. Deltakerne har tross alt både full jobb og familier, og muligheten til å stryke ritt gjør at flere kan være med.

– I sammenlagtkonkurransen kan alle stryke sine fire dårligste ritt. Dette gjør at man kan ha en reell sjanse i konkurransen selv om jobb, familie og andre forpliktelser gjør at man av og til ikke får deltatt, forklarer Ulberg.

VARIERT OG INKLUDERENDE KONSEPT
De forskjellige rittene i touren byr på ulike typer løypeprofiler. Noen er flate, andre er svært kuperte og noen er rene klatreetapper. Det er to lagtempoer og en individuell tempo. Og den lengste etappen er på rundt 15 mil. Men for å jevne ut feltet, er det bare deler av hver etappe som inngår i tidtakingen.

– Vi kjører mye master, slik at alle får en god oppvarming, og det blir sosialt. Så er selve tidtakingsdelen på 30-40 minutter. Da blir det en god treningsøkt, sier Nymoen.

SLIK GIKK DET I 2014

  • Gul trøye (beste sammenlagtrytter): Eivind Fosheim (Fosheim Sag)

  • Rosa trøye (beste kvinnelige sammenlagtrytter): Hilde Håkenstad (Gjensidige)

  • Klatretrøye: Stian Ulberg (Intersport) og Anniken Dygd Kvisgaard (Trening og Livsstil)

  • Grønn poengtrøye: Ole Christian Nymoen (Trening og Livsstil) og Kirsten Tjørn (Intersport)

  • Lagkonkurransen: Byggtorget/Fosheim Sag

KOMPISPROSJEKT
Den spede opprinnelsen til ProTour Valdres var bare et knippe karer fra ASKO i Valdres som kjørte en serie med uorganiserte ettermiddagsritt. Det var et kompispåfunn for å få litt system i treninga. Men ryktene spredde seg, og deretter strømmet det til med folk som ville være med.

– Vi er jo blitt mer internasjonale etter hvert. Først var det bare Valdreskarer, så kom det ryttere fra Land CK, og nå er det folk fra helt bort til Gjøvik som deltar, sier Nymoen, som anser ryttere fra andre dalfører som eksotiske innslag.

I løpet av de siste åra har rittserien også tiltrukket seg en rekke elitesyklister, og til og med levert utøvere til kontinentallag, forteller Nymoen.

– Det er flere av deltakerne her som er blitt eliteryttere, og det hever jo nivået på hele Touren, sier han ivrig, og legger til at serien er åpen for ryttere fra 16 år og eldre.

– Tormod Ulven sykler nå for Ringerike. Sander Ensink og Olav Ulven er på Ottestad Elite, ramser Nymoen opp, og understreker at serien er lagt opp slik at alle deltar på sine premisser, uansett ambisjonsnivå.

13 ritt mellom april og september
Pro Tour Valdres starter 29. april og består av åtte ritt før sommerferien, tar fri i juli og starter opp igjen i august med fem ritt på høsten. Siste ritt i touren 9. september. Det er mulig å stryke fire av rittene.

Det kjøres egen dameklasse, tre aldersbestemte herreklasser og en sammenlagt-trøye (gul trøye). Det er også klatretrøye og spurttrøye i både dame- og herreklassene etter mønster fra Tour de France, samt egen utmerkelse til den som forbedrer seg mest på bakkeritt fra vår til høst.

Valdresflya på 1389 meter over havet skal bestiges hvert år, og premieres med vaffel på toppen. Det rittet går i år søndag 24. mai. 

Olav Ulven1 - Pro Tour Valdres - Scheve copy
OLAV ULVEN tok første stikk i ProTour Valdres 2014, og er tilbake for Fosheim Sag i år igjen. Foto: Ingeborg Scheve

OLAV ULVEN tok første stikk i ProTour Valdres 2014, og er tilbake for Fosheim Sag i år igjen. Foto: Ingeborg Scheve