BANAN I SOLVORN? Ruteplanlegger Andersen i et bespist øyeblikk på Vestlandet. Foto: privat.
Lesetid: 4 minutter
Trondheim - Oslo, eller Den store styrkeprøven om du vil, er og blir Norges mest kjente landeveisritt. Distansen har uten tvil mye flott natur å vise frem, men de aller fleste som har syklet rittet er enige i at det var rompesprekker og ikke fjell de fikk med seg.
– Man skal ikke ha snakket med mange som har syklet Den Store Styrkeprøven før man hører det samme: Fint ritt i flott terreng, men man får ikke sett så mye av det – fokuset ligger på hjulet foran og å få rulla raskest mulig til Oslo, forteller Sindre Andresen.
Han har utallige timer bak seg med bikepacking og all slags opplevelser på sykkel, og har som nesten alle av oss et stort timeantall på grus.
Da vi presenterte ruta for Trondheim - Oslo på gravel sist uke, ble responsen enorm. Spørsmålene har vært mange, og det er flere som har kommet med innspill til beta-ruta.
Men hvem tegnet egentlig ruta? Aggressiv søking på nettet og flere kommentarer fra leserne tyder på en ting - det er Sindre som tegnet ruta som nå blir syklet av flere.
– Jeg husker godt hvor altoppslukende rullekjøring var mellom 2008 og 2014. Det føltes som om det var selve meningen med sykling på amatørnivå. Heldigvis kom grussyklingen og reddet meg fra å kvitte meg med alt som kunne assosieres med to hjul og pedaler.
– Ruta som du har laget nå, hva var målet - og hvordan kom den til?
– Etter mange timer i bil opp og ned Gudbrandsdalen begynte jeg å utforske mulighetene for å sy sammen en løype, så tett som mulig på den originale Trondheim–Oslo-traseen – men på så mye grus som mulig. Google Maps, Street View og Strava la grunnlaget for ruta. Enkelte steder fantes det ikke andre alternativer enn E6, mens andre steder fant jeg, i mine øyne, gull, sier han.
Resultatet er ruta som i dag blir brukt på ukesturer av de som har litt bedre tid, eller en 30-timerstur for de som virkelig må kompensere.
DNF: Sindre Andersens gravelrute mellom Trondheim og Oslo har på kort tid fått enorm respons. Foto: selfie.
Ruta inneholder omtrent like mye grus som den inneholder asfalt - enkelte steder er det ikke mulig å slippe unna asfalten. Men der det er asfalt sykler du på baksideveger med minimalt med trafikk, og det er i det hele tatt få steder du må krangle med biler.
Mange av asfaltveiene er virkelige høydepunkter. Traktorveien ved Selsvegen i Gudbrandsdalen vil vi trekke frem som særlig vakker.
Og grusveiene? De har enorm variasjon, skal vi tro Andersen. Noen steder er det hardpakkede hytteveier og andre steder noe helt annet.
– At det er bom og traséer hvor det var sju–åtte år siden traktoren sist satte sine fiskebeinspor fikk bare være. Og sauen som har tatt en pause fra sin transportetappe til grønnere gress – midt i veien – har sin egen sjarm, sier han.
Turen forrige helg er etter det vi kjenner til første gang noen har syklet Trondheim - Oslo Gravel som en enkeltetappe. Allerede finner vi et reiseselskap der ruta brukes til en ukestur, og flere syklister har i forbindelse med Landevei Challenge tatt kontakt og bekreftet at de skal sikre seg rosa caps ved å ta ruta på to dager.
Men rutedesigneren selv, har faktisk ikke syklet turen ennå.
– Min tur bar preg av mye av det samme som deltakerne i «Den Største Styreprøven» sist helg kjente på: sol, god temperatur, smerte, tårer og bakevarer. Jeg hadde planlagt en reise på tre dager, selv om formen tilsa at det ville være naturlig å bruke fem. Det er noe spennende ved å gape over skremmende distanser uten forberedelsene som egentlig skal til. Går det – eller går det ikke?
– Og soga vil ha det til at det ikke gikk?
– Overnattingen på Dombås var etter planen, og kroppen var fin etter dag én. Men en løs cleat på dag to, kombinert med mye motvind, ga en fryktelig akilles på dag tre.
– Så du har altså ikke syklet ruta?
– Jeg har syklet hele turen, men ikke på en tur. Trondheim - Grua og Gjøvik - Oslo. Slike arrangementer som «Den Største Styrkeprøven» gjør det mer aktuelt enn som solo-prosjekt slik det var første gangen, humrer Andersen.
Trondheim - Oslo er Norges mest kjente landeveisritt. Men hva med å ta det som en bikepacking-tur på gravel? Dette er beta-versjonen, og slik gikk det med pionerene som syklet ruta.
TRAKTORVEG I GUDBRANDSDALEN: Vakker solnedgang langs Gudbrandsdalslågen. Foto: Ketil Wendelboe Aanensen.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.