LANGT: Bendilk Heiberg tar lett på sin egen midtlivskrise, og dro på skikkelig langtur. Foto: Privat.
Lesetid: 4 minutter
Bendik Heiberg står for den klart mest ekstreme gjennomføringen av en av turene i Landevei Challenge så langt. Heiberg bor i Tønsberg, og hadde lyst til å sykle Nordmarkas kanskje hardeste rute.
– Det er det kjedelig å ta toget inn, det gjør jeg hver dag som togpendler! Ler Heiberg
Derfor syklet han like så godt fra Tønsberg til Oslo for å gjennomføre Nordmarka 5000, en tur på 230 kilometer og 5000 høydemeter. Siden han er lei av å ta toget også hjem til Tønsberg, syklet han også hjem igjen.
Da Heiberg var ferdig hadde han syklet 418 kilometer, cirka 7000 høydemeter og vært på sykkelen i over 21 timer. Det er ganske mye mer enn andre fullførende av turen, som har nøyd seg med mellom 11 og 13 timer.
Det sier seg selv at dagen ble lang og hard. For sikkerhets skyld var været også umulig. Det som for de aller fleste er et befriende høydepunkt og avslutning på turen, nemlig Tryvannstårnet, ble bare et lite hvileskjær for Heiberg.
Stadig flere gjennomfører turene i Landevei Challenge. For Jarle Marvik var ikke en tur nok, så han fullførte likeså godt to challenge-turer på en uke.
– En av de fineste tingene var at jeg ikke så en eneste syklist inne i marka! Ikke så rart med været og tidspunktet selvsagt, men det er noe eget å sykle helt alene. Ettersom det regnet gjennom nesten hele turen så må jeg si at synet av Tryvannstårnet i tåken som markerte slutten, var høydepunktet. Men det var mentalt tungt å ikke svinge ned til byen ved Bogstad, sier Heiberg.
For der andre avslutter turen, hadde han fortsatt Oslo - Tønsberg igjen å sykle.
– Hvor ehh, hardt var dette?
– Det er en lang tur, men overkommelig! Jeg synes alle bakkene var ganske overkommelige, det var bare å legge seg på rett tempo og jobbe jevnt. Klatringen til Tverrsjøstallen var nok det tøffeste. Jeg klarte å sykle forbi avkjøringen, og var litt mentalt ferdig med klatringer. Så det å snu og sykle tilbake og opp der var tungt.
– Hvordan i all verden løste du logistikk med mat og hvile? Og hvordan ble veien hjem igjen til Tønsberg?
– Jeg hadde med meg nok bars, gels og matpakke til hele turen, samt drikkevest og tre flasker med sportsdrikke. Jeg hadde planlagt et stopp på Sundvollen for å spise noe annet og fylle på vann, og eventuelt handle det jeg hadde behov for. Det ble det eneste stoppet før Skøyen på vei hjem, jeg stoppet der for boller og kaffe i 04-tiden.
– Ingen flere stopp!?
– Det eneste ikke-planlagte stoppet var faktisk i Holmestrand tidlig på morgenen søndag, da var jeg ganske trett. Jeg måtte sette meg ned på fortauet med den siste baren i morgensolen, sier han.
Midtlivskrise med Badlands som høydepunkt
Landevei Challenge er blitt en populær utfordring, og ukentlig tikker det inn rapporter fra syklister som har syklet noen av turene.
Heibergs ekstremtur er en del av treningen mot noe som kanskje er enda hardere: Badlands.
– Ettersom jeg bor i Tønsberg er tilgangen på lokal grus og høydemeter litt begrenset, og da er det lett å sette nesen mot Oslo og Nordmarka. I tillegg trengte jeg å teste kropp og hode på turer på cirka 24 timer, så da jeg så Nordmarka 5000 var kortslutningen enkel, det er jo bare å sykle inn!
– Og treningen skal altså være godt påfyll i treningsbanken til Badlands. Kort forklart - hva er Badlands?
– Badlands er en av de røffere grus-eventene i Europa, med 800 kilometer og 16 000 høydemeter gjennom spektakulær natur med start i Granada. Ruten går gjennom ørkenområder som Gorafe og Tabernas, samt flere fjelltopper over 2000 meter. Du er selvhjulpen helt uten ekstern bistand. Jeg har hatt dette på bucket-listen i en periode, og tiltrekkes av den ekstreme mentale og fysiske utfordringen i et så langt ritt.
– Hvor hardt er Badlands sammenlignet med det du gjorde i Nordmarka?
– I kilometer er det ca halvveis med sine 412 kilometer, og i høydemeter er det cirka en tredjedel. Jeg har estimert å bruke cirka 60 timer på Badlands, med innlagt korte søvn-pauser langs ruten.
En kort søvnpause for Heiberg er 20 til 40 minutter. Han har planer om å teste søvnsyklusen på langturer på over 600 kilometer senere i sommer.
Badlands starter 1. september. Der blir det sykling døgnet rundt, på både grovere grus og i brattere bakker enn Oslo-skogene kan by på.
– Du kan vel si at både denne turen og Badlands er et midtlivskrise-prosjekt. Dette året handler MYE om sykkel, forteller Heiberg med glimt i øyet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.