Denne kommentaren ble publisert 19.03.2017, da de nye løypevaktreglene ble innført.

Regelverket er siden endret, men refereres fortsatt til som en av hovedårsakene til at det blir mindre attraktivt å arrangere ritt for klubbene.

Annonse

Forskriftene anno 2022 finner du her: Link til læreplanen 

Vi fikk nå bekreftet at Politidirektoratet, Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet, heretter omtalt som veimyndighetene, går inn for en forskrift som krever kursing av løypevakter til sykkelritt.

Tanken er sikkert god, men dette er bare nok et eksempel på at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

Faktisk er det så mye uforståelig svada som er kokt i hop at veimyndighetene trolig vil fungere som en bøddel for sykkelritt i 2018. 

GLEM DET: Denne løypevakten passet på en parkeringsplass under Tour des Fjords i 2014. Skal hun gjøre det samme i 2018 må hun først ta et nitimerskurs. 
GLEM DET: Denne løypevakten passet på en parkeringsplass under Tour des Fjords i 2014. Skal hun gjøre det samme i 2018 må hun først ta et nitimerskurs. 

Men det var kanskje det som var tanken?

Eller var det bare å få sykkelritt, hva nå enn det måtte være i deres øyne, inn i ordnede former?

Vel, les igjennom kravene nedenfor til de som skal regulere trafikk, og tolk selv. 

I følge forskriftene må nå løypevakter som skal regulere trafikk, gjennom et nitimers kurs. Tidligere kurs, utdannelse eller erfaring blir ikke godskrevet løypevakter. 

Her er tre eksempler der løypevakter må ha et nitimers kurs for å regulere trafikk i sykkelritt:

- Enarmede runkjøringer.
- Påkjøring fra parkeringsplasser.
- Påkjøring fra sideveier. 

La oss så ta tre eksempler på frivillige i en klubb som burde kunne fritas for dette kurset:

- Kvinne, 44. Leder i brannvesenet. Kjørt utrykningskjøretøy i 20 år. 
- Mann, 48. Jobber i utrykningspolitiet, har kjørt politimotorsykkel siden 2004.
- Kvinne, 39. Ambulansesjåfør. 11 års erfaring.

Disse tre kan nå altså ikke regulere trafikk en søndag morgen, ved en sidevei i et boligstrøk, før de har avlagt et nitimers kurs, selv om sykkelrittet foregår på Sørøya. Tross deres trafikkunskaper, de har tross alt å forstå et trafikkbilde som yrke, de har altså ikke kunnskaper nok til å si at biler ikke får kjøre på syklister. 

For å gjøre idiotien komplett - du trenger ikke en gang ha førerkort for å ta nitimerskurset. Det er jo klart, har du dette kurset vet du jo mye bedre enn en som kjører ambulanse i katastrofesituasjoner hva som gjelder. 

DETTE ER REGLENE SOM NÅ TRER I KRAFT

Trafikkvakter i sykkelritt på vei er nå definert inn i fire nivåer:  

  • 1. Løypevakter: Disse skal kun varsle trafikk men ikke regulere trafikk.

  • 2. Stasjonære vakter: Disse står på post og regulerer trafikk etter behov.

  • 3. Mobile private vakter, fortrinnsvis med motorsykler.

  • 4. Politivakter: Disse besørger politiet, og betales av arrangøren etter gjeldende satser. 

Dette er kravene i læreplanen:

  • Løypevakter: Opp mot 2 timer kurs

  • Stasjonære vakter: 9-10 timer kurs, teorieksamen

  • Mobile vakter (motorsykler): 9-10t kurs, teorieksamen + 7t praksiskurs + praktisk prøve

  • Link til læreplanen 

Om du ikke synes eksempelet i forrige avsnitt var tåpelig nok, du trenger nå altså et to timers kurs for å varsle trafikk. Du trenger altså et to timers kurs for å blåse i en fløyte hver gang det kommer en bil. 

HÅPLØST: I krysset der bildet er tatt satt en løypevakt og passet på trafikk fra et lite boligstrøk. Denne løypevakten må neste år på nitimers kurs, selv om hun skulle jobbe i UP. 
HÅPLØST: I krysset der bildet er tatt satt en løypevakt og passet på trafikk fra et lite boligstrøk. Denne løypevakten må neste år på nitimers kurs, selv om hun skulle jobbe i UP. 

Forstår veimyndighetene hva vi driver med?

I dag er arrangementer med ordet «ritt» i benevnelsen utrolig mye. 

Voss-Geilo defineres som turritt, men det finnes ingen resultatliste.

Jotunheimen rundt er et ritt der norsk natur og krevende omgivelser er hovedtema. Men rittet har også en slags kåring av første kvinne og mann til mål i Sogndal, og de har i tillegg en lagtempopulje som konkurrerer på tid. Dette er også et ritt.

Trondheim-Oslo har i moderne tid vært et lagtemporitt der de store klubbene gir alt for å vinne. De dundrer fra Trondheim til Oslo på nærmere 13 timer. Det er også turpuljer der rytterne må klare seg selv underveis, samt de som bruker nesten to døgn på reisen. Dette er også definert som sykkelritt.

Øyern rundt er også et turritt, der lokale elitesyklister møtes til dyst. Ingen av de 50 første i turrittet Øyern rundt syklet for naturopplevelsen. De kappkjører. Dette er selvsagt et ritt.

Ritt er også Tour of Norway, Tour des Fjords, Ladies Tour of Norway og det er Arctic Race of Norway. Det er klart. De sperrer jo veien, dette er jo virkelig et ritt. 

Og her kommer det jeg frykter er årsaken til regelendringen:

Veimyndighetene forstår ikke forskjell på det vi driver med. Er det mange som sykler sammen, enten det er fire for kosens skyld, eller 200 for inntektens skyld, må det havne under regelparaplyen.   

Da jeg skrev årets første leder i februar, så jeg for meg et sørgelig scenario for sykkelritt i fremtiden.

Jeg så for meg at veimyndighetene ikke skulle se forskjell på familier med racersykkel, eller topptrente norgescuputøvere som kjører for en fremtidig proffkontrakt på sperrede veier.

Jeg var dum nok til å tro det samme jeg tenkte om Donald Trump: Jeg var dum nok til å tro det ikke skulle bli så ille. 

Men det ble det jo. Veimyndighetene ønsker altså samme krav til hun som skal dirigere trafikk i Tour of Norway til han som skal være løypevakt på ungdomsmesterskapet til småklubber i et grisgrendt strøk.

Om det virkelig blir slik at veimyndighetene ikke ser idiotien i dette, om det virkelig blir slik at jeg må ha et nitimers kurs for å stå i et kryss på et øde sted for å ønske nybegynnere «god tur videre og nyt omgivelsene», da kan vi trygt begynne å snakke om sykkelrittenes død. 

Dog, jeg håper det innen året er idiotien som stedes til hvile. 

Denne uken snakker vi med flere rittarrangører, og spør hva de tror kommer til å skje. 

SLUTT PÅ SMILET: En av løypevaktene under NM i Bodø 2016. Neste år må han på kurs i ni timer for å gjøre samme jobb. 
SLUTT PÅ SMILET: En av løypevaktene under NM i Bodø 2016. Neste år må han på kurs i ni timer for å gjøre samme jobb.