Samferdselsministeren ser det som unødvendig at de som dirigerer trafikken i sitt yrke trenger ikke lenger opplæring for å dirigere sykkelritt.
– Av hensyn til trafikksikkerheten er det viktig med opplæring av personer som skal dirigere trafikk i forbindelse med sykkelritt. Men for de som driver med dette i sitt yrke, er en slik opplæring unødvendig. Derfor fjerner vi nå kravet om opplæring for dem, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i en pressemelding onsdag.
Endringene i sykkelrittforskriften ble fastsatt av Samferdselsdepartementet 20. august.
LES OGSÅ: Nå skal løypevaktreglene revideres
Kravet om opplæring var en del av sykkelrittforskriften av 17. juni 2016, som trådte i kraft fra og med sesongen 2018.
Da forskriften ble laget var det ikke åpning for å gi dispensasjon fra kravet om opplæring for personer som i sitt daglige virke driver med trafikkregulering, og det var krav om obligatorisk opplæring for alle som skal dirigere trafikken i forbindelse med sykkelritt. Det betyr at for eksempel polititjenestemenn ikke kunne drive trafikkregulering som frivillig vakt på et sykkelritt på fritida uten kurs, selv om de har kompetanse til å gjøre den samme jobben om de hadde vært i tjeneste den dagen.
Nå fjernes dette kravet for personer som dirigerer trafikken i sitt yrke.
LES OGSÅ: Turrittet er dødt – lenge leve turrittet
Dette gjelder blant annet polititjenestepersoner, som nå vil kunne påta seg slike oppdrag uten å måtte gjennomføre ekstra opplæring. Sykkelrittarrangører vil dermed ha et bredere grunnlag å hente nødvendig vaktbistand fra.
Interessert i landevei? Se vår TV-serie Livet på Landeveien
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker