Klar for l'Etape du Tour

Landeveis utsendte gjør nå de siste forberedelsene til årets l'etape du Tour, turrittet som lar deg oppleve en ekte Tour-etappe med stengte veier.

Sist oppdatert: 5. juli 2013 kl 12.45
<b>KORT OG HEKTISK:</b> Årets l'Etape du Tour følger Tourens 20. etappe. 3800 høydemeter skal forseres på 128 kilometer.
<b>KORT OG HEKTISK:</b> Årets l'Etape du Tour følger Tourens 20. etappe. 3800 høydemeter skal forseres på 128 kilometer.
Lesetid: 3 minutter

Hvis du lurer på hvordan det er å sykle en Tour de France-etappe så kommer du ikke noe nærmere et svar enn ved å delta på l'Etape du Tour. Hver år arrangerer ASO, arrangøren bak Tour de France også et turritt i en utvalgt etappe. Som regel er det en av kongeetappene som vi vanlige syklister får å bryne oss på. Alltid inkluderer etappen mange fine fjell.

I år er det den 20. etappen i årets Tour som vi glade mosjonister skal få lov å teste oss på. For Tour-deltagerne vil dette være siste mulighet til å forbedre en sammenlagtplassering. For oss andre er etappen en kort, men brutal styrkeprøve.

Løypeprofilen
Løypeprofilen

Etappen går i runde med start i Annecy i Haute-Savoie-regionen. Fra start går det flatt bortover langs Annecy-sjøen før det stiger opp fra sjøen i en andrekategori-stigning til Cóte du Puget. Bakken her stiger drøye 300 høydemeter på 5,4 kilometer. En liten utforkjøring fører rett inn kategori 3 stigningen videre opp til Col de Leschaux på 944 meter. 

Løypa traverser videre langs østsiden av Savoie-fjellet over ytterligere to tredjekategori-stigninger før en lengre utforkjøring før til bunnen av klatringen opp til Mont Revard. Denne bakken er en førstekategori-stigning og stiger over 900 høydemeter. Fra toppen av Mont Revard går det bratt ned til flatlandet vest for Annecy før den siste bakken knekker opp til avslutningen på Annecy-Semnoz. Toppen her ligger på 1655 meter over havet, og selv om det ikke er så høyt stiger den siste bakken med over 1100 høydemeter og med over 10 prosent i de bratteste kneikene. Faktisk er sistebakken ganske lik Alpe d'Huez, men den er et par kilometer kortere og noe brattere. 

Sistebakken
Sistebakken

Over 16 000 deltagere deltat på l'Etape du Tour og den første pulja starter klokken 07.00 søndag morgen. Deretter går det slag i slag med startpuljer utover morgenen. 2000 syklister starter i hver pulje så det skal mye til å havne alene.

Landeveis utsendte er godt kjent med sykling i bakker i Alpene, men det å sykle dem som del av et ritt blir en spennende og ny opplevelse. Spesielt blir det gøy å vite at også utforkjøringene kan forseres trygt og fort og at dette er en del av rittet på linje med klatringene. Selv om rittet ikke er veldig langt i år vil det være viktig å disponere kreftene godt. Både den nest siste og den siste klatringen vil ta opp mot en time å forsere og kjører du for hardt i de første kortere bakkene kan det fort bli tungt i de lange bakkene.

Bakkene i årets l'Etape:

Côte de Puget (5,4 km à 5,8%)
Col de Leschaux (3,6 km à 6,2%)
Côte de Aillons-le-Vieux (6 km à 4%)
Col des Prés (3,5 km à 6,5%)
Col du Mont-Revard (16 km à 5,4%)
Montée finale du Semnoz (11 km à 8,3%)

Her er Tour-arrangørens filmpresentasjon av etappen.

 

Sykkelen som vil bli brukt blir satt opp som til et normalt turritt. Jeg vil som alltid bruke kompaktkrank og håper å klare med meg 11-25-kassett. Dette holdt opp Alpe d'Huez og det bør holde her.

I setevesken vil jeg ha med meg to latex-slanger og et miniverktøy, samt en 50-eurosedell. Minipumpe vil være tilgjengelig under den ene av to titanflaskeholdere. Hjulene er lavprofil clincher-hjul med karbonfelger. Disse har jeg skodd med Continentals fabelaktige GP4000S i 25mm-versjon. For å hylle Touren er sykkelen jazza opp med gul bremsehendelgummi. Ringeklokka blir sikkert fin å ha i et felt på mange tusen deltagere.

Sykkelen
Sykkelen
Pumpe
Pumpe
Bjelle
Bjelle
Seteveske
Seteveske
hjul
hjul
krank
krank
kassett
kassett
hendler
hendler
Publisert 5. juli 2013 kl 12.45
Sist oppdatert 5. juli 2013 kl 12.45
 

Relaterte artikler

 

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen