Sommerens store høydepunkt for massene er Styrkeprøven mellom Trondheim og Oslo, mens favoritten blant de som vil ha en storslått opplevelse er Jotunheimen Rundt.

Les også: Ny Evo fra Cannondale

Annonse

Rittet som går fra Lærdal til Fagernes, videre over Valdresflya, via Lom for så å avslutte i Sogndal etter passering Sognefjellsvegen, er regnet for å være det eneste turrittet i Norge med konsept som minner om de store granfondorittene i Europa.

Nytt av 2015 var lagkonkurranse også i Jotunheimen Rundt. Rittarrangøren ønsker at lagkonkurransen ikke skal ta like mye plass som den gjør i eksempelvis Styrkeprøven eller Kristiansand-Hovden.

Sjekk ut: Alle våre podkaster

Derfor er nyvinningen etablert som en konkurranse med seksmannslag, mens puljene i enkelte av de store rittene har bestått av helt opp til 50 ryttere.

– Jeg har veldig lyst til at dette skal bli en del av rittet, sier rittleder Håkon Nesse fra Sogn CK.

­ – Når du har seksmannslag er det utrolig mye enklere å organisere. En tar nesten ikke plass i trafikken, og en trenger bare en følgebil. Det krever heller ikke så mange deltagere, så det er enklere på alle måter, sier han.
Årets nyvinning hadde to deltagende lag, henholdsvis Trønderekspressen og CK Nor.
Trønderekspressen, som besto av ryttere fra trønderklubbene TVK, CK Victoria og NTNUI kjørte knallsterkt, og tok seg i mål på 12.56.11. Dette er bare minutter bak tiden til vinnertrioen som kom inn på 12.49.36. 

CK Nor tok seg litt bedre tid underveis, og klokken inn på 16.30.07.

Saken fortsetter under bildet

FORNØYD: Rittleder i Jotunheimen rundt, Håkon Nesse, har lyst å videreføre lagkonkurransen i rittet. Foto: Håvard Nesbø.
Kaptein på samlingslaget som kalte seg Trønderekspressen, Håkon Rolien Veseth, er godt fornøyd med nyskapningen.
– Jeg har jo sykla DSS  tidligere i år, og det er en ganske annerledes opplevelse å sykle lagkonkurransen i Jotunheimen Rundt. Du er litt mer sårbar i laget i og med at det er få deltagere. En må være fire i mål, og kan sådan bare miste to ryttere. Det vi synes var fint, når vi kjører stort lag kjører vi kjede, mens nå kjørte vi lagtempo en og en. Da er det lettere å utligne styrkeforskjeller, de sterke kan ta lange drag, mens de som er slitne kan ta kortere føringer. Trafikkmessig så er det jo mye lettere å ta seg frem kontra et stort lag, forteller Veseth.

Årets utgave hadde altså bare to lag, med seks ryttere hver. Rittleder Nesse ønsker virkelig å satse på konseptet, og forteller at de vurderer å tillate 10 mann på hvert lag. Dette vil dog være en definitiv maksgrense.

Kapteinen på vinnerlaget er absolutt interessert i å delta igjen.

– Jeg tror hovedtyngden vil kjøre på nytt, noen vil nok kanskje også styrke laget litt. Vi hadde en målsetning om å sette ny rekord, men den røyk jo. Med bare to lag var det ingen lagkonkurranse, så det handlet mest om å kjøre for en god tid, sier Veseth.

Oppskriften for lagkonkurransen i Jotunheimen rundt er den samme som for den øvrige delen av rittet.

430 lange kilometer gjennom noe av det som er landets mest spektakulære natur, delvis kjørt midt på natten.

– Jotunheimen rundt har mer spektakulær natur, det er mye mer variert. Styrkeprøven er et mye flatere ritt, ned gjennom Gudbrandsdalen er det monotont, så det er to helt forskjellige utfordringer. Jotunheimen Rundt med alle stigningene gjør det krevende på en annen måte. Rittet har også mindre veier og mindre trafikk, og så er det en ganske tøff utforkjøring ned Sognefjellet. Målgangen i Sogndal er flott. Arrangøren har gjort mye ut av det, og det er et fint arrangement, sier Veseth.

Jotunheimen Rundt 2016 går av stabelen 1-2. Juli 2016. Årets ritt var fulltegnet lenge før start.